jw Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Zoals bij een krant-opmaak wil ik graag de tekst dat in een tekst-veld staat afdrukken in twee kolommen. Dus is de tekst langer dan het veld, dan wordt de rest in de kolom of veld ernaast getoond. Eventueel te regelen met een rekenveld of zo. Iemand een suggestie? Quote
0 hiker Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Helaas is Filemaker geen DTP-pakket, ik mis ook wel eens wat opties. Een mogelijkheid is via berekening. De 1e honderd woorden in kolom1, de rest in kolom2, 3, ... Probleem is als toevallig de 1e honderd woorden allemaal korte woordjes zijn en lege regels ertussen, en de volgende 100 woorden zijn lang zonder lege regels, dan wordt kolom2 langer dan kolom1. Dat is dan ook weer niet mooi. Quote
0 greg Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 kweetnie hoor, maar kan dit dan niet met de left-functie? Kolom1 = left (tekst; aantal karakters) En dan de andere kolommen berekenen met functies middle en position? tis maar een gok hoor! Quote
0 hiker Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Daar dacht ik ook eerst aan, maar dan krijg je dus dat woorden op alle plaatsen kunnen afbreken. De berekening moet dus met gehele woorden gaan, niet met karakters. Quote
0 AvD Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Daar dacht ik ook eerst aan, maar dan krijg je dus dat woorden op alle plaatsen kunnen afbreken.De berekening moet dus met gehele woorden gaan, niet met karakters. Heb je er aan gedacht dat er ook een LeftWords-functie is? Quote
0 hiker Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Wel aan de Left(words) functie gedacht, maar dan kom je dus op het probleem dat het eerste deel van de tekst veel korte woorden kan bevatten en het tweede deel veel langere woorden. Dan wordt kolom 2 dus langer dan kolom 1. Je kunt natuurlijk wel met een count(left(Words)) en Count(middle(words)) de een beetje gaan schuiven. Quote
0 greg Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 In deze bijlage heb ik iets proberen uit te werken. Maar het is nog niet helemaal wat het zou moeten zijn. Ik heb nog 2 probleempjes niet kunnen oplossen: -Er wordt bij iedere kolom een woord afgetrokken "-1", maar dit mag niet gebeuren bij de laatste kolom. er zou dus moeten getest worden of de volgende kolom leeg is of niet. -En dan zit ik nog met een kleine precisiefout van een aantal karakters , maar geraak er niet uit hoe dit veroorzaakt wordt. Misschien kan iemand anders dit afwerken? Tis maar een probeersel hoor, ben zelf geen expert! TekstInKolommen.fp7 Quote
0 hiker Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 Ik heb andere formules gebruikt voor de 4 kolommen en een optie voor 2 kolommen toegevoegd. In beide situaties wordt er wel vanuit gegaan dat het gemiddeld aantal woorden per regel ongeveer gelijk is. TekstInKolommen.fp7 Quote
0 jw Posted January 31, 2010 Author Posted January 31, 2010 wat leuk dat jullie er zo mee bezig zijn. Dat lijkt al aardig te werken. Er is ook een functie: GetLayoutObjectAttribute ( "Global::text" ; "bounds" ). dir geeft d grootte van de tekst in het veld terug. Kan dat iets zijn om te bepalen wat er in de tweede text moet zijn? Quote
Question
jw
Zoals bij een krant-opmaak wil ik graag de tekst dat in een tekst-veld staat afdrukken in twee kolommen.
Dus is de tekst langer dan het veld, dan wordt de rest in de kolom of veld ernaast getoond.
Eventueel te regelen met een rekenveld of zo.
Iemand een suggestie?
8 answers to this question
Recommended Posts