Dick Verschuur Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 (edited) Hallo allemaal, een heel simpele vraag (maar ik kan even het antwoord niet vinden): Ik wil, met een script, een volgnummer in een doelveld invullen. Maar die mogelijkheid kan ik (in FM7) niet vinden in Scriptmaker. Hoe? Dick Edited November 21, 2007 by Guest Quote
0 Yves Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Wil je bij een NIEUW record een volgnummer invullen? Quote
0 Dick Verschuur Posted November 13, 2007 Author Posted November 13, 2007 Nee Yves, Ik wil in bestand 'K', in een bestaand record (als een scriptstap) een nieuw serienummer toevoegen. Niet alle records krijgen een nummer. Dat nummer is 1 meer dan het hoogste nummer uit een tweede bestand: 'P'. Het mooiste zou zijn: Bestand K is actief Met het script naar het tweede bestand P Dat sorteren op de serienummers Naar het laatste record gaan (hoogste serienummer) Dat nummer selecteren Terug naar het eerste bestand K plakken in veld: serienummer Kan ook door in bestand P al een extra veld aan te maken: serienummer + 1 Maar: ik kan niet vinden hoe ik naar een tweede bestand ga Dick Edit: ik denk dat ik er uit ben. Ik heb iets over het hoofd gezien Quote
0 AvD Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 En kijk eens naar het Replace commando onder het Record menu. Daar kan je ook serials mee genereren. Quote
0 JeanWM Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 ... of je script de max van serienummers in bestand P + 1 Quote
0 Dick Verschuur Posted November 18, 2007 Author Posted November 18, 2007 Ik ben er uit: (omslachtig misschien, maar het werkt precies zoals het moet) Vanuit bestand K ga ik naar P. Daar maakt het script een nieuw record aan dat automatisch een volgnummer krijgt. Dat volgnummer wordt gekopieerd in het vertrekrecord van bestand K, waar ook de huidige datum wordt ingevoerd. Dank jullie wel Quote
0 burggraaf Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Toch zou je 'ns naar de MAX() functie moeten krijgen zoals JeanWM beschrijft. Dan heb je die hele extra tabel niet nodig... Quote
0 rmw Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Toch zou je 'ns naar de MAX() functie moeten krijgen zoals JeanWM beschrijft. Dan heb je die hele extra tabel niet nodig... Maar max() is geen feest bij grote aantallen records. Ik zou het niet willen aanraden. rmw Quote
0 Dick Verschuur Posted November 18, 2007 Author Posted November 18, 2007 Toch zou je 'ns naar de MAX() functie moeten krijgen zoals JeanWM beschrijft. Dan heb je die hele extra tabel niet nodig... Die tabel is niet 'extra' hoor. En dat nieuwe record is ook nodig. Het is precies goed zo. Ik zocht alleen op de verkeerde plek. Maar welbedankt voor jullie lees- en meedenktijd. d Quote
0 burggraaf Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Maar max() is geen feest bij grote aantallen records. Ik zou het niet willen aanraden. Als we gaan praten over echt hele grote aantallen inderdaad, maar verder... Quote
0 Captain Haddock Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Als je veel records hebt kun je ook een global of (pref-veld) definieren die de max waarde bevat. In dat geval wel goed dichttimmeren (ivm deleten, automatisch nieuwe records aanmaken etc), maar 't werkt wel beresnel. Quote
0 keessip Posted February 28, 2008 Posted February 28, 2008 Toch zou je 'ns naar de MAX() functie moeten krijgen zoals JeanWM beschrijft. Dan heb je die hele extra tabel niet nodig... Maar max() is geen feest bij grote aantallen records. Ik zou het niet willen aanraden. rmw Je kunt ook een 1-regel-tabel maken. In die tabel bewaar je de MAX-waarden. Dan heb je niets te maken met de hoeveelheid records. Quote
Question
Dick Verschuur
Hallo allemaal,
een heel simpele vraag (maar ik kan even het antwoord niet vinden):
Ik wil, met een script, een volgnummer in een doelveld invullen.
Maar die mogelijkheid kan ik (in FM7) niet vinden in Scriptmaker.
Hoe?
Dick
Edited by Guest11 answers to this question
Recommended Posts