Jump to content
  • 0

Tabelwaarden tussen variabele kop- en voettekst

burggraaf

Question

Posted

Normaal maak je als je bijv. een factuur maakt een header, body en footer. Binnen de header zet je de aanhef, in de body komen dan de factuurregels en in de footer het totaal en eventuele (beperkte)vervolgtekst. Maar, vaste lengtes voor de kop em voet dus.

Nu willen we echter offertes maken waarbij de lengte van de koptekst sterk kan varieren, de regels (body) is een variabel aantal en de voettekst, je raad het al, is ook sterk variabel van lengte. Wel willen dit vanwege de opmaak als pdf kunenn verzenden waarbij kop, regels en voet netjes op elkaar aanluiten. We hebben al behoorlijk zitten puzzelen maar een echt mooie werkende oplossing nog niet gevonden.

Goede suggesties zijn welkom...

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Eén manier: voorzie je offerteregels van een lang tekstveld dat verkleind wordt bij weinig of geen tekst, en plaats je koptekst in de eerste regel en je voettekst in de laatste.

edit

opmerking: deze aanpak werkt alleen wanneer je afdrukt vanuit de offerteregeltabel en niet wanneer je afdrukt vanuit de offertetabel.

• 0
Posted

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid maar vergt ook het nodige knutselwerk. De kop- en voettekst staan over de volledige breedte, de offerteregels bestaan uit meerdere velden. Maar ik vrees ook dat ik tegen de Filemakergrenzen aanloop. Een layout mag geen onbeperkte lengte hebben en er moeten ca. 10 pagina's voor en na de tabel kunnen komen...

• 0
Posted

Volgens mij moet de oplossing van Burodok wel kunnen werken.

Stel een Kopveld in met de header,

stel een Bodyveld in met een loop die de offerteregels ophaalt,

stel een Footerveld in met de footertekst.

Maak alle velden lang genoeg en laat ze aanschuiven bij het printen.

Je printlayout bestaat dus uit slechts 3 velden die gevuld worden op het moment dat je print.

• 0
Posted

Dan ben ik benieuwd hoe je de regels wilt ophalen... met een loop? Heb je een voorbeeld? Overigens: heb wel een oplossing maar vind dat alles behalve perfect, Loop daarbij tegen de filemakergrenzen aan.

• 0
Posted

Klopt, het veld met de offerteregels vul ik met een loop door de offerteportaal. Alle losse regels komen dan in 1 tekstveld te staan.

Betekent wel dat getallen naar tekst omgezet moeten worden met behoud van de nullen, formule staat hier ergens op Clarify.

Ik heb overigens na dit tekstveld met offerteregels wel nog een paar losse veldjes staan met de totaalbedragen, die staan dus niet in een groot tekstveld.

Voorbeeld heb ik, maar het bestand is te groot om te mailen.

Ik heb een aparte layout om de offerteregels aan te maken. Op het moment van printen worden de regels omgezet naar het tekstveld op een andere layout en wordt de offerte geprint.

Formule staat hier: viewtopic.php?f=3&t=992&start=0&hilit=getal+tekst

• 0
Posted

Ik begrijp wat je bedoeld denk ik, is ook een methode. Alleen zie ik daarin nogal wat haken en ogen in een multi-user omgeving en met de opmaak. En, ik blijf met de lengtebeperking zitten (alhoewel het wellicht een paar pagina's zou kunnen schelen). Voor deze situatie niet echt de oplossing,

• 0
Posted
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid maar vergt ook het nodige knutselwerk. De kop- en voettekst staan over de volledige breedte, de offerteregels bestaan uit meerdere velden. Maar ik vrees ook dat ik tegen de Filemakergrenzen aanloop. Een layout mag geen onbeperkte lengte hebben en er moeten ca. 10 pagina's voor en na de tabel kunnen komen...

mijn oplossing vergt inderdaad wat knutselwerk, maar dat geldt waarschijnlijk voor elke oplossing omdat filemaker hierin inderdaad beperkt is.

het basisisdee is dat een offerteregel òf een tekst bevat òf de andere velden. het tekstveld kan daardoor in de afdruklayout gewoon OVER de andere velden heen staan (maar moet dan wel transparant zijn natuurlijk). wanneer je dan een afdruklayout hebt die bij de tabel ‘offerteregels’ hoort dan krijg je dus een lijst van meerdere records (offerteregels) die ieder best 10 A4-tjes lang kunnen zijn maar die ingekort worden tot de tekstlengte. in de header zet je de algemene offertegegevens en in een trailing grand summary de totalen e.d.

voorwaarde is wel dat er geen vaste teksten of andere elementen in de body staan.

• 0
Posted
voorwaarde is wel dat er geen vaste teksten of andere elementen in de body staan.

...en dat is dus 1 van de voorwaardes waaraan ik niet voldoe...

Filemaker is in dit opzicht inderdaad heel beperkt en al jaren min of meer hetzelfde. Meestal is het dan ook geen beperking maar in sommige gevallen...

Het overgrote deel van de ins- en outs van Filemaker zijn mij door de jaren heen inmiddels wel bekend. Toch hoop je, soms tegen beter weten in, dat je wat over het hoofd ziet en iemand een out of te box idee heeft.

Een ieder toch bedankt voor het meedenken.