Ga naar inhoud
  • 0

e-mail maken met bijlage


GJ

Vraag

Situatie is: ik heb records met velden voor e-mailadres, vraag, urgentie, deadline etc. Tevens heb ik een (containerveld) met een bijlage (bestand van willekeurig format (word, excel, zip, filemaker, etc)).

Wat ik wil is het genereren van een e-mail met daarin veldvulling uit adres, vraag, urgentie, deadline, etc en tevens de vulling uit het (container)veld als bijlage uit het veld bijlage.

Het lukt mij wel om een e-mail met vulling te maken, het lukt mij ook om een (lege) e-mail met bijlage te maken, maar het lukt mij niet om een email met vulling EN bijlage te maken.

 

Wie helpt mij verder?

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Twee opmerkingen,

 

Ten eerste stuurt Windows Vista het pad terug met aan het eind reeds een "/". De "/" voor de string "/print.pdf" is voor Windows overbodig.

 

Ten tweede accepteert Vista geen schrijf actie naar de get (desktoppath) en get (temporarypath ). Met als resultaat een foutmelding.

 

Ik was namelijk benieuwd naar jou oplossing, voor wat betreft het maken van een mail met attachment. Ik gebruik namelijk nu een reeds aangemaakte map op de C schijf. Terwijl een schrijfactie naar bijvoorbeeld get ( temporarypath ) juist zo handig is.

 

Heb je hier een oplossing voor.. of iemand anders.

Link naar reactie
  • 0

Dank Rony. Je antwoord dekte niet helemaal mijn vraag (en werkte ook niet 100%), maar heeft mij wel op het juiste pad gezet. Zie voor mijn oplossing de download.

 

Ik stop een bestand (met per record potentieel een andere extentie) in het containerveld Bijlage, vul het veld Bijlagenaam met de bestandsnaam met een berekening (GetAsText(Bijlage)), maak hiervan in een script een variabele, gebruik in het script de variabele op het bestand (tijdelijk) met de eigen bestandsnaam op te slaan, maak in het script vervolgens een e-mail aan met gebruik van het veld Emailadres en als attachement het (tijdelijk) opgeslagen bestand (via de variabele).

Rest alleen nog het opschonen van de tijdelijk opgeslagen bestanden.

probleem.fp7

Link naar reactie
  • 0

Aan hbrendel:

 

Naar aanleiding van het hierboven genoemde probleem, heb ik een test gedaan met deze mogelijkheden.

 

Vista heeft hier een standaard beveiligingspolicy en daarmee kan ik geen gebruik maken van de variabele paden zoals ingebouwd in Filemaker 9. Lokaties zijn niet toegankelijk voor het wegschrijven van een bestand. Ik zal moeten onderzoeken wat hiervoor noodzakelijk is om dat wel toe te staan.

 

Wanneer de database op het bureaublad (Desktop) staat dan laat Vista het wel toe maar dan maak je ook geen gebruik van get (desktoppath).

Fout.jpg.f9697b1c8c599c03e9c289462e0261d2.jpg

Link naar reactie
  • 0

@eroos

 

De hier getoonde melding wil meestal (altijd) zeggen, dat het pad niet volgens de juiste filemaker syntax is geformuleerd, dus bv. file:/ enz. of filewin:/enz.

Het betekent niet dat het bedoelde pad onbeschrijfbaar is, dan zou je denk ik een andere melding krijgen.

 

Kun je eens in je dataviewer kijken wat Get ( TemporaryPath ) oplevert, en daar dan iets proberen te schrijven (b.v. een nieuwe folder)?

 

Ik ben heel benieuwd.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk had ik dat al geprobeerd ;-)

 

Het script werkt namelijk wel met een ander pad. In het script heb ik alleen het statische deel (filewin:/C:/filemaker/) vervangen door:

 

Get ( TemporaryPath ) & Filename & ".pdf"

 

waar Filename een variable is in een let ( ) functie.

 

Hetgeen onderstaande als output geeft:

 

/C:/Users/Edwin/AppData/Local/Temp/Offerte Q0709.021.pdf

 

In deze map kan ik prima een nieuw tekst document aanmaken, wijzigen en verwijderen (met de hand).

 

Ik weet daardoor 100% zeker dat het moet werken. Steker nog, ik heb Get ( TemporaryPath ) vervangen door /C:/Users/Edwin/AppData/Local/Temp/ met hetzelfde resultaat. Dit geldt tevens voor getdesktoppath ( ). Ik heb al zitten neuzen in het Lokale beveiligingsbeleid maar nog niets gevonden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

@eroos

 

In een FileMaker script moet je toch echt beginnen met "filewin:/".

Ik concludeer dus dat het zou moeten zijn:

 

"filewin:" & Get ( TemporaryPath ) & Filename & ".pdf"

 

In ieder geval ben ik blij te horen dat de gebruiker wel degelijk kan schrijven in de temp directory, wat ik al verwacht had.

 

Het zal dus wel goed komen met mijn scripts.

 

Groeten, Henk

Link naar reactie
  • 0

Door jou stellige reactie ben ik verder gaan kijken.

 

Ik kon geen oorzaak vinden voor het probleem. het resultaat was hetzelfde met en zonder Filewin ervoor. Daar ik het wel wil gebruiken en je aangaf dat het bij derden geen probleem was ben ik verder gaan spitten.

 

Door stukje bij beetje steeds meer programma's en services bij te schakelen ben ik erachter gekomen wat de oorzaak is: Mijn beveiligingspakket.

 

Een hoop herrie voor niets... sorry!

 

Maar... het werkt nu wel en ik ga het zeker gebruiken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...