Jump to content
  • 0

Printen van compleet tekstveld

Markus

Question

Posted

Ik gebruik op een tabblad een tekst invoerveld dat regelmatig wordt aangevuld. Daardoor verdwijnt een deel van de tekst en wordt weer zichtbaar door de schuifbalk, of door erop te klikken. Op dit tabblad staat ook nog een portaal waar gegevens per regel worden ingevoerd.

Ik wil graag een print maken van de complete tekst, liefst in combinatie met de rest van de gegevens op het tabblad, maar ik zou ook al tevreden zijn als ik op 1 of meer aparte pagina's de gehele tekst kan printen.

Het is vast een eenvoudige instelling maar ik vind hem niet.

Met vriendelijke groet,

Bob Markus

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Maak hiervoor een speciale printlayout. Je kunt dan een kleiner lettertype gebruiken, 9 pt is vaak goed, terwijl dat voor schermweergave meestal te klein is.

Maak al je velden flink veel te groot en stel 'sliding' opties in om alles mooi te laten aansluiten.

Je maakt het af met een script, waarin je eerst naar de printlayout gaat, vervolgens printinstellingen, dan printen en als laatste weer terug naar je originele layout.

Succes!

• 0
Posted

Dank voor de reactie.

Die printlayout had ik al gemaakt. Het betreft eigenlijk maar een veld, waarvan de inhoud steeds wordt aangevuld. Dat kan wel een paar pagina's lang worden, maar als ik dat test kom ik toch niet verder dan een pagina. Ik kan in de printlayout ook het veld niet over de onderste pagina grens (A4) laten gaan.

Op het scherm kan ik alles zien door gewoon naar beneden te scrollen.

MVGR

Bob Markus

• 0
Posted

Als je de pagina langer maakt (aantal A4 lang) en het tekstveld ook zo lang maakt dan past alles erop.

Bij het printen zal dan de tekst doorlopen.

Een andere optie is om de tekst te verdelen in meerdere velden voor het printen. Er is net een topic geweest waarin dat aan de orde is geweest: viewtopic.php?f=23&t=6348&start=0

Misschien kun je daar iets mee.

• 0
Posted

Ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag,maar dan nog langer qua tekst. Ik wil een tekst in boekvorm laten printen.

Het gaat om ruim 50 pagina's A4. Om dat in 1 superlang tekstveld te laden en dan via de printopmaak te reguleren

lijkt me niet zohandig.

ik kan natuurlijk de 12 hoofdstukken opdelen in 12 records, maar zijn er geen slimmere standaardoplossingen voor het

opmaken an een boek in Filemaker 8.5?

De ingebouwde helpfunctie geeft hier geen infromatie over.

• 0
Posted

Opmaakprogramma's, ja. Maar om dit te publiceren, bijvoorbeeld als e-book (in html) is nog een andere zaak.

Er zijn mogelijkheden om in MS-Word op te lsaan als .exe bestand en je kunt het in pdf doen.

maar lekker bladeren als in een boek zou eigenlijk met filemaker ook moeten kunnen.

Ik kan het prima aanmaken, maar dan moet ik het tekstveld (de bladspiegel) telkens op het juiste punt afsluiten

en op een nieuwe pagina (nieuw record) weer verder gaan met knippen en plakken.

Ik hoopte dat Filemaker al iets verder zou zijn met dit soort toepassingen, net als flyers online plaatsen bijvoorbeeld.

• 0
Posted
lekker bladeren als in een boek zou eigenlijk met filemaker ook moeten kunnen
Ik denk dat je filemaker beter met een kaartenbak kunt vergelijken dan met een boek.
Ik kan het prima aanmaken, maar dan moet ik het tekstveld (de bladspiegel) telkens op het juiste punt afsluiten

en op een nieuwe pagina (nieuw record) weer verder gaan met knippen en plakken

Als het gekozen font niet bestaat op de gebruikerscomputer of hij heeft andere printerinstellingen (doordat hij een andere printer heeft bijvoorbeeld) kloppen je pagina lengtes niet meer.

Als het voor jou werkt is het natuurlijk prima maar ik heb toch sterk het gevoel dat je op een verkeerd pad zit :cry:

Anyway, succes ermee

• 0
Posted
Als het gekozen font niet bestaat op de gebruikerscomputer of hij heeft andere printerinstellingen (doordat hij een andere printer heeft bijvoorbeeld) kloppen je pagina lengtes niet meer.

En wat gebeurt er wanneer de auteur iets wist, toevoegt of verplaatst?