Ga naar inhoud
  • 0

Zoeken onthoudt veranderde namen?


Siroop

Vraag

Ik heb een bestand met 3 tabellen die met relaties aan elkaar hangen. Ook is een query tabel gelinkt via relaties.

 

De bedrijfsnaam van een van de records is aangepast van Jansen (oud) naar Pietersen (nieuw).

 

Als ik nu zoek in een overzichtsblad dan vindt de zoekopdracht Pietersen niets en de zoekopdracht Jansen vindt het record met bedrijfsnaam Pietersen.

 

Ik heb alle data geexporteerd en gecheckt in Excel: de naam jansen komt niet meer voor in de data.

 

Rara hoe kan dat?

Link naar reactie

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is een vrij uitgebreide file, en er zitten meer dan 3 tabellen in. Het leek

mij het beste om het maar zo eenvoudig mogelijk voor te stellen.

 

Om de situatie beter te omschrijven probeer ik in de query tabel te kijken, die heb ik anderhalf jaar geleden gemaakt. Ik weet niet meer hoe ik de query moet openen. Kan iemand dat uitleggen?

Link naar reactie
  • 0

Ik zal mijn best doen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen:

 

Als ik in database definition kijk (ctrl-shift-D) dan zie ik onder tabellen een tabel die offertes heet. Als ik onder relationsships kijk zie ik naast die tabel een tabel die "offertes query" heet (deze naam komt niet voor onder het tabblad "tables" in define database).

 

Ik weet niet meer hoe je zoiets doet en kan dus niet kijken hoe deze query tabel (juiste term?) is opgebouwd.

 

Hoe zie je dat?

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat je spreekt over een TO (table occurence).

 

Je zou kunnen stellen dat een TO een 'ander zicht' is op een bestaande tabel.

 

Als je in de relationship graph bent zie je een klein pijltje links onder de naam van de TO naam. Is te vergelijken met het pijltje van een shortcut.

 

Als je daarop klikt valt er een soort menu open waar je kunt zien op welke tabel de TO steunt.

 

Ik denk dat het dat is wat je zoekt.

Link naar reactie
  • 0

In het relationship diagram zie je occurences, oftewel verschijningen van een tabel. Deze kunnen een eigen naam krijgen en meerdere keren voorkomen.

 

Dubbelklik maar eens op "offertes query". Dan zie je op welke tabel deze is gebaseerd. De tabel kan dus meerdere keren voorkomen (occurences) in het relatiediagram.

 

edit: Jean was me voor.....

Link naar reactie
  • 0

Offertes query is inderdaad een occurrence van de tabel offertes.

Ook van de tabel bedrijven komen meerder occurrences voor (wel 6).

Omdat die occurrence Offerte Query heet dacht ik dat ik er iets speciaals mee gedaan had. Bijvoorbeeld, kijk alleen naar de winnende offertes.

 

(het gaat in deze file onder andere om het automatisch beoordelen van offertes in een tendersysteem)

 

Hopelijk is de situatie nu iets duidelijker, want ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor mijn oorspronkelijke probleem: waarom kan een bedrijf alleen gevonden (find) worden op zijn oude naam (die niet meer voorkomt in de tabellen) en niet op zijn nieuwe naam.

Link naar reactie
  • 0
...dat wordt moeilijk...

 

Moeilijk is dus niet onmogelijk.

Er moet geen data in de file staan, een clone, no records als copy is voldoende.

 

Wat bedoel je met een ddr

 

DDR is de Database Design Report, een leuk speeltje dat in de Advanced versie zit.

Dat geeft een soort zicht op de onderlinge structuur van het geheel op gebied van velden, scripts layout etc.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...