Jump to content
  • 0

Relatie probleem

pjotter

Question

Posted

In een database zit een produkt tabel met een inmiddels 2000 unieke nummer. Nu wil men geen nieuwe nummers toevoegen maar wil men gaan werkten met toevoegingen aan het unieke nummer. Ik geef als voorbeeld nummer: 12345, daar kan nu achter komen vt, ct, tc, tk, er, hr. Elk produkt en combinatie krijgt dan nog een extra toevoeging dus:

12345ct kan toevoeging krijgen E1, D2, H1 enz

12345TC idem. Op die manier krijgen de 200 unieke nummers een enorme hoeveelheid combinaties.

het nummer wordt dan bv 12345cth1 of 12345TKd. Hoe kan ik dit het beste gaan organiseren? Het is de bedoeling dat elke aparte combinatie ook weer gekoppeld gaat worden. Stel ik ga produceren:

12345ctd1 dan moet uit de database worden opgehaald, hoeveel de opbrengst is, welke emballage, produktie tijd, verpakkingstijd enz.

De originele tabel bevat al de labbepalingen die op dat unieke nummer gedaan moeten worden. Die wilde ik eigenlijk zo compleet laten. Wat is verstandig? Alles opnieuw opbouwen?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Allereerst heb je natuurlijk/waarschijnlijk een uniek Record ID los van alle andere gebruikte nummers daar mag niemand aankomen, hooguit op zoeken. Hiermee blijft elk record uniek, los van wat er in de database aan moet worden toegevoegd.

Als ik het goed begrijp heb je het in principe over een door de klant toegekend product ID. Hoewel uniek mag/kan de klant dus zelf bepalen hoe deze eruit ziet.

Een koppeling zou ik dus blijven doen op het door de de database toegekende unieke record ID hiermee maakt het dus niet uit hoe andere, eigen id's , worden vormgegeven.

• 0
Posted

Dat is inderdaad de enige juiste oplossing maar helaas niet werkbaar voor ons. In de tabel zit al een uniek nummer los van het produkt nummer. Om echter te werken met de tabellen wordt gewerkt met het produktie nummer (was dus 12345 terwijl het unieke serienummer b.v. 23123545 is). Dat produktienummer staat op alle documentatie waar men mee werkt. De bestaande tabel heeft ook veel gegevens die voor dat produkt gelijk zijn. ALs ik alle versies er bij maak dan zou ik ook voor al die versies die gegevens moeten bijwerken. (stel 12345 heeft 10 lab bepalingen en er verandert iets in dan hoeft men dat alleen bij dit nummer doen en niet bij : 12345D1H1 , 12345E2H2 enz enz). Ik zoek dus echt een oplossing waarbij ik in de bestaande tabel de toevoegingen maak. Ik zit te denken aan een portaal maar ik vraag mij af of ik dan via dat combinatie nummer gegevens kan koppelen uit de portalen?

• 0
Posted

Is het mogelijk de codering in verschillende velden onder te brengen?

Je hebt al de code 12345 in veld 1.

Dan de code vt in veld 2

En code E1 in veld 3.

Bij selectie moeten dan 3 velden gekozen worden in de volgorde 12345, vt en E1.

Veld 1 bepaald de waarden in veld 2, etc.

Een berekeningsveld (12345+vt+E1) zorgt voor de relatie naar je tabel.

In hoeverre blijven dit soort codes nog bruikbaar door de gebruikers? Als je moet kiezen uit 200 codes (en daarnaast nog alle combinaties) is een andere opzet misschien handiger?

• 0
Posted

Ik heb inmiddels een werkbare oplossing op basis van een extra portaal. Nadeel nu is alleen dat ik al die bestaande (al gemaakte info) moet importeren per nummer in de diverse portalen. In het betreffende produktnummer zit een portaal met alle mogelijkheden. (onderste portaal.)

Nu nog die 2000 al gemaakte mogelijkheden importeren en aanpassen. Omdat het in excel is gemaakt moet ik de tijd 14,12 omzetten naar 14:12!!! makkelijk dat ze altijd even vooraf informeren......

5a758dc57b74a_Afbeelding5.png.26f29a49377e8395e8a32f87029841f8.png

vbclar.png.42e65d23c7260ce475a690104cf270b5.png

• 0
Posted

Heb je er aan gedacht dat je binnen Excel kan plakken speciaal toepassen? (in dit geval plakken als tekst)

Daar kan je ver mee geraken (als je daarna zoeken "," en vervangen":" neemt)

Alternatief het Excelveld omvormen naar een cijferveld in Excel en daar pas in FM terug een tijdsveld van maken.