Ga naar inhoud
  • 0

tekst in 2 kolommen


jw

Vraag

Zoals bij een krant-opmaak wil ik graag de tekst dat in een tekst-veld staat afdrukken in twee kolommen.

Dus is de tekst langer dan het veld, dan wordt de rest in de kolom of veld ernaast getoond.

 

Eventueel te regelen met een rekenveld of zo.

Iemand een suggestie?

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Helaas is Filemaker geen DTP-pakket, ik mis ook wel eens wat opties.

Een mogelijkheid is via berekening. De 1e honderd woorden in kolom1, de rest in kolom2, 3, ...

Probleem is als toevallig de 1e honderd woorden allemaal korte woordjes zijn en lege regels ertussen, en de volgende 100 woorden zijn lang zonder lege regels, dan wordt kolom2 langer dan kolom1. Dat is dan ook weer niet mooi.

Link naar reactie
  • 0

Wel aan de Left(words) functie gedacht, maar dan kom je dus op het probleem dat het eerste deel van de tekst veel korte woorden kan bevatten en het tweede deel veel langere woorden. Dan wordt kolom 2 dus langer dan kolom 1.

 

Je kunt natuurlijk wel met een count(left(Words)) en Count(middle(words)) de een beetje gaan schuiven.

Link naar reactie
  • 0

In deze bijlage heb ik iets proberen uit te werken. Maar het is nog niet helemaal wat het zou moeten zijn.

Ik heb nog 2 probleempjes niet kunnen oplossen:

-Er wordt bij iedere kolom een woord afgetrokken "-1", maar dit mag niet gebeuren bij de laatste kolom. er zou dus moeten getest worden of de volgende kolom leeg is of niet.

-En dan zit ik nog met een kleine precisiefout van een aantal karakters , maar geraak er niet uit hoe dit veroorzaakt wordt.

Misschien kan iemand anders dit afwerken?

 

Tis maar een probeersel hoor, ben zelf geen expert!

TekstInKolommen.fp7

Link naar reactie
  • 0

wat leuk dat jullie er zo mee bezig zijn. Dat lijkt al aardig te werken.

 

Er is ook een functie: GetLayoutObjectAttribute ( "Global::text" ; "bounds" ).

dir geeft d grootte van de tekst in het veld terug. Kan dat iets zijn om te bepalen wat er in de tweede text moet zijn?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...