Ga naar inhoud
  • 0

Wat is het nut van globaal opslaan in berekeningsvelden


Roger

Vraag

In berekeningsvelden kun je onder opslagopties kiezen voor Global. Wat is hier het nut van en wanneer zou je dat kiezen?

 

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een berekeningsveld abusievelijk als global wordt opgeslagen doordat ik een globaly-stored getal- of tekstveld dupliceerde. Dit veroorzaakt telkens dat het beoogde niet werkt. En iedere keer als ik zowat de haren uit m'n hoofd begin te trekken waarom het niet werkt, blijkt de oorzaak dat globaly-stored gedoe :evil:

aangepast door Gast
Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Harry,

 

Dat snap ik (zelfs) :D. Mijn vraag concentreert zich echter op berekeningsvelden, waarom of wanneer je dan als global wilt opslaan. Want uitkomsten van berekeningen op basis van global tekst- of getalvelden zijn voor ieder record immers hetzelfde en op basis van niet global velden kan ik me niet bedenken waarom je uitkomsten voor ieder record hetzelfde zou willen hebben. Die dienen toch juist een resultante te zijn van de (niet globale) parameters??

 

Groeten, Roger

Link naar reactie
  • 0

Een toepassing van een globale berekening.

 

Globale opslag van een berekening gebruik je als het berekenings resultaat te gebruiken is in alle records.

Daarmee kun je o.m. vermijden dat dezelfde berekening in alle 1.360.000 records opnieuw gedaan met worden.

get(huidigedatum)+

huidige gebruiker

plaats van een file

ect.

 

GRoet

Harry

Link naar reactie
  • 0

Roger,

 

Het handige van Globale velden is, dat deze per gebruiker verschillend zijn.

Dus in een gedeelde toepassing krijgt iedere gebruiker verschillende globale waarden in deze velden.

 

Een leuke toepassing is het aansturen van een portal via een relatie op een globaal veld.

Als je bijvoorbeeld een portal hebt met factuur kopregels en een portaal met factuur regels, (en in factuurregels komt een veld voor met het factuurnummer)

Dan wil je natuurlijk zien dat bij de selectie van een factuur (kop regel) de bijbehorende factuurregels in het tweede portal worden getoond.

Dit los je op door een globaal veld te definieren in de kopregeltabel bijvoorbeeld "display"

Als je een relatie legt tussen Factuurkopregels::display en het veld factuurregels::factuurnummer dan kun je door het vullen van het factuurregels::display met de waarde uit Factuurkopregels::factuurnummer de factuurregels tonen in de tweede portal.

Het gebruik van het BijToegangObject Scriptactivering is hier heel geschikt voor om de globale waarde van het display veld te vullen.

 

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van toepassingen van een globaal veld.

 

cor

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...