Jump to content
  • 0

Traagheid van FM Server 8.0

Stardust

Question

Posted

Na eerst enkele maanden geëxperimenteerd te hebben met de combinatie FM Server 5.5 en de clients FM 6.0 op een opstelling van één dedicated server.

Gezien deze werkwijze uitstekend draaide dan maar (eindelijk) de overschakeling gedaan naar FM Server 8.0 en de clients FM 8.5.

Gevolg ... de ca 60 bestanden die onze server 'serveert' worden pas na ca 45 minuten beschikbaar voor de clients. Nu kan dat in een klasse restaurant nog vrij vlug zijn, in het bedrijfsleven is dat verschrikkelijk traag!!

Ik meen te begrijpen dat elk bestand gecontroleerd wordt bij de eerste opening op de Server editie ... maar na dit reeds enkele malen terug heropgestart te hebben, blijkt dat het telkens terug even lang duurt vooraleer al de bestanden in Filemaker Server geopend zijn. De opening procedutre neemt per bestand ca 40 tot 200 seconden in beslag.

Ik ga er vanuit dat dit niet de schuld is van Filemaker en dat ik ergens iets verkeerd doe ... een zoektocht doorheen het forum bracht me niet veel soelaas, de meeste antwoorden net als in de knowledge base van Filemaker zelf handelen over vertragende layouts, berekeningen, enz ...

Hier is dit echter niet het probleem, zodra al de bestanden (door Filemaker Server) geopend zijn en dus ook gehost of gebruikt kunnen worden door de clients (4) is er geen vertraging, integendeel het lijkt zelfs dat het sneller gaat dan voorheen met Server 5.5 en de FM 6.0 clients.

:?::?: Wat kan er dan wel aan de hand zijn :?::?:

Met vriendelijke groet aan allen,

Danny

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hey Wim,

Het lijkt wel of hij moeite heeft met vrijwel alle bestanden ... het duurt een eeuwigheid ... vanzelfsprekend duren de grote bestanden (met veel records en layouts) langer dan de kleine bestandjes maar er is niet echt één bestand dat er uit springt vanwege de grotere traagheid t.o.v. de andere bestanden.

Maar ik blijf hopen op de oplossing :wink:

Danny

• 0
Posted

Wim,

Wat de 'dedicated server betreft, ja, maar alleen de Server 8.0 is actief, allebei simultaan activeren is onmogelijk.

Zou het hier aan kunnen liggen door dat versie 5.5 nog aanwezig (hoewel niet geactiveerd)?

Ik wou voorlopig allebei versies nog laten staan onder het motto 'je weet maar nooit' en rekening houdend met 'voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast' :wink:

Gezien ik op sommige systemen nogal wat oudere versies naast elkaar heb staan, weliswaar de 'gewone' Filemaker versies, dacht ik dat dit geen probleem zou zijn om 2 verschillende versies van de Server versie naast elkaar te laten staan, te meer daar slechts één versie geactiveerd kan worden.

Danny

• 0
Posted

Danny, op wat voor machine draai je die server. Hoeveel geheugen is er toegekend aan de server applicatie? Wat zeggen de statistieken over het cache gebruik?

Heb je plug-ins gebruikt in je bestanden? Met welke client versie zijn de bestanden het laatst geopend? Heb je al eens geprobeerd om gecompresseerde copies te bewaren met je recente client, die even te openen, en dan pas op de server te zetten?

Hoe zit het met de bestandsreferenties in alle bestanden? Alle absolute verwijzingen naar andere bestanden verwijderd?

Een hele waslijst, maar misschien zit de oplossing ertussen.

• 0
Posted

Misschien nog een hint. Draait die nieuwe server op een andere machine met een ander ip-adres. En wordt er een openingscript gebruikt om andere bestanden te openen? Zo ja controleer dan even het openingscript en kijk of er geen verwijzingen staan naar het IP-adres van de vorige server.

• 0
Posted

Rekening houdend met jullie tips, deze ochtend om 07u35 de server opgestart, nu om 08u40, is de server nog steeds bezig met het openen van de bestanden!

Wat heb ik ondertussen gedaan:

1) FM Pro Server 5 gedesinstalleerd;

2) Enkele bestanden verwijderd (nu nog 55 i.p.v. 60)

Blijkbaar is dit alles zonder resultaat :?:(

Hierbij tevens een schermafdruk v/d serverbelasting.

Met vriendelijke groet,

Danny

Server.jpg.0ef0ded7a29d885176b80fa5e0c1e281.jpg

• 0
Posted

Danny, dat waren niet alleen tips, maar tegelijkertijd ook vragen.

Wat gebeurt er als je server op je eigen machine installeert? Opgepast, door de copy protection zal je een conflict met de echter server hebben als je verbonden blijft met het netwerk.

• 0
Posted

Blijkbaar heb ik het probleem gedetecteerd ... zoals jullie hier voor al schreven blijkt het probleem te schuilen in (naar niet meer bestaande) bestandsverwijzingen.

Al enkele bestanden aangepast en hoi hoi hoi, na een kwartiertje deze morgen waren alle bestanden opgestart ... nog enkele bestanden zien te ontdoen van nutteloze relaties en ik zie het licht van de tunnel weer schijnen (ik voel me weer helemaal in de jaren '80 :( ).

Misschien wel off-topic, maar ik heb toch nog wat vraagjes aangaande het gebruik van FM Server. Ik heb vroeger, dankzij de oneindige bron van hulp op dit forum, geleerd om de bestanden zo licht mogelijk te maken. Bij het plaatsen van illustraties ter verfraaing van de layouts gebruikte ik dus altijd alleen verwijzingen in plaats van de bestanden nutteloos te verzwaren met allerlei grafische 'gadgets'. Met FM Server geeft dit problemen daar ik deze afbeeldingen allemaal in subfolders geplaatst had van de database oplossing (wat een mooie terminologie hé :) ). Nu verdwijnen al deze illustraties natuurlijk van de layouts en worden vervangen door de bekende cryptische omschrijving :? Het probleem ligt bij het feit dat Filemaker slechts één subfolder ondersteunt en laat ik nu net alles mooi ingedeeld hebben in allerlei subfolders :cry:

Misschien bestaat er hier ook wel een truc voor en kijk ik vol belangstelling naar jullie adviezen 8O

Danny 8)

Blauw is niet alleen de kleur van de liberalen, ook van de Schrijfsmurf :P