Jump to content
  • 0

éénmaal, andermaal, locked ! - hoe beveilig je een record

Gem

Question

Posted

Hallo

Hmm, ik weet niet direkt waar naar zoeken en weet ook niet direkt hoe onderstaand te benaderen. Kan iemand mij helpen aub?

Je hebt een record met een aantal velden die bv een faktuur voorstellen.

In dit record is er een knop voorzien die wanneer je erop drukt alle velden beveiligt tegen overschrijven. Dit kan ook niet meer ongedaan gemaakt worden.

Dus éénmaal aan een faktuur begonnen, kan de data wel nog allemaal gewijzigd worden. Maar eenmaal de afsluitknop ingedrukt, kan de data niet meer gewijzigd worden van dat ene record.

Het zal zowieso via een script moeten gebeuren. Ik zat zo te denken aan "fieldbehavior" te beïnvloeden zodoende de velden niet meer aanklikbaar zijn.

Iemand andere ideëen aub?

Dank.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb een veld wat aangevinkt moet worden. Als het vinkje er staat dan is aanpassen mogelijk, zonder vinkje staat het op slot. Of je maakt een veld dat je als laatste invult. Als het veld is ingevuld kun je het record niet meer aanpassen met bepaalde rechten. Er zijn vele mogelijkheden via de rechten van het account in te stellen.

• 0
Posted

ja inderdaad, maar dat is niet wat ik zoek.

Ik zoek een oplossing om met 1 klik een hele resem velden binnen 1 record te beveiligen tegen overschrijven. Het gebruik van accounts, zal niet enkel van toepassing zijn op 1 record maar op alle records binnen het bestand en dit is niet mijn bedoeling. Of ben ik hier verkeerd ?

Een vinkje aan of uitzetten waardoor je het volledige record vastzet tegen overschrijven is wat ik zoek. Of een knopje met een script... Ik denk dat hier een script zal voor nodig zijn, want anders zie ik het ook niet echt zitten.

Toch bedankt voor je reactie.

• 0
Posted

Je kunt bij accounts & privileges een eigen privilege set aanmaken, waarin je het bewerken van records per tabel met een calculatie kunt beperken.

Als je een veld 'mod_permission' definieert met een selectievakje er achter, kun je zoals je wilt met één druk op de knop dit veld op ja of nee zetten.

Als je dan in je privelege set definieert dat de velden alleen gewijzigd mogen worden als mod_permission op 'ja' staat ben je er.

Ikzelf gebruik ipv een vinkje weleens de slotjes uit de webdings-collectie. Dat communiceert wel visueel.

• 0
Posted

Yes Captain, dat is de oplossing ! Bedankt voor dit ophelderend licht.

Even samenvatten:

Ik heb onder "accounts and privileges" een eigen privelege set aangemaakt. Deze heb ik "recordlock" genoemd.

Ik heb ook een veld gedefiniëerd "mod_permission" en er een radio-button veld van gemaakt. Met een knop kan ik nu het veld "mod_permission" op "ja" of "neen" zetten. Dit alles werkt tot hier toe.

Maar ik vind niet de mogelijkheid om in mijn privelege set te refereren naar het veld "mod_permission". Waar kan ik nu die calculatie toevoegen zodoende het veld "mod_permission" nagekeken wordt en het record vastgezet wordt ?

Als je dan in je privelege set definieert dat de velden alleen gewijzigd mogen worden als mod_permission op 'ja' staat ben je er.

Hoe doe je dat aub?

Dank u.

• 0
Posted

Fantastisch !

bedankt hoor.

Aangezien ik niet met personeel werk, had ik ook geen behoefte aan accounts e.d. Nu ik die privilege set aangemaakt heb, was ik wel verplicht om met accounts te werken en dit valt reuze mee.

Alles werkt prima, al moet ik wel zeggen dat het effe zoeken was om alles op zijn plaats te zetten.

Vriendelijke groet.

Gem.