Jump to content
  • 0

Portaal-records overzetten naar een andere database.

Cinta

Question

Posted

Ik heb 5 databases:

Materiaal: Hier staan alle materiaalgegevens in zoals prijs, omschrijving en artikelnummer.

Offerte: Dit is de database waar offertes in worden gemaakt via een portaal.

Offerte1: Dit is de database van het portaal van Offerte

Factuur: Dit is de database waar facturen worden gemaakt op dezelfde manier als offertes.

Factuur1: idem aan Offerte1

Een factuur wordt op een precies eenzelfde manier gemaakt als een offerte, namelijk door het invoeren van artikelnummers.

Nu vraag ik mij af of er een mogelijkheid is om een record uit bijv. de database Offerte over te zetten naar een record in de database Factuur cq dat alle artikelnummers automatisch ingevuld worden. Deze procedure lijkt mij ingewikkeld en waarschijnlijk niet mogelijk, ik heb in ieder geval nog niks gevonden waaruit blijkt dat dit kan, maar misschien weten jullie meer? Wie weet een oplossing voor dit vraagstuk?

Bij voorbaat dank.

Joost

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Gegevens overbrengen van de ene tabel naar de andere kan op vele manieren. Eenvoudig en zoals in de "good old days" is het te doen met globalen die je vult met SetField. Er zijn ook variabelen, script parameters, enzovoort. Maar we houden het hier best eenvoudig.

Dat je zo maar veronderstelt dat iets niet kan, bewijst dat je nog helemaal niet vertrouwd bent met FileMaker. Eigenlijk is dat een soort toverdoos. Je zult wel zien.

• 0
Posted

... en de look-up niet vergeten....

Deze factuur heeft als basis offerteNr (ID).

ParentKeyOfferte in offerte = foreignKeyOfferte in facturatie, via look-up, hop alle gegevens in de lineItemtable voor de facturatie.

Of niet ?

• 0
Posted (edited)

Sorry, maar ik heb inderdaad nog niet zo heel veel ervaring met filemaker pro. Dit is mijn eerste project en van dingen als Set Field, parameters en globalen heb ik nog geen kaas gegeten. Nu heb ik wel al een heel factureringprogramma in elkaar geschroefd met mijn basiskennis, nu wil ik het programma wat functioneler maken met iets ingewikkeldere principes en daarom stel ik mijn vragen hier. Ik heb me ingelezen over set field en er wat mee geprobeerd maar eigenlijk begrijp ik het nog niet zo goed, tips om hier wat beter mee overweg te kunnen?

En JeanWM, ik had ook al bedacht dat er zoiets moest komen, alleen weet ik niet hoe dat precies in zijn werking gaat, ik zal de begrippen die je opnoemde opzoeken en kijken of ik er mee kan werken.

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Bedankt om het gebruikte werkwoord aan te passen.

Set Field is een script stap. Je moet dus de actie triggeren, via een knop of een andere script of een plug-in.

De aanduiding zegt al alles:

je 'set' een 'field' met een bepaalde waarde.

Die waarde kan een de waarde van hetzelfde veld zijn, een ander veld, een berekende waarde, een locale of globale variabele.

Mogelijkheden genoeg.

Look-up is eerder een berekende copy van de waarde in een veld.

De copy steunt op een bestaande relatie.

Geen relatie, geen look-up.

Het is dus best dat je eerst voldoende kennis hebt van gerelateerde mogelijkheden vóór je gebruik gaat maken van gerelateerde velden en/of lookups.

Belangrijk is te weten dat het eerste gevonden record dat beantwoordt aan de onderliggende relatie in aanmerking komt voor data copy.

Je kunt dus beginnen te spelen met de volgorde van de gerelateerde set om FM te dwingen je record dat je nodig hebt als eerste in de set te zetten.

Verder heb je verschillende mogelijkheden indien de match niet geldig zou zijn (een te weinig gebruikte mogelijkheid tenandere).

De copy next lower en copy next higher is een prachtige tool om mee te spelen.

Het is dus aangewezen dat je kleine toepassingen maakt waar je die tools één voor één gaat proberen en kijkt wat de resultaten zijn.

Het is zoals André al zei, zoiets als:

Het is niet omdat je de 24 delige levensbeschrijving van Beethoven gelezen hebt dat je piano kunt spelen.

• 0
Posted

Ok, hartstikke bedankt voor deze reactie, je uitleg over set field werkte erg verhelderend. Met lookups was ik al bekend, maar nu heb ik een iets directere vraag, namelijk: is er een functie in filemaker die mij een "gedeelte" van een record helemaal laat kopieren, dus hier in mijn voorbeeld alleen alle artikelnummers die op elke portaalrow ingevuld staan en het dan in een andere record op een andere layout weer plakken? Dit is namelijk precies wat ik nodig heb en ik ben constant alle bekende fm forums aan het doorzoeken voor een oplossing maar ik ben er nog niet tegenaan gelopen.

bvb

Joost

Edit: ik heb dit geprobeerd te doen met set field en lookup maar daarmee progresseer ik ook niet.

• 0
Posted

Het moet me toch nog even van het hart dat Jean hier enorme inspanningen doet om - steeds weer opnieuw - kennis over te dragen die eigenlijk deel uitmaakt van een groter geheel dat zou moeten kaderen in een (professionele) OPLEIDING. Een aantal van de mensen die hier, dag na dag, proberen anderen voort te helpen, verzorgen zelf ook opleidingen of werken in opleidingsinstituten. Ze hebben dus recht van spreken.

Stel eens dat je een vriend aan een tandarts zou horen vragen hoe hij het beste een klein gaatje kan dichten en dat die tandarts hem dat dan probeert uit te leggen. Je voelt meteen dat we hier verkeerd bezig zijn. Want morgen vraagt hij dan hoe hij een verdovingsspuitje moet geven en overmorgen hoe hij een bloeding kan stoppen.

We zijn dus echt verkeerd bezig.

Dat is ook de reden - en dat weet ik uit persoonlijke bron - dat een aantal van onze grotere oudgedienden bij Clarify afgehaakt hebben en nu praktisch niet meer posten. Er worden hier tegenwoordig zoveel fundamentals gevraagd dat ik ervan schrik. Als Jean en nog een paar anderen ooit zouden afhaken...

• 0
Posted

Ik ben het hier niet mee eens, sommige mensen doen hun best om het te leren en een forum kan daar zeker bij helpen, ik ben dan ook zeer dankbaar als iemand die er veel meer van weet dan ik mij alsnog probeert te helpen, al kan dat soms frustrerend zijn. Ik persoonlijk wil het programma erg graag leren en dat doe ik d.m.v. een programma te maken en er zijn bij het verbeteren bepaalde dingen die ik niet weet en die vraag ik dan, waarbij ik mogelijke helpers niet verplicht mij te helpen.

• 0
Posted

AvD,

Ik ben het eens met je stelling dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de handleiding en de helpfunctie. Echter, niet iedereen heeft het vermogen om formules uit een boek toe te passen in een eigen ontwerp. Dat heeft toch enig (wiskundig) inzicht nodig en de nodige ervaring.

Gelukkig zijn er een aantal actieve leermeesters op het forum en ik hoop ook zeker dat die niet afhaken.

Nu Filemaker steeds meer aanhangers krijgt zullen er ook steeds meer beginnende databasemakers zijn. De "beginnersvragen" zullen dus altijd blijven.

• 0
Posted

Stap op zeepkist.

De "beginnersvragen" zullen dus altijd blijven.

Reden temeer om als we zien dat een 'beginner' verkeerd bezig is, we deze zo snel mogelijk vertrouwd willen maken met fundamentele basistechnieken.

Als basisbeleefdheid naar andere forumgebruikers zou je kunnen verwachten dat de vraagsteller :

- toch even nagedacht heeft over wat hij/zij wil bereiken en er ook naar gezocht heeft, of ten minste pogingen gedaan heeft, en die ook vermeld...dat kan al heel wat mogelijke antwoorden uitsluiten,

- eerst de voor de hand liggende bronnen 'geconsulteerd' heeft, handleiding, of online help,

- zelf eerst op het forum 'gezocht' heeft of er al een gelijkend probleem besproken werd,

- dan pas een inderdaad goede formulering van de vraag in mekaar steekt...maar die kunst is niet voor iedereen weggelegd.....

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om iets verschillende keren opnieuw uit te leggen.

Indien het de eerste keer te moeilijk was om te begrijpen, weet ik dat ik enkele stappen terug moet zetten (professionele ervaring).

Tot de vraagsteller een solide grip heeft en dan bouwen we opnieuw verder.

Dikwijls zit het probleem in het feit dat de vraagsteller niet eens de 'handleiding' heeft doorgenomen.

Het fundamentele van een database opstelling heeft weinig of niets te maken met wiskunde. Dat komt later pas.

Het heeft zelfs strikt genomen niets met FileMaker te maken.

Een beginner bevestigen en steunen in het duidelijk verkeerd zijn, om welke reden dan ook, er van uitgaande dat het de volgende keer wel gaat goed komen is niet bepaald een goede manier van raad geven. (Niet dat de gegeven raad altijd wordt opgevolgd).

De vraag blijft: wanneer is het 'de volgende keer' ?

Stap van zeepkist.

• 0
Posted
.... alleen alle artikelnummers die op elke portaalrow ingevuld staan en het dan in een andere record op een andere layout weer plakken?

Een portaal is een opgebouwd 'zicht' op bestaande data in je database.

Die ggevens heb je dus al ergens in een table staan.

Waarom wil je dan juist die gegevens ergens gaan plakken ?.

Je gaat met redundant data eindigen waarmee je op termijn problemen gaat hebben.

Wat wil je juist bereiken ?