Jump to content
  • 0

Barcode vraag

govaart

Question

Posted

Hallo.

Ik ben een beginner met Filemaker Pro 8.5 en heb een vraag:

ik wil in Filemaker een hele serie barcodes achter elkaar kunnen inscannen en in een tabel kunnen zetten echter zonder steeds op "New Record" te hoeven drukken. Ik heb 2 velden: ID (automatisch gegenereerd) en Barcode (deze moet worden ingescand met de scanner).

De bedoeling is dus dat ik een hele lijst barcodes kan inscannen en pas ermee stoppen als ik bijvoorbeeld op een "stopknopje" druk.

Mijn barcodescanner geeft automatisch een "enter" na het scannen van een barcode.

Is dit te maken in Filemaker?

(In mijn databse moet ik helaas steeds op "new record" drukken voordat ik een nieuwe barcode kan inscannen.)

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dit is een variant op een script van Rony om vensters niet te kunnen sluiten met de ENTER toets. Druk op starten en geef daarna een paar enters met de Enter toets.

En zie daar het resultaat.

Hopelijk is dit wat je zoekt...

barcode.fp7

• 0
Posted

Hartelijk dank voor het snelle antwoord maar deze oplossing helpt helaas niet.

Mijn barcodescanner geeft na de numerieke code een "enter" (asci-code 13) maar deze wordt door filemaker gezien als een regel overslaan in plaats van afsluiten van het record.

Als ik na het scannen op de entertoets van het keyboard druk krijg ik hetzelfde resultaat.

Maar druk ik op de entertoets van het numpad dan wordt de record wél afgesloten en kan ik meteen weer een nieuwe barcode scannen. En dat is nu de bedoeling.

Ik wil bijvoorbeeld 10 reeksen barcodes achter elkaar scannen zonder steeds op "enter" te hoeven drukken. Net zoals bij de supermarkt. Alle producten worden daar achter elkaar gescand. Pas als de kassiere op een toets drukt komt de totaalprijs in beeld. Zoiets wil ik ook.

Wie kan mij verder helpen?

• 0
Posted

Ik kan me vergissen...

Je kan in Filemaker opgeven op welke wijze je een veld wilt verlaten (TAB, RETURN of ENTER).

Als je nu in de layoutmodus het veld aanklikt waar de barcode in weggeschreven wordt, dan kan je via de toets combinatie (ctrl + alt + k) de werking bepalen van de RETURN toets.

Los dat het probleem dan niet op?

werking.PNG.0a38937f9bea8076e652137b7c2653b1.PNG

• 0
Posted

Je het in het menu Format (in layoutmodus) een menu item Field/Control en daarin een submenu Behavior.

Als je daarin de return aanvinkt, ga je naar een volgend veld nadat de barcode is ingelezen (return/ascii 13 werkt dan als een tab). En als je naar een volgend veld gaat, kan je gebruik maken van doscript om verdere actie te ondernemen.

rmw

• 0
Posted

Ik heb een derde veld erbij gemaakt en nu springt de cursor na de barcode inderdaad automatisch naar het derde veld.

Alleen heb ik eigenlijk geen derde veld nodig. Dus nadat de barcode wordt ingevoerd moet ik dus weer terug naar het barcode veld voor de volgende input.

Dat gaat dus met d0script? Is dat scriptmaker of is dat een externe plug in? Zo ja, waar kan ik deze dan downloaden?

bedankt voor alle hulp tot zover!

Nick Govaart

• 0
Posted

Hartelijk dank voor de snelle antwoorden!

Ik ga meteen aan de slag en kijken of deze plugin wat voor mij kan betekenen

Met vriendelijke groet,

Nick Govaart.

• 0
Posted

Ik heb dit probleem als volgt opgelost.

scriptstap 1 ga naar zoeken in het barcode veld.

scan de barcode - deze informatie komt dus in het barcodeveld hiermee ga je zoeken - sluit af met enter (dat doet de barcodescanner automatisch)

Vervolgens gevonden, doe niets en ga weer naar zoeken

Niet gevonden, voeg de barcode toe in een nieuw record en ga weer naar zoeken.

Om aan deze lus te ontsnapppen op een nette wijze kan met de voorwaarde = (gelijk aan bepaalde waarde) einde script worden gedaan.

Met een soortgelijk script heb ik uiteindelijk een heel kassa systeem gemaakt. Wellicht kan het gemakkelijker, maar zo kreeg ik het wel aan het werk.

• 0
Posted

Een voorbeeld database post gaat niet. Dit is onderdeel van een groot geheel.

Maar de oplossing is simpel te maken: De gedachte is dat je een zoek opdracht moet afsluiten met een Dus - waarde - return. De barcode scanner geeft de gelezen barcode en een . Maar eens een record met een bestaande barcode. Geef vervolgens de zoek opdracht. Dan scan je dezelfde barcode en je zult zien dat hij hem opzoekt. Dat is je basis.

Vervolgens is het niet zo ingewikkeld om door middel van een script de volgende stappen te doorlopen. Dit script doet ongeveer het volgende.

Zoek de ingescande barcode:

Bestaat hij, dan doet het script niets en gaat terug naar de zoek opdracht.

Bestaat hij niet, dan plaatst het script de ingelezen barcode in een tijdelijk (global) veld. Maakt het script vervolgens een nieuw record en plakt het tijdelijke (global) veld in het barcode veld en gaat vervolgens weer terug naar een zoek opdracht.

Simpel en zonder plugins

• 0
Posted

Het kan ook zonder plugins en zelfs zonder scripts...

Een portaal met slechts 1 veld er in, waarbij de Enter en de Return worden afgevangen. Onder aan het portaal maakt hij toch al automatisch ruimte vrij voor een nieuw record.

Dat gaat als een speer.

Ik heb mijn programma geen enkele aanpassing hoeven aan te brengen, want ergens zit zo'n code opgeslagen die eerder handmatig werd ingetikt. Aangezien het overtikken was van een lijstje, had ik al een speciaal invoerscherm met alleen de code er in. Met het numerieke toetsenbord ging dat fantastisch.

En zowaar, met de barcode scanner gaat het twee keer zo snel en met minder fouten.

Eeehhhmmm... toch wel een (miniscuul kleine) aanpassing, want de standaard lijst met codes moet je met een andere font afdrukken, inclusief een tekentje er voor en er achter. Je wilt zo'n barcode toch ook ergens vandaan kunnen halen, nietwaar?