Jump to content
  • 0

Runtime en Vista

Johnny

Question

Posted

Een runtime maken in FM8 en laten draaien in Vista wil bij Vista wel eens tot foutmeldingen leiden. Het vervelende is, soms wel soms niet. Vista...zucht... :evil: Wie heeft ook die ervaring en zou upgrading van FM8 Advanced naar FM9 Advanced een verbetering kunnen opleveren?

21 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

FMP8 Adv. is niet voor Vista gemaakt. Pas met 8.5v2 kun je er zeker van zijn, dat e.e.a. op Vista door FMI gegarandeerd korrekt funktioneert. Dus een upgrade naar 9 zou zeker zin hebben, dunkt me.

• 0
Posted

En aansluitend hierop: stel dat de runtime in Vista is aanmaakt, hoe stabiel is deze dan in XP? Gelet op het aantal gebruikers dat Vista heeft (ongeveer 3%) zou een aanmaak in XP me geruster stellen: de runtime zal in dit geval ongeveer 1000 gebruikers bereiken.

• 0
Posted

De normale vuistregel is, dat runtimes moeten worden 'gebonden' op het OS waarop ze later ook moeten lopen. Ik heb echter al gehoord (niet zelf getest) dat runtimes die op XP gemaakt worden ook op Vista lopen.

Het zou mij verstandig lijken twee versies te maken. Eéntje voor XP, ééntje voor Vista. Het aantal Vista-gebruikers zal nog wel groeien, lijkt me zo.

• 0
Posted

Dat is het punt: omdat ik 1000 cdroms uitbreng weet ik niet vooraf of de gebruiker Vista of XP draait. Ik zou twee runtimes kunnen plaatsen natuurlijk, 1 voor XP en 1 voor Vista.

Lekker die Microsoft meneer... lekker compatibel allemaal. En dan nog maar hopen dat servicepack 1 van Vista een beetje aansluit op zichzelf zogezegd.

Bedankt voor je reactie!

• 0
Posted

Leuk bericht voor degene die dit probleem hebben: FM9 runtimer werkt (voor zover door mij getest) met één versie zowel onder XP als Vista helemaal perfect!

Ik maak de runtimer aan onder XP SP2, volledig bijgewerkt met Windows updates (die ik de laatste tijd bijna niet meer krijg...)

• 0
Posted

Mooi bericht!!!!!

Dit komt net op tijd voor mij. Nog een keer voor alle duidelijkheid: ik maak een runtimer in FM9 op WINXP sp2 en die loopt op XP en Vista perfect? Dus ik hoef geen 'dubbele' runtimer te maken, 1 voor XP en 1 voor VISTA?

Hoe weet je zeker dat het perfect werkt, want ik heb met een runtimer met FM8 gemaakt op XP meegemaakt dat het de ene keer wel en de andere keer niet werkte op Vista.

• 0
Posted

Het bestandje laat zich niet uitpakken, blijft steken tijdens de installatie.

Maar afgezien daarvan zijn 4 vista's uittesten een mooie score, ik heb hier zelf maar 1 vista staan, met dank voor je informatie! :D

• 0
Posted

Huh? Blijven steken? Het is dezelfde versie als waarmee ik Vista heb getest.

Misschien dat het schermpje voor bekendmaking van de username ergens op de achtergrond geraakt is, dat krijg je altijd weer voorgeschoteld als je voor de eerste keer de runtimer onder die specifieke applicatienaam draait.

En anders probeer je het toch gewoon nog een keer?

• 0
Posted

Deze, Engelstalige, Vista informatie kreeg ik n.a.v. een vraag van 'problemen' bij het installeren van een Filemaker runtime onder Vista. Ik heb er nog niet direct een oplossing voor en ik verwacht deze ook niet gelijk met de Filemaker Runtime Compiler. Stof tot nadenken dus...

Virtualization

Virtualization is implemented to improve application compatibility problems for applications running as a standard user on Windows Vista. Developers must NOT rely on virtualization being present in subsequent versions of Windows.

Prior to Windows Vista, many applications were typically run by administrators. As a result, applications could freely read and write system files and registry keys. If standard users ran these applications, they would fail due to insufficient access. Windows Vista improves application compatibility for standard users by redirecting writes (and subsequent file or registry operations) to a per-user location within the user’s profile.

For example, if an application attempts to write to "C:\Program Files\Contoso\Settings.ini", and the user does not have permissions to write to that directory, the write will get redirected to "C:\Users\Username\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\contoso\settings.ini".

For the registry, if an application attempts to write to "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Contoso\" it will automatically get redirected to "HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\VirtualStore\MACHINE\Software\Contoso" or "HKEY_USERS\UserSID_Classes\VirtualStore\Machine\Software\Contoso".

While developing Windows Vista programs, to reduce the complexity of virtualized files and registry keys, be sure to embed an application manifest with an appropriate requestedExecutionLevel in order to turn off file and registry virtualization.

The virtual copy will always be present to the application first. For example, if "config.ini" is available in "\Program Files\ApplicationName\config.ini" and "%LOCALAPPDATA%\VirtualStore\config.ini", the "config.ini" in the virtual store will always be the one read, even if "\Program Files\ApplicationName\config.ini" is updated.

Virtualization Recommendations

Virtualization is intended only to assist in application compatibility with existing programs. Applications designed for Windows Vista should NOT perform writes to sensitive system areas, nor should they rely on virtualization to provide redress for incorrect application behavior.

When updating existing code to run on Windows Vista, developers should ensure that, during run-time, applications only store data in per-user locations or in computer locations within %allusersprofile% (CSIDL_COMMON_APPDATA) that have access control list (ACL) settings properly set.

Important

Microsoft intends to remove virtualization from future versions of the Windows operating system as more applications are migrated to Windows Vista. For example, virtualization is disabled on 64-bit applications.

The following list details other file and registry virtualization recommendations:

- Add an application manifest with an appropriate requestedExecutionLevel for your interactive applications. This will turn virtualization off for the manifested application.

- Do not use the registry as an inter-process communication mechanism. Services and user applications will have different views of the registry key.

- Test your application on Windows Vista: Ensure that processes running as standard user do not write to global namespaces like %systemroot%.

- Remember that virtualized resources are per-user copies of global resources.

===

For more details, see the following pages and documents:

http://blogs.msdn.com/cheller/archive/2006/08/24/how-to-embed-a-manifest-in-an-assembly-let-me-count-the-ways.aspx

http://blogs.msdn.com/cheller/archive/2006/12/04/quick-tip-manifests-and-vc-projects.aspx

http://download.microsoft.com/download/a/5/d/a5d3d02a-fd03-466f-9ba8-97f5e7a90a98/CertifiedforWindowsVistaProgramTestCases.doc

http://download.microsoft.com/download/8/e/4/8e4c929d-679a-4238-8c21-2dcc8ed1f35c/Windows%20Vista%20Software%20Logo%20Spec%201.1.doc

• 0
Posted

Kan je uitleggen waarvoor je een oplossing wil vinden, maw zijn er bij de toepassing (van runtimes) problemen te verwachten en wat kan je doen om dit te voorkomen?

• 0
Posted

Kort vertaald betekent het dat je Filemaker runtimes via een installer niet zomaar meer kunt plaatsen in de Program Files map van Windows (de plaats waar je binnen XP normaliter je runtime zou installeren) vanwege de vernieuwde rechtenstructuur binnen Vista.

M.a.w. niet onmogelijk maar wel lastig...

De envoudigste sleutel voor installatie van Filemakers runtimes voor Vista ligt mogelijk/waarschijnlijk in het installeren op gebruikersniveau.

• 0
Posted

Gezien de aanwezigheid van databestanden binnen dezelfde map als waar de runtimerprogrammatuur staat, geef ik bij mijn klanten aan de sterke voorkeur te hebben om het vooral niet in de Program Files map te plaatsen. Het dient meegenomen te worden in de dagelijkse backup-procedures.

't Is toch wel lastig in te schatten wat het doet met alle varianten van Vista. Mijn testen waren positief, maar om nou te zeggen dat ik garanties heb, nou nee...

• 0
Posted

Filemaker runtimes zijn wat dat betreft inderdaad niet praktisch. Niet alleen datafiles ook enkele Filemaker eigen (data)bestanden worden soms aangepast.

Ook hier werkte de tests goed totdat ik tegen de 'virtualization' aanliep. Merk je niets van (alles werkt) totdat je een nieuwe installatie wilt doen en erachter komt dat de virtuele bestanden blijven bestaan en bij herinstallatie ineens de kop opsteken (worden niet opnieuw overschreven of gedeinstalleerd door een installer omdat deze de bestanden daar niet neerzet en Vista doet dat bij herinstallatie klaarblijkelijk dus ook niet).

Bij elke installatie onder Vista is het dus zaak virtualisatie goed te onderzoeken en testen om eventuele toekomstige problemen te voorkomen.

• 0
Posted

AHA! Dat verklaart wellicht dat het de ene keer werkt en de andere keer niet, vooral na herinstallatie. Daarmee komt de bedrijfszekerheid van Vista in het gedrang (sic!). 'Het is zo goed, dat het niet meer werkt', bij wijze van spreken. Ik word daar niet vrolijk van. Van de 1000 cdroms die een opdrachtgever vorig jaar in roulatie bracht, waarop een xp runtime van FMpro, heb ik nog niet één klacht binnen gekregen. Ik vrees dat dat bij de volgende uitgave een ander verhaal wordt. Hoe ga ik dit verhaal uitleggen. Gelukkig is Vista nog niet dominant aanwezig, maar dat gaat natuurlijk wel gebeuren in de toekomst.

Als iemand een bevrijdend antwoord heeft hoor ik dat graag...

• 0
Posted

Ja maar..... de Runtimer installeert toch feitelijk niets? Het is de setup-procedure buiten Filemaker om die je goed moet schrijven om dit correct verwerkt te krijgen. Het liefst schrijf je de runtimer weg in een volledig nieuwe schone map.

Ik kreeg ook problemen toen ik de FM9 runtimer over een FM8 runtimer heen installeerde, blijkbaar staan er dan bestanden die FM9 niet zo lekker vindt. Nogmaals installeren op een schone map en het probleem was over.

Hhhmmm.... ik ga het nog eens testen onder de map "Mijn documenten" die onder Vista ook ineens "gek" gaat doen...

• 0
Posted

Dat dacht ik eigenlijk ook, in principe pakt de installer de runtime map op en brengt deze over naar de door jou gewenste map op de destinatie machine. Niets meer dan dat toch? Waar gaat het dan mis in Vista vraag ik me af. Maakt het trouwens wat uit of dat een submap van Program Files is? Als het maar een schone lege map is die verdwijnt na deïnstallatie, toch?

Voor alle veiligheid maak in voor windows gebruikers twee runtimes: 1 FM9 runtime aangemaakt op XP en 1 FM9 runtime aangemaakt op Vista.

Standaard laat ik een auto install doen met XP runtime, ook voor Vista gebruikers, en verwijs bij problemen naar een extra mogelijkheid om een Vista runtime te doen. Fraai is het niet, maar ik waag me niet aan een standaard Vista runtime, omdat niet zeker is of daar op XP toch weer problemen ontstaan. En vooralsnog is de XP gebruikersgroep het grootst.

Voor betere suggesties houd ik me aanbevolen...

• 0
Posted

Virtualisatie zorgt ervoor dat, wanneer er uit rechtenoverweging welke binnen Vista heel anders is geregeld als door XP, automatisch (dat willen ze er dus klaarblijkelijk ook weer uithalen) een 'virtuele' map met bestanden gemaakt wordt (door Vista van de betreffende gebruiker) waarin wel mag worden gewerkt. Wordt het bestand aangesproken gaat het daar staan 'kijken' i.p.v. de originele installatielocatie. Deinstalleer je eerst en installeer je de software daarna opnieuw dan worden deze virtuele bestanden niet overschreven (en met deinstallatie daar ook niet weggehaald omdat ze niet met de installer daar geinstalleerd zijn) en gaat je applicatie gewoon naar de dus oude bestanden staan kijken (hetgeen ik dus overvond).

Program Files is zo'n uitgesproken map waar je binnen de nieuwe rechterstructuur niet zomaar klakkeloos mag schrijven. Daarvoor moeten tijdens de installatie of het gebruik rechten zijn gegeven. Tijdens installatie is een lastige omdat Microsoft afraadt daar tools voor te gebruiken (zouden ze ook beveiligingstechnisch weer kunnen ondervangen en, werken ze nog na elke Vista update?). Behoudens Microsoft eigen bestanden waar het wat gemakkelijker voor is (en wel moet natuurlijk anders wordt installeren wel erg lastig). Installer software zal dus ook niet standaard zomaar rechten voor alle bestanden zetten, waarom anders al die beveiliging.

Filemaker runtimes doen niets aan dit probleem, dat kunnen ze venzelfsprekend ook niet. Stop je de runtimebestanden in een gebruikersmap waar de gebruiker alle rechten heeft is er zeer waarschijnlijk ook geen probleem.

Maar... Microsoft had ons juist geleerd programma's in de Program Files map te stoppen... Als je de programmafiles en datafiles makkelijk kan scheiden (zie je met veel software tegenwoordig) is dat niet zo'n probleem. Met Filemaker runtimes wordt dat wat lastiger.