Jump to content
  • 0

data uit portaal op papier printen

Gem

Question

Hallo,

Na verschillende zoekopdrachten te hebben uitgevoerd hier op dit waardevol forum, heb ik nog steeds niet kunnen vinden wat ik eigenlijk zoek. Misschien kan iemand mij hiermee helpen?

Ik heb een db met diverse velden waar ik de data invoer, noem het INPUT

Daarnaast heb ik een portaal met 2 velden dat dient om de data van INPUT te filteren naar enkel het gewenste. Noem het PORTAL

Een gewoon portaaltje dus. Alles werkt vlekkeloos.

Nu wil ik de inhoud van dit portaaltje op papier zien.

De inhoud kan vlug 5 A4 bladen lang zijn en ik wil dit allemaal mooi in een lijstje op papier.

Ik las hetvolgende: "portals were never meant to be printed".

Dus dan maar een lijstweergave en tonen in "preview" mode.

Het probleem

In lijstweergave krijg ik alle records uit mijn INPUT bestand, gezien ik daar naar relateer. Wanneer ik echter relateer naar mijn PORTAL bestand, krijg ik niets want logisch gezien bevat dit bestand ook niets. Het toont enkel de inhoud van INPUT.

Vraag

Hoe kan ik de inhoud van een portaal netjes op papier krijgen aub?

Het zou ook de bedoeling zijn om dat lijstje (inhoud portaal) te kunnen doormailen in bijlage.

Kan iemand mij op weg helpen aub?

dank.

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Portalen zijn dus inderdaad niet bedoeld om afgedrukt te worden. Zij tonen de gerelateerde records van de child file op een lay-out van de parent file.

Afdrukken gebeurt altijd in list view in de child file. Je kan dat scripten vanuit de parent file.

• 0

Ik zat ook met dit probleem en heb een oplossing gevonden. Het is qua opmaak wat riskant maar je kunt er toch best veel mee.

Je hebt hiervoor de customfunction GetNthRecSetUnq nodig. Hiermee kun je een bereik aan gerelateerde gegevens oproepen. Dus portalgegevens t/m 9999 bijvoorbeeld.

http://www.briandunning.com/cf/444

Stel je hebt 2 tabellen:

1. Tabel BESTELLINGEN

2. Tabel PRODUCTEN

Zorg dat in de tabel PRODUCTEN een calculatieveld bestaat dat verschillende gegevens combineert. Scheidt de gegevens met een tab (gewoon in een ander programma een tab typen, deze tab selecteren en in FM plakken in de calculatie tussen ""...

ProductCode & "" & ProductNaam & "" & Aantal & "" & ProductPrijs & "" & cBedrag

Stel dat bovenstaande calculatieveld heet 'cProductInfo'

Dan maak je daarna in de tabel BESTELLINGEN een calculatieveld 'cProduct' met als calculatie:

GetNthRecSetUnq(PRODUCTEN::cProductInfo;9999)

(de 9999 om te zorgen dat alle rijen t/m rij 9999 worden getoond indien aanwezig)

Plaats cProduct in je BESTELLINGEN layout en zorg dat voor de ene regel de tabs allemaal zo staan ingesteld dat alles op zijn plaats valt. Zo kun je de eerste 2 gegevens links laten lijnen en de rest (bedragen) rechts bijvoorbeeld) Is ff lastig maar wel te doen.

Je kunt zo zelfs meerdere portals weergeven in je alyout, elk met eigen gegevens en tabgedrag.

Het kan zijn dat je een beetje moet experimenteren met de Index want die speelt hier een rol...

• 0

Kjoe heeft gelijk zolang je gegevens van maar één portal wil afdrukken... Dan maak je een layout op basis van de tabel van die portal met daarop ook nog gerelateerde gegevens uit je hoofdtabel.

Maar als je dus meerdere portals wil printen op een overzicht is mijn oplossing een mogelijkheid... :)

Ik gebruik deze methode bijv. voor een projectoverzicht. Daarin kan ik nu ineens alle portalgegevens afdrukken, dus alles projectitems, projectspecificaties, notities etc etc.

toch wel handig... al zeg ik het zelf.

• 0
Zorg dat in de tabel PRODUCTEN een calculatieveld bestaat dat verschillende gegevens combineert.

Met List ( Lineitems::HetCombinatieVeld ) kun je hetzelfde resultaat bereiken als met die CF. Overigens zegt de toelichting daarop dat unieke items worden geselecteerd. Dus als je combinatieveld niet het lineitem ID bevat, loop je het risico items te missen. List() heeft dat probleem niet. In de demo wordt de list functie op deze manier gebruikt om een email samen te stellen.

Je afdrukbare lijst gegevens wordt wel beperkt door de grootte van het veld in de printlayout. Dus als je veel lineitems verwacht, moet je of heel grote velden maken (en verschuivende objecten instellen) of terugvallen op het printen van een reeks listviews. Anders kan het inderdaad een handige oplossing zijn (ook als je v7 hebt - zonder de list functie maar met CFs)

• 0

Waarom niet je portalen printen in rapporten?

Ik heb diverse portalen van een zwembad met de bezetting van de lessen. Elke dag heeft bv 50 lessen over 6 baden. Zo is er ook van elke les een aparte portaal met de leerlingen per les. Die kan ik keurig printen in rapporten.

Afbeelding 12 is een overzicht van de lessen op de maandag afbeelding 17 is de bezetting per les (ook een portaal) afbeelding 13 is de afbeelding als rapport

5a758dc5ed8c4_Afbeelding12.png.ccf104e7561cf4b0227066cd6d37ef36.png

5a758dc5eeeb2_Afbeelding17.png.a56ec1994e07e64ce8ba9670169dbfee.png

5a758dc5f00ec_Afbeelding13.png.7b4bedf112da886d3b45170e67f2ad4d.png

• 0

@joris

nog een reden om te upgraden...

@pjotter

alleen als je een gelimiteerd aantal lineitems hebt waarvan je zeker weet dat het nooit meer kan zijn. En dan nog zou ik er over nadenken. Ik heb een voorkeur voor aparte printlayouts (wat mooi is op scherm is niet mooi op print e.d.). Als er dan geen speciale reden is (lineitems van verschillende bronnen op 1 geprinte bladzijde) kies ik liever een listview.

Ik hou het op persoonlijke voorkeuren.....

• 0

@pjotter

alleen als je een gelimiteerd aantal lineitems hebt waarvan je zeker weet dat het nooit meer kan zijn. En dan nog zou ik er over nadenken. Ik heb een voorkeur voor aparte printlayouts (wat mooi is op scherm is niet mooi op print e.d.). Als er dan geen speciale reden is (lineitems van verschillende bronnen op 1 geprinte bladzijde) kies ik liever een listview.

Ik hou het op persoonlijke voorkeuren.....

Je hebt volkomen gelijk alleen in dit geval wilde men een afdruk hebben van het scherm, en dat was goed te doen op deze manier. Ik geef alleen aan dat dit ook een oplossing kan zijn. Voor grotere bestanden is dit geen oplossing en moet je naar aparte layouts.