Ga naar inhoud
  • 0

Selecteren en link maken...


andries

Vraag

Ik probeer hier een file over project management op te starten. Ik heb een tabel met projecten en een tabel met werknemers, gelinked via een join table.

 

Ik zou graag een layout maken waar de beschrijving van het project staat, met starttijd etc... Tot zover geen probleem. Ik zou echter ook willen dat er op die layout een lijst staat met al de werknemers (zou ik met een portal doen). Maar het is de bedoeling dat vanuit die lijst werknemers kunnnen "aangevinkt" worden als lid van het project.

 

Technisch dacht ik dus dat bij het aanvinken er een record in de join table moet aangemaakt worden, en bij het ontvinken (indien hij dus niet behoord tot het project, en iemand het fout heeft aangeduid), moet de record verdwijnen.

 

Een andere mogelijkheid is om in de join table telkens voor elk project al de leden te zetten (dan wordt het wel een grote join table) en met een extra veld te werken "Lid": Ja of Nee.

 

Welke is echter de beste oplossing, of is er een totaal andere manier die ik hier over het hoofd zie?

 

Groetjes

 

Andries

aangepast door Gast
Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zoals veel zaken in FM: het hangt ervan af......

 

Indien je enkel een toewijzing wil doen van een werknemer aan een project, en dat die voor de duur van dat project blijft toegewezen of niet, kun je met twee portalen werken in een layout dat de projecten toont per record.

 

De vaste items zijn de projecten, de variabelen zijn de werknemers.

In een linker portaal verschijnen alle werknemers die NIET zijn toegewezen aan een project. Dat is je 'pool' van werknemers.

 

In het rechter portaal zijn de werknemers die toegewezen zijn aan het project.

 

Door een knop/script in het linker portaal kun je de werknemer in het rechter portaal laten verschijnen = toegewezen.

De werknemer verdwijnt uit het linker portaal = is niet meer in de pool.

 

Met een knop/script in het rechterportaal kun je de werknemr opnieuw in de pool stoppen.

 

Rony heeft ooit een voorbeeld van die techniek gepost, maar ik ben de naam kwijt.

 

Ik geloof dat het iets met picklist te maken had.

Stroll anders eens even rond op zijn site, het zit ergens in de download afdeling.

 

Door het geheel via script in een history veld te zetten, kun je bijhouden wie wanneer aan welk project werd toegewezen en/of weggenomen.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt.

 

Ik dacht het eerst om met een containerveld te werken dat dan in groen komt te staan -> aanwezig, en in rood komt te staan -> afwezig. Maar in FileMaker 8.5 is conditional formating nog niet zo makkelijk te doen.

 

Deze manier is op zich meer dan voldoende!

 

Wederom een probleem opgelost.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rony,

 

ik heb je voorbeeld van je picklist gevolgd en het werkt perfect. Ik stoot nu echter op een volgend probleem: allemaal toevoegen, en toch controleren of ze er al in zitten. Dit zou ik gebruiken als ik bijvoorbeeld al tien mensen heb toegevoegd, maar dat er dan beslist wordt dat eigenlijk iedereen zou moeten toegevoegd worden.

 

Ik dacht dat dit wel zou opgelost kunnen worden door "simpelweg" een loop toe te voegen, maar echter dit werkt niet... zou je mij hiervoor een voorzet kunnen geven?

 

Het probleem waar ik op stoot is de volgende:

als ik aan nog geen nkele opdracht mensen heb toegevoegd, is er geen probleem, het probleem stelt zich pas als ik al aan 1 opdracht mensen heb toegevoegd, en dan aan een andere opdracht mensen wil toevoegen. Dan zegt hij opeens dat die mensen al toegevoegd zijn aan die opdracht (wat dus niet het geval is). Ik denk dat mijn probleem ligt dat ik niet vanuit de juiste layout of context vertrek, maar ik geraak er maar niet uit...

 

Ik zou graag een voorbeeld file willen posten, maar door foto's en zo is die nu al 18Mb groot geworden (mss moet ik hier ook maar is over nadenken dat dat mss slimmer kan). Maar ik heb gewoon jouw file (AdeQuaat_Picklist) overgenomen en aangepast aan mijn database. Kortweg: ik zou dus een knop ergens op mijn layout willen die al de personen in 1 keer toevoegt, maar de personen die al toegevoegd zijn overslaat.

 

Alvast bedankt

 

Andries

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je 'keuzeportaal' aanpassen zodat de reeds gekozen personen uit dat portaal verdwijnen van het ogenblik dat er een toewijzing is gedaan.

 

Is het projekt afgelopen komen al de personen terug in de 'pool beschikbare'.

 

Het toewijzen kan per portaalregel, of voor alle regels in 1 keer.

 

Het terugplaatsen in de pool kan met een script die je linkt aan b.v. de status verandering van het projekt.

 

Het voordeel kan zijn dat je onmiddellijk kunt zien wie er 'zoner' projekt zit.

 

Maar alles hangt natuurlijk af van de structuur van je toepassing.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je antwoord, maar ik heb eigenlijk gewoon nodig wat Rony had gemaakt, maar dan met de extra functionaliteit om in een keer iedereen te kunnen toevoegen.

 

Het gaat over opleidingen. En het is de bedoeling om techniekers in te kunnen schrijven voor een opleiding. Dus meerdere techniekers, die meerdere opleidingen kunnen volgen... (tegelijkertijd, anders zou je oplossing ideaal zijn natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je antwoord, maar ik heb eigenlijk gewoon nodig wat Rony had gemaakt, maar dan met de extra functionaliteit om in een keer iedereen te kunnen toevoegen.

 

Het gaat over opleidingen. En het is de bedoeling om techniekers in te kunnen schrijven voor een opleiding. Dus meerdere techniekers, die meerdere opleidingen kunnen volgen... (tegelijkertijd, anders zou je oplossing ideaal zijn natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een voorbeeld bestandje toegevoegd, zonder al de fotos en meeste data. Maar het wordt zo wel duidelijk.

 

Het probleem stelt zich in de layout: Overzicht Assignments (op het scherm klikken). In de linker portal zie je de techniekers ingeschreven voor de cursus, rechts zie je een portal waar al de techniekers instaan (dit is dus wat de AdeQuaat picklist was). Als je op de groene plus klikt, voegt hij de technieker toe aan cursus, en verschijnt hij rechts.

 

Graag zou ik dus nu ook zo een knop hebben dat in 1 keer al de techniekers toevoegt aan die cursus, maar dus ook even checked of die al dan niet al is toegevoegd. Ik heb al vanalles geprobeerd, en tot nu toe ben ik zo ver geraakt dat ik een extra portal naar de picklist heb gemaakt (zonder velden of records te tonen), en daar de knop in zet... maar dat werkt dus ook niet...

 

Zou iemand mij kunnen verder helpen?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...