Ga naar inhoud
  • 0

Tellerregistratie


Edje

Vraag

Na een lekkere vakantie ben ik vanavond weer gaan proberen om het probleem op te lossen met filemaker.

 

Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om het zo te krijgen als dat ik wil, de teller vorige word bestuurd met een script welke nog gemaakt moet worden maar hoe weet ik nog niet en misschien kan het veel makkelijk.

 

De bedoeling is dat we een lijst hebben van 50 deelproducten en dat je zodra je deelproduct selecteert je met deze tellerstand verder gaat.

 

Voorbeeld wat ik erbij gedaan heb is hopelijk nu wel duidelijk genoeg, ik kom er niet uit en het moet simpel blijven om te gebruiken, wie kan me helpen met een manier om dit op te lossen.

 

Thanks alvast

Voorbeeld checklist.fp5

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Edje,

Ik heb je file bekeken, maar het probleem is inderdaad niet duidelijk.

Het gaat dus om een drukkerij waar op twee machines gewerkt wordt en waarbij je aangeeft op welke machine bepaalde vellen gedrukt moeten worden.

Wat is de reden om tellers bij te houden en waarom tellen deze af. Meestal loopt een teller op als er met machines gewerkt wordt.

Moet de teller uiteindelijk op nul uitkomen om het goed te doen?

Wat bepaalt de oplage? Zijn de aantallen vellen altijd gelijk?

Kun je ook twee kolommen maken (machine 1 en machine 2) naast elkaar met elk 25 herhalende velden met daaronder een totaal?

Dit totaal kun je dan weer van de machineteller afhalen.

 

Misschien toch nog even je probleem duidelijk uitleggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik had het al beetje opgegeven eigenlijk, probleem is dat ik de code

 

If(PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Omslag" )>0;Omslag;If(PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT;"Vel 2")>0;Vel 2;If(PatternCount(Machine 2 DEELPRODUCT ;"Vel 3")>0;Vel 3;"")))

 

niet langer kan maken omdat er geen ruimte is, hier zouden bijna 55 verschillende velden achter elkaar moeten staan en dat krijg ik dus niet voor elkaar. Als ik het voor elkaar krijgt dat er zo ongeveer 55 deelproducten in veld "Machine 2_teller vorige" kunnen staan kan ik weer verders gaan hiermee. Maar weet iemand hoe dit opgelost kan worden?

 

Het is beetje lastig uit te leggen maar het moet een soort voorraad beheer worden waar bepaalde gegevens van het deelproduct opgeslagen moeten worden.

 

Hoop dat het zo iets duidelijker is, ik heb beetje gezeur gehad met me pc vanwege een niet goed werkende videokaart maar dat is momenteel hopelijk opgelost.

 

Kan iemand me helpen om teller vorige zo groot te maken als dat ik wil en dat je niet gebonden zit aan de ruimte die ik nu krijg bij de berekening van veld machine 2_teller vorige.

 

Groetjes en bijvoorbaat dank,

Ed

 

Edje,

Ik heb je file bekeken, maar het probleem is inderdaad niet duidelijk.

Het gaat dus om een drukkerij waar op twee machines gewerkt wordt en waarbij je aangeeft op welke machine bepaalde vellen gedrukt moeten worden.

Wat is de reden om tellers bij te houden en waarom tellen deze af. Meestal loopt een teller op als er met machines gewerkt wordt.

Moet de teller uiteindelijk op nul uitkomen om het goed te doen?

Wat bepaalt de oplage? Zijn de aantallen vellen altijd gelijk?

Kun je ook twee kolommen maken (machine 1 en machine 2) naast elkaar met elk 25 herhalende velden met daaronder een totaal?

Dit totaal kun je dan weer van de machineteller afhalen.

 

Misschien toch nog even je probleem duidelijk uitleggen.

Link naar reactie
  • 0
Ik had het al beetje opgegeven eigenlijk, probleem is dat ik de code

 

If(PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Omslag" )>0;Omslag;If(PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT;"Vel 2")>0;Vel 2;If(PatternCount(Machine 2 DEELPRODUCT ;"Vel 3")>0;Vel 3;"")))

 

niet langer kan maken omdat er geen ruimte is,

 

Dat laatste begrijp ik niet. Geen ruimte? Volgens mij kan je formules van in totaal 64KB aan tekst maken.

 

Ik zou in dit geval ook de functie Case gebruiken, dat maakt het een stuk overzichtelijker.

 

Case (
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Omslag" ) ; Omslag ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 2" ) ; Vel 2 ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 3" ) ; Vel 3 ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 4" ) ; Vel 4 ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 5" ) ; Vel 5 ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 6" ) ; Vel 6 ;
....
"" )

 

Op de puntjes kan je nog vele malen een soortgelijke test opnemen.

Ik heb in de tests het '>0' gedeelte weggelaten, omdat het overbodig is.

 

Let wel op: Zoals het nu is gesteld levert de berekening altijd maar 1 waarde op en wel die van de eerste test die voldoet (Case stopt als er aan een voorwaarde is voldaan), maar ik neem aan dat dat gewenst is.

 

Ik hoop dat het iets helpt.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Waarom doet die het nu wel, vorige twee weken terug gaf die telkens aan dat berekening vol was.

 

De bedoeling is dat hij hier alleen de waarde ophaald en dat hij dan via script alle velden die aangevinkt zijn voorziet van het aantal dat ingevoerd is.

 

Maar goed ik ga weer even verders rommelen, beetje weinig tijd de laatste tijd helaas.

 

Thanks

 

Ik had het al beetje opgegeven eigenlijk, probleem is dat ik de code

 

If(PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Omslag" )>0;Omslag;If(PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT;"Vel 2")>0;Vel 2;If(PatternCount(Machine 2 DEELPRODUCT ;"Vel 3")>0;Vel 3;"")))

 

niet langer kan maken omdat er geen ruimte is,

 

Dat laatste begrijp ik niet. Geen ruimte? Volgens mij kan je formules van in totaal 64KB aan tekst maken.

 

Ik zou in dit geval ook de functie Case gebruiken, dat maakt het een stuk overzichtelijker.

 

Case (
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Omslag" ) ; Omslag ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 2" ) ; Vel 2 ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 3" ) ; Vel 3 ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 4" ) ; Vel 4 ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 5" ) ; Vel 5 ;
PatternCount( Machine 2 DEELPRODUCT ; "Vel 6" ) ; Vel 6 ;
....
"" )

 

Op de puntjes kan je nog vele malen een soortgelijke test opnemen.

Ik heb in de tests het '>0' gedeelte weggelaten, omdat het overbodig is.

 

Let wel op: Zoals het nu is gesteld levert de berekening altijd maar 1 waarde op en wel die van de eerste test die voldoet (Case stopt als er aan een voorwaarde is voldaan), maar ik neem aan dat dat gewenst is.

 

Ik hoop dat het iets helpt.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Tot nu toe krijg ik zit het goed in elkaar alleen vroeg ik me af of iemand me kan helpen met een zo kort mogelijk script voor het volgende? Het gaat hier namelijk om 54 vellen dus 108 berekeningen en weet niet of filemaker hier problemen mee heeft.

 

IF (Machine_1_Gereed_velnr <> "vel 1")

Veld Instellen "Vel 1" (Machine_1_Gereed_Teller_nu)

Veld Instellen "Vel Pallet 1" (Vel Pallet 1 +"1")

Else

IF VEL 2 enz.... tot Vel 54

 

Thanks alvast, het moet script zijn maar zal mooi zijn als die zo kort mogelijk kan zijn (in 1 regel bijvoorbeeld)

Ed

Link naar reactie
  • 0

Het probleem met 'veld instellen' in een script is dat het veld dat moet worden ingesteld niet variabel te maken is. Dat houdt in dat je voor elke veld een eigen scriptregel zult moeten maken.

 

Er is nog een mogelijkheid om 'veld instellen' te gebruiken zonder dat je een veld aanwijst: dan wordt het actieve veld ingesteld.

Als je dus een layout maakt met daarop alle velden die moeten worden ingesteld in de juiste tab-volgorde zou je kunnen proberen in het script 'ga naar volgend veld' op te nemen en daardoor het script in een loop door alle velden heen te laten lopen.

 

Je kunt in de berekening van de inhoud van het veld namelijk wel opvragen in welk veld je zit (Status(actieve veldnaam) oid) en met de funktie 'GetField' (weet zo geen nederlands) een bepaald veld opvragen, door de naam van het gewenste veld te berekenen als tekststring.

 

Bijgaand een voorbeeldje.

 

Succes! :)

 

rmw

Edje.fp5

Link naar reactie
  • 0

Het ziet er op zich goed uit maar om dit even goed te testen moet ik een backup maken van het bestand.

 

Daaronder dan een paar regeltjes voor een aantal velden die alfanummeriek zijn en dan moet het gaan lukken.

 

Thanks in ieder geval, hoop dat ik hem werkend krijg scheelt me heeeeeel veel regels maken.

Link naar reactie
  • 0

Hey RMW, thanks je me wel op weg geholpen maar na uren proberen krijg ik het niet voor elkaar dat het werkt.

 

De bedoeling dat zodra op machine 2 een script word gestart hij alleen voor deze machine de gevens in een overzichtvelden zet.

Aan de hand van de inhoud van “Machine_2_Gereed_velnr” moet hij de gegevens op het juiste velt invullen. Dit kan vel 1 t/m 50 zijn (deelartikelen).

 

Voorbeeld, bij een scriptstart met inhoud Machine_2_Gereed_velnr” = 3. Dan moet hij op de volgende velden de volgende gegevens invoeren.

 

Inhoud van Machine_2_Teller_nu_ invoeren in “Vel_3”

Inhoud van Machine_2_Medewerker invoeren bij Mdw_3

Inhoud van Machine_2_Gereed_teller_palletnr invoeren bij Pallet_3

 

Voorbeeld 2 : Bij inhoud “Machine_2_Gereed_velnr” = 40

 

Inhoud van Machine_2_Teller_nu_ invoeren in “Vel_40”

Inhoud van Machine_2_Medewerker invoeren bij Mdw_40

Inhoud van Machine_2_Gereed_teller_palletnr invoeren bij Pallet_40

 

Het script krijg ik niet aan de praat, kan jij me even hint geven? Ook zal het fijn zijn als de teller niet verder gaat dan 50 of ander in tevoeren getal.

Filemaker---Test-gteller.gif.77e0472dcd8276982990a36e44be247e.gif

Link naar reactie
  • 0

Heb het niet getest en ook even geen tijd voor, maar de eerste indruk: de test die je uitvoert na de scriptstap 'Loop' test de inhoud van Machine_2_Gereed_velnr en vergelijkt dat met de tekst "vel_1" oid.

Uit je verhaal begrijp ik dat je eigenlijk wilt dat er op de nummerwaarde moet worden getest.

 

Misschien dat daar het probleem zit.

 

HTH

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Door schade en schande word je wijzer dus dacht even kijken of het volgende ook werkt in een script, hij geeft geen fouten aan maar werkt niet... Het moet kunnen maar hoe ga naar bed morgen weer vroeg op :-(

 

Waar maak ik de meeste kans om succesvol mee te zijn, en misschien iemand nog tips? Het zal mooi zijn als het mogelijk is dat er meerdere velden tegelijk nagelopen worden als er meerdere vellen geselecteerd krijgt. Maar mooiste is dat het werkt :-)

TestField.gif.bbdad913bba4652774b26bf89409abda.gif

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...