Jump to content
  • 0

specifieke waarde verwijderen uit reeks waarden in 1 veld

Roger

Question

Posted

Hoe kun je uit een reeks getallen in een tekstveld een specifiek getal verwijderen?

In tabel A zijn records gekoppeld van tabel B via een many_to_one relatie. Nu wil ik een record uit tabel B 'ontkoppelen'. Zijn key moet dus verwijderd worden uit het key-field van tabel A.

Tekstfuncties bekeken. Forum doorzocht. Ik kom er echter niet uit. Iemand een goede tip?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
En als je het omdraaid? De key uit tabel B verwijderd/veranderd? Is dat een oplossing? Dat is maar 1 record dat hoeft worden aangepast.

Hiermee help je de database om zeep.

Wat je kunt doen:

Substitute ( TabelNaam::Sleutelveld ; "¶" & $TeVerwijderenSleutel & "¶" ; "¶" )

De returns zijn ervoor om te zorgen dat alleen de gewenste sleutel wordt verwijderd. Dus als je "345" wilt verwijderen, dat dan de sleutel "123456" onaangeroerd blijft. Dit werkt alleen niet wanneer de te verwijderen sleutel de eerste of de laatste van de lijst is. Plaats daarom vantevoren een return vooraan en achteraan de lijst.

Set Field [TabelNaam::Sleutelveld ; "¶" & TabelNaam::Sleutelveld & "¶"]

Succes, Henk

• 0
Posted
...Dit werkt alleen niet wanneer de te verwijderen sleutel de eerste of de laatste van de lijst is. Plaats daarom vantevoren een return vooraan en achteraan de lijst...

En dat is dan weer prima te combineren tot 1 statement

Substitute ( "¶" & OccurenceNaam::Sleutelveld & "¶" ; "¶" & $TeVerwijderenSleutel & "¶" ; "¶" )

Want die extra returns zijn eigenlijk alleen maar nodig om te zoeken.

rmw

• 0
Posted

@rmw Ik neem aan dat je die calculatie in een SetField gebruikt. Dan heb je dus het sleutelveld voorzien van een voorloop-return en een eindreturn. Dat gebeurt dan elke keer dat de functie wordt toegepast. Dat is niet erg, maar op het laatst kunnen dat er tamelijk veel worden.

Ik geef alle multi-key velden altijd een begin- en eindreturn. Ook makkelijk bij het scriptmatig toevoegen van een key:

Set Field [TabelOccurence::Sleutelveld ; TabelOccurence::Sleutelveld & "¶" & $NieuweSleutel]

• 0
Posted

Helemaal gelijk, Henk.

Dat krijg je als je uit je hoofd code gaat zitten tikken :wink:

Ik heb het nog even nagekeken, maar ik gebruik inderdaad een iets ander statement

Substitute ( "¶" & OccurenceNaam::Sleutelveld & "¶" ; [ "¶" & $TeVerwijderenSleutel & "¶" ; "¶" ] ; [ "¶¶" ; "¶" ] )

Daarmee ruim je ook de overbodige returns weer op en hoef je bij het toevoegen van sleutels je geen zorgen te maken of je nu 'return & sleutel' moet toevoegen of 'sleutel & return'

rmw