Ga naar inhoud
  • 0

problemen met Instant Web Publishing


mykarizma

Vraag

Hallo,

 

ik wil graag mijn bestand beschikbaar maken vooor Instant Web Publishing. Dit beschikbaarstellen heb ik al gedaan. maar sommige dingen die ik op web zie, zien er anders uit dan gewoon op de filemaker zelf.

 

zoals. de functie scherm afdruk werkt niet onder web. en bijvoorbeeld een valuelist is oook niet 100% goed. ten minste de grootte van de veld moet wel gewijzigd worden.

 

zijn er nog andere dingen die niet werken of waar ik rekening moet houden?

Link naar reactie

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Himmm,

 

Kunt u me zeggen waneer de web mogelijkheid een goede keuze kunnen zijn en in welke gevallen kan ik beter voor fm pro kiezen.

 

Ik ben namelijk bezig met een programma schrijven voor een bedrijf. Toen hebben wij wat afspraken gemaakt en ik heb de programma zodanig geschreven dat het nu wel goed onder fm pro werkt.

 

Een externe ICT'er is ingeschakeld voor het aanschaffen van het software en hij heeft gekozen voor een fm pro software en deze op de server te laten draaien en de 3 tot 5 gebruikers gewoon via web toegang krijgen tot de database.

 

Opzicht dit is wel mogelijk maar lijkt mij niet echt professioneel om dit te kiezen zonder met de programmeur over de mogelijkheiden te praten. En zij willen nu graag gebruik maken dat de programma zodanig aangepast wordt dat het onder web ook kan werken.

 

Ik heb me best gedaan om hun te overtuigen dat het erg moeilijk of bijna onmogelijk is om de functionaliteit van de programma ook 100% op web werkend te krijgen is. bv. de export functie en de schermafdruk willen niet weken en dit is echt een probleem voor de rapportage. Ik heb verder ook nog op fm website gelezen dat de scripting ook beperkt zijn en dat er nog veel meer dingen onder web niet werken.

 

Zijn er misschien nog andere dingen die niet mogelijk zijn onder web? Of de export functie en de schermafdruk mode, is dit wel om te zeilen mbv plug-ins?

Link naar reactie
  • 0

1) Ja, als je een goede hosting provider hebt gevonden. Kijk maar eens op het internet en je hoeft niet eens ver te gaan (ik zou aan deze zijde van de oceaan bljven).

2) Da's een gewone FileMaker Pro (of eventueel een Advanced). Een FM Server + server computer hoef je niet te kopen: die staan bij je provider (en die doet ook de backups die jij dan wel geregeld moet binnenhalen).

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik mijn vraag niet goed gesteld heb.

 

Er is al een server pc in het bedrijf. maar mijn voorkeur is gewoon aantal fm pro versies kopen en de ene pc als host laten draaien zodat andere pc via di pc de bestanden benaderen.

 

dit is eigenlik wat ik hun aanbevolen hebt. Maar omdat de kosten voor zo'n web mogelijkheid veel minder is willen zij graag 1 fm pro 9 kopen en deze op de server installeren en de gebruikers via web de database benaderen.

 

Maar deze keuze is niet echt goed want dan kunnen zij niet alle functioneliteit van de programma gebruiken zoals exporteren, importeren, schermafdruk mode om de raporten te laten weergeven.

 

wat kunt u me hier over advieseren? mijn voorkeurs is nogmaals 5-pack pakket kopen zodat het beter werkt en 100% van de programma mogelijkheiden gebruikmaken.

 

Zijn er misschien ook nog wat goedkopere oplossingen die ik kan bedenken en dan alsnog 100% uithalen wat er uit te halen zijn.

Link naar reactie
  • 0
Er is al een server pc in het bedrijf

 

Maar dat zou dan wel een dedicated server moeten zijn, dus heb je eigenllijk 2 servers nodig: een file server en een dedicated FileMaker server.

 

Maar omdat de kosten voor zo'n web mogelijkheid veel minder is willen zij graag 1 fm pro 9 kopen en deze op de server installeren en de gebruikers via web de database benaderen.

 

Niet doen!!

 

Zijn er misschien ook nog wat goedkopere oplossingen die ik kan bedenken

 

Dit is het allerslechtste uitgangspunt dat je in de IT-wereld kunt bedenken. Het gaat in de eerste plaats om de behoefte aan de data, en wat dat waard is, niet wat dat kost.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net met de systeembeheerder van het bedrijf gesproken hij zei dat ik de web gedoe moet vergeten en hij gaat de 1 fm pro pakket op server installeren en de gebruiker moet dan maar via terminal server verbinding leggen om daar gebruiik te maken.

 

dit vind ik ook erg slecht voor zo'n ICT personeel dat hij voor hun speciaal geschreven programma zo beperkt gaat gebruiken.

 

Maar ja, het is hun keuze. ik heb me best gedaan om hun te overtuigen dat de web voor een serieuse bedrijf niet bedoeld is en dat de beste mogelijkheid 5 gebruiker = 5 licenties.

 

Rest mogen ze dan zelf weten.

 

Bedankt voor je snelle reacties op mijn vragen.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb net met de systeembeheerder van het bedrijf gesproken hij zei dat ik de web gedoe moet vergeten en hij gaat de 1 fm pro pakket op server installeren en de gebruiker moet dan maar via terminal server verbinding leggen om daar gebruiik te maken.

Als dat meer dan één gebruiker is, dan zit dat bedrijf wel op illegale wijze te werken, met name tegen de licentievoorwaarden in. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n idee van een ICT'er komt.

Link naar reactie
  • 0

@AVD

Raar,... ik dacht dat zolang die gebruikers alleen maar op IWP browsen (zonder een filemaker programma te gebruiken dus),.... dat ze dan echt niet illegaal bezig zijn! Vermits het maar gaat over 3 tot 5 gebruikers hebben ze zelfs geen Filemaker server nodig, alleen een gewone client-versie...

Link naar reactie
  • 0

Johan, je hebt niet alles gelezen: het gaat over het gebruik van FileMaker via Microsoft Terminal Server:

 

en de gebruiker moet dan maar via terminal server verbinding leggen om daar gebruiik te maken.

 

Daarbij heb je voor elke gebruiker een licentie Terminal Services nodig plus een licentie FileMaker (of Word, of Excel of wat ook je via Terminal Services aan het gebruiken bent): kijk hier maar eens. Dat is totaal wat anders dan IWP dat wél door de standaard FileMaker licentie gedekt is. Iets gelijkaardigs heb je met FileMaker gebruikt via Citrix.

Link naar reactie
  • 0

AvD,

 

Wat zal de licentie kosten voor Filemaker dan kosten denkt u via TS?

 

Ik kan het ook helaas niet begrijpen waarom hij voor dit mogelijkheid gekozen hebt maar volgens mij hij probeert zo goed mogelijk te houden. Terwijl ik met de opdracht gever toen al alles gepraat hebben en dat de 5-pack licentie voor hun de voordeligste is want dan betaal je eigenlijk voor 4 licentie en je krijgt er 1tje gratis bij.

 

Zelfs met de eigenaar van het bedrijf heb ik over gesproken en toen hij wilde ook graag naast 5 FM pro versies nog 1 server versie kopen maar ik heb hem verteld dat dit niet echt aanbevolen is waar dan 3 a 4 personen daar in gaat werken. daarom heb ik gekozen voor 5-pack waarvan de eene gebruiker als host gaat werken en de anderen bij hem inloggen.

 

Maar ik ga niet meer over de ilegale en legale dingen met de systeembeheerder hebben. ik heb me best gedaan om alles zo netjes en zo hoort goed te vertellen en dat zij ook als profesioneel moeten denken. want zo heb ik dit ook aangepakt.

 

Maar kun jij dan mij nog iets overFM vertellen over de licenties via TS?

Link naar reactie
  • 0

Als je met 5 clients wilt werken en Terminal Services heb je dus eigenlijk nodig (onder Windows):

 

- Een server/machine welke Filmaker Server draait en de bestanden host.

- Een andere Server (echte server) waarop je de 5 Filemaker clients installeert en waarop je Terminal Services draait. (bij een standaard MS Server zitten 2 TS clients als je ze erbij wilt kopen gaat dat per 5).

Link naar reactie
  • 0
Als je met 5 clients wilt werken en Terminal Services heb je dus eigenlijk nodig (onder Windows):

 

- Een server/machine welke Filmaker Server draait en de bestanden host.

- Een andere Server (echte server) waarop je de 5 Filemaker clients installeert en waarop je Terminal Services draait. (bij een standaard MS Server zitten 2 TS clients als je ze erbij wilt kopen gaat dat per 5).

 

Hmmm zoiets kan ik wel herineren.

Wij hadden eerst 2 servers waarvan de eene mailserver en de andere de dataserver was.

 

op de dataserver hadden wij filemaker server 5.5 versie en hiernaast nog eens de filemaker pro 6 versie

 

de fm server versie was gewoon constant aan en dat hoostte de bestanden en als er wat wijzigingen gedaan moesten worden dan dat deden wij op de server met de fm pro software.

 

 

In dit geval wat de systeembeheerder van plan is ik denk de fm pro versie op server installeren en die gaat daan daarop draaien. en de gebruikers maken verbinding via TS en daar op de server data invoeren en verdere bewerkingen uitvoeren.

 

ik weet niet of ik het goed begrijpen heb.

 

1 licentie voor de FM pro die op de server geinstalleerd is.

 

x aantal FM licenties voor de x aantal gebruikers die via TS de FM gebruiken

 

x aantal TS licenties voor de gebuikers die daar gebruik maken.

 

dus stel ik heb 3 aktiefe gebruiker dan moet ik

 

1 FM pro licentie

3 FM client licentie

3 MTS licentie

 

hebben.

 

klopt dit wat ik begrepen heb?

Link naar reactie
  • 0
....Maar omdat de kosten voor zo'n web mogelijkheid veel minder is willen zij graag 1 fm pro 9 kopen en deze op de server installeren en de gebruikers via web de database benaderen.

 

Maar deze keuze is niet echt goed want dan kunnen zij niet alle functioneliteit van de programma gebruiken zoals exporteren, importeren, schermafdruk mode om de raporten te laten weergeven.

.....

 

Tsjonge...

Jij hebt met deze stelling zo verschrikkelijk gelijk, zeg.

Maar hoe breng je de boodschap over?

 

Ik vraag de klant wel eens waarom Word en Excel niet via een Webpagina werkt.

Vaak krijg ik dan grote ogen terug, want dat vinden ze niet logisch.

Vervolgens geef ik aan dat zelfs Microsoft nog niet in staat is om Word en Excel via een internetpagina te laten lopen, want dan moeten ze minstens de helft van alle mogelijkheden van Word en Excel inleveren.

Een beetje typen en een beetje rekenen blijft dan over. Meer niet.

Het gevolg is dat je het niet meer gaat gebruiken. Dan is elke cent die je hierin investeert teveel.

 

De investering waarover jij praat is ongeveer 1500 euro voor de licenties van de Filemaker clients. Voor het ontwikkelen van een webversie mag je dus ongeveer 30 uur (mits ik 50 euro per uur reken) besteden om budget-neutraal uit te komen.

Elke systeembeheerder moet weten dat je een complete webapplicatie niet binnen 3 dagen kunt ontwikkelen.

 

Let op bij gebruik van Terminal Server, het vereist een Filemaker VLA licentie met een minimale afname van 10 clients.

Dit moet vanwege de licentie-controle die in Filemaker zit. Een tweede gebruiker op hetzelfde licentienummer werkt wel met een VLA licentie, niet met gewone licenties.

Link naar reactie
  • 0

SuperWimmie,

 

ik weet dat ik niet echt goed ben met overdragen van informatie of uitleg geven.

 

Maar wat je allemaal verteld hebt zijn prachtig informatie die ik kan gebruiken om die geene beentje profesioneel er over te laten denken.

 

Maar wat hij dan uiteindelijk gaat doen dat gaat dan mij niet meer aan. ik ben wel verantwoordlijk om dit aan hem te vertellen. dat hij rekening moet houden met de licenties, over de beperkingen (via web) en verder een goed werkende bestand aan hem te geven.

 

Rest mag hij dan zelf uitmaken wat en hoe hij dit in zijn netwerk er op zet.

 

Nog een klein vraag je. Als jullie aan iemand een programma schrijven. geven jullie ook de administrator rechten over aan die bedrijf zodat zij toegang krijgen tot layout bewerkingen, tabellen bewerken, scripts bewerken. Of houden jullie dit toch beschermd? Dit is mijn eerste keer dat ik voor iemand anders een programma schrijf, dus daarom weet ik ook niet wat de andere ervarend programmeurs dat doen.

Link naar reactie
  • 0

Dat bedoel ik ook met afspraken...

 

In geval de klant het wachtwoord perse wil: De door jou gemaakte laatste backup is hetgeen je hebt opgeleverd... Die zet je terug, met medeweting van de klant uiteraard, op het moment als er wat is...

 

Wil de klant dat niet dan zijn alle eventuele consequenties of vervolg daarvan vanaf dat moment voor hem/haar...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al lang van plan om naast de confituursessies ook eens een juridische infosessie te organiseren i.v.m. software-rechten, auteursverantwoordelijkheden en dergelijke. Ik denk dat jullie daar zeker wat van kunnen opsteken: hoewel een contract in principe een "vrije" overeenkomst is tussen partijen, zijn er toch heel wat restricties die van bovenop zijn opgelegd. Indien je daar geen rekening mee houdt door zelf te beslissen wat je precies overeenkomt, kan je hele software contract rechtsongeldig worden met alle gevolgen vandien.

Link naar reactie
  • 0
Ik ben al lang van plan om naast de confituursessies ook eens een juridische infosessie te organiseren i.v.m. software-rechten, auteursverantwoordelijkheden en dergelijke. Ik denk dat jullie daar zeker wat van kunnen opsteken: hoewel een contract in principe een "vrije" overeenkomst is tussen partijen, zijn er toch heel wat restricties die van bovenop zijn opgelegd. Indien je daar geen rekening mee houdt door zelf te beslissen wat je precies overeenkomt, kan je hele software contract rechtsongeldig worden met alle gevolgen vandien.

 

Lijkt me zeer interessant

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...