Jump to content
  • 0

Help file

Theo Tromp

Question

Posted

Op welke manier zou ik een help bestand voor een Filemaker applicatie kunnen opzetten?

Er zijn pakketten die speciaal bedoeld zijn voor het bouwen van (Windows) helpbestanden bv Help&Manual. Ik gebruik het Windows platform.

Echter wellicht heeft iemand ook ervaring om helpteksten direct vanuit Filemaker zelf te presenteren?

Een minimum eis is wel dat de tekst netjes is opgemaakt, bijvoorbeeld in HTML.

Theo

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Nu FileMaker beschikt over tooltips waarin we zelfs calculaties kunnen betrekken, is de behoefte aan een echt helpbestand al veel kleiner geworden. Maar toch, een algemeen overzicht kan nooit kwaad. Dat kan best in een eigen scherm dat je lay-out naar eigen wens. Daarbij nog alle nagivatie-mogelijkheden die we nu hebben... The Sky is the limit, zeggen ze wel eens...

• 0
Posted

Theo,

Misschien heb je iets aan het programma HTML Help? Deze kun je downloaden van de Microsoft website.

Hiermee kun je zelf een Help bestand (.chm) maken. Dit principe wordt in de meeste andere software ook gebruikt.

Groet,

Mark

• 0
Posted

Maar als je niet zo'n fan bent van M$oft kun je natuurlijk ook een html-bestand (of reeks bestanden) aanmaken.

Je maakt op elke pagina een help-knop die een url lanceert, op basis van bijvoorbeeld de huidige naam van het layout en/of het actieve veld.

Zo is het meteen platformonafhankelijk en als je wat over css weet kun je het heel makkelijk heel mooi opmaken.

Bij niet zo heel grote handleiding heeft het mijn voorkeur één html-bestand te maken met interne links. Zo blijft het mogelijk deze handleiding in zijn geheel door te lezen of uit te printen.

Voordeel van gebruik van een browser is bovendien dat je de helptekst altijd in een apart scherm krijgt en je niks apart hoeft te programmeren voor zoeken back-forward-knoppen etc.

• 0
Posted
Op welke manier zou ik een help bestand voor een Filemaker applicatie kunnen opzetten?

Ik doe het vanuit een knop die een nieuw venster opent met daarin een webviewer die de help als HTML pagina oproept. De scriptparameter die meegestuurd wordt, bepaalt welke helppagina als eerste getoond wordt.

• 0
Posted

Bedankt allemaal voor de reacties.

Zoals ik al dacht zijn er verschillende oplossingen.

Vooralsnog begin ik eenvoudig, gebruik de methode van Rony. Gaat erom dat de informatie netjes opgemaakt kan worden.

Als ik het helemaal perfect wil doen dan kan ik overstappen naar een speciaal helpprogramma. Eerst maar het handwerk - zelf opmaken.

Theo