Ga naar inhoud
  • 0

Pop-up menu binnen pop-up menu


Cinta

Vraag

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zo te horen ben je een plugin noob? :lol::wink:

 

Wat betreft ervaring met deze indrukwekkende nagware plugin ben ik ook nog een noob:

www.dracoventions.com/products/gap_filler (momenteel enkel voor PC)

 

En voorbeeldjes die een script triggeren vanuit een popup-keuze edm. vind je bij de gratis event plugins, zoals DoScript, ZippScript en EventScript (kan wellicht ook met gap_filler).

 

Zonder plugin zal je mss ook wel meer toegankelijke systemen kunnen bedenken, met voorselectie-systeem, gefilterd portaal of een enkel-veld-quick-search, edm.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt toch op GF_MenuShow( menuDefn ... geklikt?

 

Ik heb er zelf ook een paar minuten op moeten kijken, maar als je die tijd even neemt en je bekijkt die info én doet het popupje eens open, dan is het toch vrij duidelijk.

 

En zoniet, dan vrees ik dat je met FM nog veel je peren gaat zien :wink:, want dit soort verbanden leggen moet je toch goed kunnen. De lijsten kan je wellicht gaan maken met de FM List functie bvb. Mss probeer ik morgen ook eens en dan hoor je het wel (mss ook niet...).

 

Spijtig dat hij zijn nagware-periode verhoogd heeft van 30 naar >40 sec :( , maar indien die plugin weinig of geen belangrijke bugs moest hebben, is het waard er minuten op te wachten eigenlijk :)

Link naar reactie
  • 0

Dat ga je niet vinden, vrees ik, gezien de plugin mij vrij nieuw lijkt (hij gebruikt hem zelf al lang, maar nog niet lang te koop/krijg).

 

Hij heeft ook wel een forum.

 

Ik vrees dat voor die lijststructuur mss best een custom functie moet gevonden/verzonnen worden ook, dus toch niet zo evident allemaal...

 

Zeg eens heel duidelijk wat stap 1 (en 2...) is die je nodig hebt wb die submenu's, en als mij dat ook interesseert zal ik mss meeproberen (maar niet meer vandaag).

Link naar reactie
  • 0

BTW: ik zou denken dat om het geheel wat dynamisch te houden je sowieso een conditioneel waardenlijstsyteem moet opzetten mbt wie of wat in welke eventuele submenu terechtkomt, en mss kan je daarna al zonder de plugin eigenlijk :wink: Erg prettig systeem is het immers ook niet hé; voor veelvuldig gebruik toch niet.

Link naar reactie
  • 0

Nou ik wil via een menuutje een keuze uit een valuelist maken, ik heb een portal en daarin staan 3 verschillende fields, nl artikelnummer, categorie en productomschrijving. Ik wil dus eerst een categorie in het menu kiezen waarna hij doorlinkt naar een gefilterde valuelist waar je artikelnummer en omschrijving ziet. Als je er 1 kiest dan wordt deze gekozen en worden de eigenschappen van dat record in het portal aangegeven. Nu heb ik een hele hoop records, meer dan 500, dus het is echt nodig om dit te filteren d.m.v. records. Nu ben ik vrij nieuw met filemaker en ik ben al een dag bezig voor dit probleem een oplossing te vinden, ik heb nu gapfiller en het lijkt op een goede oplossing, alleen weet ik niet hoe ik zo'n menuutje kan invoeren dat zich gedraagt naar mijn wensen.

Link naar reactie
  • 0

Zal uitleg later proberen bekijken...

 

Maar ik heb voor het rustengaan :oops::lol: toch al een klein testje gedaan en op één manier is het idd wel zo simpel dat dit volstaat:

 

Maak eens een knop met een SetField naar een zichtbaar veld waar je bv het ID van het uiteindelijke record in wil hebben.

 

Als de calc dan zoals in zijn vb bevat:

GF_MenuShow("Book;ID¶-¶Audio>Tape¶Audio>CD")

dan zal dat popupsysteem reeds werken 8)

 

Rest nog het hele systeem uit te dokteren om die lijstjes in mekaar te draaien :?

 

Ik vraag me nu wel af of je FM's bestaande popups wel kan uitbreiden met submenu's... Maar dit is natuurlijk ook helemaal niet slecht, alleen lichtjes anders en met een knop, of veld / velden met knopdefinitie.

Link naar reactie
  • 0

Al lang "uitgedokterd" zeker...? :wink:

 

Hier is alvast nog een heel makkelijke manier voor hoe ik het zelf zou gebruiken:

 

Stel je hebt een database Categorieën > Onderwerpen > Artikels en je wil ID_artikel uit een cascading popup kunnen halen.

 

Je maakt dan een extra veld in Artikels met de "tree"-structuur die GF nodigheeft. Al naargelang mag dat een auto-enter calc zijn (die je dan even zal moeten updaten voor heel je bestand) of een calculatieveld (altijd up-to-date, maar mss ooit te traag).

 

Artikel::GF_menuItem = Categorie & ">" & Onderwerp & ">" & Artikel::naam & ";" & Artikel::ID_artikel

 

Als je een opzetje maakt waar je bekomen ID_artikel in een keyveld terechtkomt heb je ook geen event plugin meer nodig en zie je direct je artikel.

 

Met één knopdefinitie heb je nu al genoeg voor het menu.

Afhankelijk van de situatie kan je de List() functie gebruiken of

de GetValueSet custom functie van Ray Cologon ( www.nightwing.com.au/FileMaker/demos8/demo804.html )

 

Om te sorteren heb ik deze gebruikt: www.briandunning.com/cf/290 maar mss is deze sneller? www.briandunning.com/cf/89

 

De knopdefinitie is dan bv.:

 

SetField k_ID_Artikel = GF_MenuShow( SortValues ( GetValueSet ( GF_menuItem ; 1 ) ;  True ))

 

Dit vb verzamelt alle menuItems uit je huidige ficheset (niet alles dus, en dat kan al een probleempje zijn), dus naargelang de situatie heb je uiteindelijk ws nog wel een script nodig, ook om een mogelijk versnellende Freeze Window toe te voegen.

Mss beter om gelijk List() te gebruiken op een Artikels_alle selfjoin relatie.

 

Als dit te traag gaat kan je die lijst eerst ergens opslaan (veld of $$_variable) en enkel laten herbouwen indien ergens een nieuwe fiche is aangemaakt of gewist (wat je ook weer kan "flaggen" met een $$_variable)

 

Heb het zelf geprobeerd en... 8)8)8)

 

P.S. In de demo van Cologon wordt de CF gebruikt in een calculatieveld, maar dat haperde al wel eens op mijn vorige PC, dus zelf zou ik dat vermijden en alleen via scripting gebruiken.

 

BTW: Een in het alg. veel aangenamer systeem vind ik echter om dit alles in een aantal automatisch opvolgend "openende" tabs met portalen erin te kiezen (in één tab kan dikwijls ook, en zeker met meerdere tabs die je de indruk laat geven dat het maar één tab is), want zo behoud je in de tab met Artikels dan het overzicht over alle artikels van het laatste onderwerp (die eveneens handig blijven staan in de tab Onderwerpen).

Ik heb dat ooit al opgezet, maar ik ben er zelf nog altijd niet uit hoe je dat op de allerbeste manier doet, want het kan "op 100 manieren"...

Zo'n opzetje is altijd welkom!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan in FP geen custom values gebruiken dus dat gaat helaas niet, ik ben nu nog steeds aan het strugglen om een beetje eenheid in dit geheel te krijgen, om een of andere reden zit er een grote leak in mijn fp kunnen dat ik het gewoon niet weet te sorteren, ik heb nu iets nieuws bedacht om het goed te maken, maar dit lukt mij ook nog niet helemaal.

Ik heb 2 fields, 1 heet categorieen en daar selecteer je een van de categorieen uit middels een value list, vervolgens selecteer je het artikel uit het field artikelen, nu wil ik het filteren dat als je bijvoorbeeld de categorie transport selecteert dat fp alleen de records laat zien waarin transport aangevinkt staat, any tips?

Link naar reactie
  • 0
Ik kan in FP geen custom values gebruiken dus dat gaat helaas niet

Je kan ook het geluk hebben of het zo maken dat je op een andere layout dan waar je popup nodig is alle "artikels" gaat sorteren met FM en dan List() gaat gebruiken, hetgeen geen Custom FUNCTIE is. (en vele CFs kunnen ook in scriptvorm gegoten worden, denk ik)

ik ben nu nog steeds aan het strugglen om een beetje eenheid in dit geheel te krijgen

Als de basis niet goed is (en dat weet ik niet) zal het mogelijk een eeuwige struggle blijven :wink:

any tips?

Ja, alles over voorwaardelijke waardenlijsten / conditional value lists opzoeken :D

Link naar reactie
  • 0
Je kan ook het geluk hebben of het zo maken dat je op een andere layout dan waar je popup nodig is alle "artikels" gaat sorteren met FM en dan List() gaat gebruiken

Gelukkig iets over het hoofd gezien...: je kan nl. die X-selfjoin relatie (artikels_alle) op zich al "ascending gesorteerd op GF_menuItem" definiëren 8)

 

Je GF popup wordt dan

SetField k_ID_Artikel = GF_MenuShow( List ( artikels_alle::GF_menuItem ) )

En meer moet dat niet zijn :D

Nu snap ik dan eindelijk :oops: waarom het interessant kan zijn dat je een relatie zowel in de definitie als in het portaal verschillend kan sorteren.

 

Je moet wel zorgen dat de meest rechtse keuzes in de popup ook van zichtbare benaming al uniek zijn, anders zal de GF popup deze in één benaming "mergen", of het onzichtbare ID dat je ophaalt nu verschillend is of niet. Ook moeten deze velden ingevuld zijn, of je krijgt een popup error.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Ok, het is me nog steeds niet gelukt, ik ben de laatste dagen bezig geweest met het uitproberen van conditional value lists e.d, maar helaas, nog geen resultaat.

Ik zal het probleem heel simpel stellen:

In table A heb ik 2 fields: Categorie en Omschrijving

De records categorie zijn ingevuld d.m.v. een valuelist met ongeveer 12 waardes.

De records omschrijving zijn ongeveer 600 verschillende waardes.

Nu heb ik een layout gebaseerd op table B met daarin een portal(TableA).

Nu wil ik via een popupmenu/dropdownlist graag een categorie kiezen en dat je vervolgens kan kiezen uit de omschrijvingen van records die deze categorie hebben.

 

Is dit mogelijk?

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
  • 0

(Het dummie-veld dient slechts om de recyclerende popup te vermijden)

 

Het linked fields-truukje krijg je er gratis bovenop :wink: , maar die veldcalculatie is in wezen niet noodzakelijk.

 

Gezien dit voorbeeld geen unieke ID velden als relatie-keys heeft, ben je hiermee echter niet ideaal bezig in de meeste gevallen, mss zelfs gevaarlijk :lol:

 

Zolang je categorieën uniek blijven en niet van spelling veranderen is het nog te doen, maar moest je in table B later je omschrijving ook weer als key gaan gebruiken kan het potentieel link gaan worden.

 

Ik gebruik zelf ook zo'n categorieën -> subcategorieën systeem, maar mijn subcategorieën zijn een aparte table, waarbij elke subcategorie zijn eigen ID heeft, alsook een ID_van_categorie key.

conditional_VL.fp7

Link naar reactie
  • 0

Wel "opgepast" met die linked field velddefinitie, want als je in dat veld een set field doet wordt het veld geledigd; het gaat dus gewoon niet en wist wat er stond.

 

Je moet in het set field script dan bv eerst een $vlaggetje instellen dat je laat detecteren door de velddef.calc. en zo de set field mogelijk maakt. Velddefinitie wordt bv:

If ($allowChange ; omschrijving ;  calc die er al stond )

Script:

 

Set Variable $allowChange = 1

Set field omschrijving = ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...