Ga naar inhoud
  • 0

Magazijnrekken


Zero55

Vraag

Beste allemaal,

 

We hebben hier een aantal rekken staan die dienst doen als een soort magazijn. Palletten worden er willekeurig ingezet en uitgehaald. Om een beetje bij te kunnen houden wat er allemaal in die rekken staat zou FM willen gebruiken. We hebben een 20-tal rekken allemaal ingedeeld in 3 kolommen en 4 rijen. De rekken hebben allemaal al een naam (A,B,C,D,...) de kolommen en rijen worden genummerd (1,2,3,..), een plaats in een rek ziet er dus zo uit B23 (rek B, kolom 2, rij 3).

Het doel is om te weten op welke plaatsen een bepaald product staat en hoeveel er staat (op die plaats en in totaal), meer niet.

De heftruckchauffeur heeft een pda met FM mobile ter beschikking.

 

Heeft er al iemand ervaring in het opzetten van zo'n systeem ?

Zou ik voor elke rek een portaal maken ? Zou ik op voorhand voor alle mogelijke plaatsen een record aanmaken ? Alle suggesties zijn welkom.

 

Groeten,

Rudi

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
De heftruckchauffeur heeft een pda met FM mobile ter beschikking.

 

Dat zinnetje helpt al een boel in het vereenvoudigen van je vraag: vergeet je gedachten over portalen, en neem vooral afstand van de mogelijke gedachte dat FM Mobile Filemaker Pro op je pda is. De mogelijkheden zijn echt beperkt.

 

Wat je wel kunt doen: een database aanmaken met productcodes, productnamen en vindplaatsen (als velden van één tabel). Hierin kun je zoeken (geen gecombineerde opdrachten) en records sorteren. De records zijn over en weer te synchroniseren met een serieuze FM-database op je pc of mac.

 

Ik zou vooraf wat testen met de aantallen spullen die jullie hebben liggen en mogelijk kom je dan een heel eind: zoeken op productnaam levert een lijstje met alle vindplaatsen en als je sorteert per rack of rij (naar gelang je de velden indeelt: B23 is geen goed idee, beter: een veld rack, een veld rij en een veld kolom of een combinatie) krijg je ook wel een aardig overzicht. Maar nogmaals: FM Mobile is geen FM op je pda.

 

Wil je meer mogelijkheden, dan zou je kunnen overwegen je database te publiceren als website mbv iwp, maar 't is de vraag of 't financieel reeel is om een heftruckman de hele dag te laten rondrijden met een internetverbinding online.

 

Ik hoop dat ik je niet teveel ontmoedigd heb. Zoals gezegd zijn er wel mogelijkheden en mocht je nog vragen hebben: ik heb het hier allemaal draaien, stel ze gerust. Veel werk zul je er niet aan hebben...

Link naar reactie
  • 0

U bedoeld dus alle velden in 1 file te zetten ?

Ik kan mij eigenlijk moeilijk een algemeen beeld schetsen van hoe zo'n oplossing eruit zou kunnen zien, qua gebruiksgemak bedoel ik dan.

De heftruckchauffeur zou snel op productomschrijving moeten kunnen zoeken om te zien waar bepaalde producten opgeslagen zijn. Maar zou ook slen op plaats moeten kunnen zoeken, zodat hij de plaast kan vullen.....

 

Edit : Kunt u misschien een paar screenshots hier plaatsen ?

Link naar reactie
  • 0

Als je dit bestand uploadt naar de pda zie je al snel hoe het werkt. Je kunt zoeken mbv Find en sorteren door op de kopjes te drukken. Hoe je uploadt, weet je waarschijnlijk wel als je FM Mobile al in bezit hebt.

 

Ik kom er zojuist achter dat ik mijn Hotsync-kabeltje op mijn werk heb laten liggen, anders had ik een scan van mijn pda toegevoegd.

 

De file products.fp7 kun je zowel in FM Pro als Mobile openen. In Pro kun je 'm nog wat opfleuren/uitbreiden, maar wat je in Mobile ziet, is echt niet meer dan deze velden waarin je kunt zoeken en die je kunt sorteren.

 

Aan het einde van de dag kun je dan je bestand synchroniseren. Als je heftruckman een pallet in een vrachtwagen zet en dan in zijn pda die pallet op 'niet voorradig' zet, wordt dat gematcht met de versie op je server of desktop.

products.fp7

Link naar reactie
  • 0

Heb het gedaan zoals Captain Haddock het voorstelde, flatfile dus die gesynchroniseerd wordt op het einde van de dag (of ergens tussenin).

Probleem dat we nu hebben is dat onze productenlijst redelijk lang aan het worden is (zie bijlage, en hier zitten nog niet alle producten in).

Hoe kunnen we deze lijst overzichtelijk houden ? Of is er een andere aanpak mogelijk ?

En is er een truckje om te zien wanneer de laaste synchronisatie is uitgevoerd ?

magazijn.fp7

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk bedoelde ik dat het kiezen van een product uit die lange lijst moeizaam gaat op een PDA met FM Mobile.

 

Op een desktop is dat natuurlijk makkelijker op te lossen omdat er dan met relaties en toestanden gewerkt kan worden.

 

Ik zou de rekken ook "grafisch" willen voorstellen dmv portalen. Een rek bestaat maximum uit 6 kolommen (portalen) en één kolom bestaat maximum uit 7 rijen (portaalrijen). Is het mogelijk om meerdere portalen met verschillende relaties naar dezelfde tabel op 1 layout te zetten ? ik krijg het maar niet voor mekaar, ergens scheelt er iets.... In bijlage mijn laatste poging.....

magazijn.fp7

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...