Jump to content
  • 0

privileges set - verhinder aanmaken nieuwe records

Gem

Question

Posted

Hallo

Dankzij dit forum en bijzonder danzij JeanWM ben ik al zo ver geraakt dat wat ik heden reeds bereikt heb in filemaker, ik nooit voor waar had genomen. Toch zit ik nog met een ei.

Ik heb een administratie pakketje gemaakt die o.a. bestaat uit een module van leveringsbonnen. Die bonnen zijn opgemaakt met de werkelijke bon layout en de inhoud van de bon wordt dan weer bewaard in een andere tabel nml. de BonRegels (portaalregels). Nadien heb ik een gebruikersaccount toegevoegd met de bedoeling "afgesloten" bonnen te vergrendelen tegen wijzigingen. Hiervoor werk ik dus "gebruikers met limieten". Dit alles werkt optimaal.

Bij "gebruikers met limieten" krijg ik de mogelijkheid om bijv. het wijzigen, verwijderen, bekijken van records te voorzien van een voorwaarde, in mijn geval "NOTAS::locked = "neen"". Wanneer de nota dus wel afgesloten is, kan ik niet meer verwijderen, wijzigen. Maar blijkbaar krijg ik geen mogelijkheid een voorwaarde te koppelen aan "nieuwe records aanmaken". Ik krijg enkel de keuze tussen "ja" of "neen". Concreet blijkt dus dat wanneer een nota afgesloten is, de gebruiker nog steeds de mogelijkheid heeft om bijkomende portaalregels aan te maken. Hij/zij kan ze niet meer wijzigen weliswaar alsook niet meer verwijderen, maar kan er wel steeds bijmaken. Weet iemand hoe ik de privileges kan instellen dat eigenlijk enkel bekijken mogelijk is onder de voorwaarde van "NOTAS::locked = "neen"" ?

:?:

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

euh misschien even verduidelijken:

Bij aanmaken (create) heb ik enkel de keuze tussen "ja" en "neen", why niet limited zoals bij "Edit" and "Delete" ?

Knipsel.JPG.6537ce05e023b7814741ed2c5e8c080f.JPG

• 0
Posted

ik vrees dat je het verwijderen en aanmaken zal moeten scripten in dit geval.

De privilege sets laten inderdaad soms nogal te wensen over, maar ja men kan niet alles willen (wel willen, maar niet hebben iig).

• 0
Posted

Over het aanmaken van records via portalen is pas nog een discussie over langs gekomen. Conclusie kan niet worden verhinderd via de rechten. Wel via een script. Ik weet alleen niet meer hoe dit ter sprake kwam de laatste keer?

• 0
Posted

interessant, blijkbaar heb ik die discussie gemist.

Nu nog op zoek naar de juiste link... of het juiste script...

toch reeds bedankt voor de bekomen reacties.