Ga naar inhoud
  • 0

Afdruklayout


martin1006

Vraag

Ik heb de volgende vraag.

 

Ik heb in een project een aantal specificaties die ik uit tabellen wil halen en die ik random wil kunnen toevoegen in de spec layout.

 

Bijvoorbeeld

 

Ik heb een tabel met kleuren

Ik heb een tabel met merk auto

Ik heb een tabel jaar

 

Nu maak ik een nieuw project aan en wil daar deze specs toevoegen.

Bijv:

kleur auto = rood

merk auto = BMW

jaar auto = 2005

 

deze specs wil ik tevoorschijn halen in een afdruklayout met de <> methode.

Als er voor een bepaalde spec geen gegevens zijn dan moet die regel opschuiven zodat je geen gaten krijgt in de afdruk met lege regels.

 

Resultaat moet dan worden dat ik een offerte kan maken en dat de specs van de auto er automatisch in komen te staan.

 

Wie heeft voorstelen en/of ideeën?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat ik eigenlijk nodig heb is een portal waar ik geneste informatie in kan zetten.

 

Dit voorbeeld zou ik bijvoorbeeld in een portaal moeten kunnen plaatsen en kunnen afdrukken.

In elke rij van de portal moet ik dan de line items toe kunnen voegen.

 

Ik werk ook niet met FM omdat ik het zo prachtig vind. Het kost mij echt zeeën van tijd om de meest simpele vragen beantwoord te krijgen vooral omdat de documentatie onwaarschijnlijk slecht is. Zelfs een simpel probleempje van een niet doorlopende tab op de volgende regel in een tekstveld krijg ik niet opgelost omdat ik nergens terug kan vinden hoe je dat op kan lossen, tenzij het natuurlijk helemaal niet kan want ook dat is vaak met FM het geval, het heeft veel beperkingen en nukken. Veel termen komen uit de hoek van de nerds van FM. Geen hond behalve de FM nerds zelf die begrijpen waar het dan over gaat.

 

Dan is het logisch dat ik niet erg positief overkom. Ik zit hier ook niet voor mijn lol maar omdat het noodzaak is voor mij om mijn bedrijfsvoering op orde te krijgen.

 

90% van de tijd die ik besteed met FM ben ik kwijt aan het leren hoe FM het zelf heeft opgelost waarbij meestal de meeste tijd gaat zitten om erachter te komen hoe FM het onderwerp genoemd heeft en waar het verstopt zit in de manual.

provicie (1).fp7

Link naar reactie
  • 0

Fm is een héél uitgebreid ongelooflijk flexibel software pakket met een geweldig gebruiksgemak, dat het kleine en middelgrote gebruikers, privé en professioneel, mogelijk maakt hun eigen custom toepassingen te bouwen.

Je kunt er een beleggingsprogramma mee bouwen dat automatisch iedere paar minuten de koersen ververst.

Je kunt er je eigen custom boekhoudprogramma in bouwen.

Een scheepsbeladings programma.

Een klein vliegveld mee beheren.

Een webshop in bouwen:

http://www.le-tableau-autrement.fr

http://www.saxtrader.nl

Een verhuurpakket.

Peter Wagemans heeft er een schaakprogramma in gebouwd!!....

En duizenden andere toepassingen.

De grootste nederlandstalige toepassing die ik ken heeft 150.000 € gekost.

 

Om gebruik te kunnen maken van alle mogelijkheden zijn jaren van oefening nodig en moet er VEEL GESTUDEERD EN NAGEDACHT worden, een typische eigenschap van techneuten.

 

Op dit forum kun je constateren dat veel beginnende gebruikers meteen maar beginnen met een uitgebreide en gecompliceerde toepassing.

Deze is meestal ogezet zonder kop of staart en met geen enkel plan vooraf, men prutst en plakt maar wat aan.

Kennis over deze software is vrijwel volledig afwezig.

 

Het is een goed idee om te beginnen de gebruikershandleiding te bestuderen en de daarin beschreven oefeningen na te bouwen.

De helpfunctie staat in de menubalk en is gewoon in het software pakket opgenomen, OK, het taalgebruik is hier niet optimaal..., het vraagt wat intelligentie.

Wat betreft eenvoudige toepassingen, er zijn er gratis een hele serie meegeleverd, deze staan in de programmamap.

 

Als je hiermee niet kunt omgaan lijkt het mij beter dat je gaat werken met een software pakket dat werkt zoals jij wilt.

Fm is dan veel te beperkt voor jou.

Link naar reactie
  • 0

Dit bedoel ik dus.

 

Een kinderlijk eenvoudig simpel dingetje dat nergens terug te vinden is in de manual.

 

De tab wordt niet meegenomen vanaf de tweede regel.

 

Hoef je geen jaren voor gestudeerd te hebben en heb je ook geen intelligentie voor nodig. Heb je in InDesign in 5 minuten gevonden hoe dat werkt. Leert elke schoolverlater in een paar minuten als ze voor het eerst in InDesign werken.

Hoeft geen 150.000 euro te kosten.

Hoeft niet in elke oplossing na een zorgvuldig onderzoek en analyse uitgezocht te worden.

Hoef je geen universiteit voor gedaan te hebben. Gewoon vmbo ruim voldoende.

 

 

Let wel, ik zoek hier de hele zondag al naar hoe dit op te lossen.

 

logisch dat ik dan geprikkeld ben.

Untitled2.fp7

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik als resultaat nodig.

 

Als ik object kies in de lijst dan moet ik alleen de objecten kunnen kiezen. Als ik aantal pagina's kies dan moet ik alleen het aantal pagina's kunnen kiezen.

 

De regels moeten ook weg kunnen vallen want sommige orders hebben geen pagina's.

 

Het resultaat moet een print zijn zoals deze pdf.

Untitled.thumb.jpg.0df238d08dc6e2bc030d658a9e53a23f.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

"De regels moeten ook weg kunnen vallen want sommige orders hebben geen pagina's."

 

Dit zou ik als volgt doen:

Alles offerte regels verzamelen in 1 tekstveld die vervolgens wordt geprint.

Het tekstveld vul je m.b.v. de functie Case

 

Case(Veld Aantal bladzijden>1;"Aantal bladzijden"& Veld Aantal bladzijden)

etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak hele CV's op vanuit FM en herken het probleem niet.

Gebruik je de liniaalinstelling wel goed? Gezien het aantal (Word)documenten die ik krijg waarbij dat niet zo is blijkt dit nog altijd heel lastig (uitlijnen met 6 tabs i.p.v. 1, etc).

Je hebt dus niet alleen een tab nodig, ook een regelinspring.

Link naar reactie
  • 0

Om dat te krijgen zal er een tab voor de 2e, 3e en 4e regel moeten staan. (ik veronderstel hierbij dat regel 1 eindigt met een return, en de volgende 3 regels ook, zodat regels 2 t/m 4 altijd op een nieuwe regel beginnen).

Bij een goede liniaalinstelling lijnt dit dan automatisch uit.

Link naar reactie
  • 0
Nergens in de helpfunctie kan ik dan ook maar één aanknopingspunt vinden om na te zoeken waarom een tab in een tekstveld niet op de tweede regel wordt meegenomen.

 

Zie http://www.filemaker.com/nl/help/html/edit_layout.10.37.html#470058

 

Je moet in je tekst ook wel de TABS plaatsen, handig is hiervoor een custom functie te maken. Deze heet bijvoorbeeld TAB en bevat enkel het TAB character.

Vervolgens maak je een calculatieveld, dit ziet er dan zo uit:

 

"Omschrijving:" & TAB & Description & "¶Productsoort:" & TAB & Category & "¶Oplage: & TAB & (enz. enz.)

 

In je layout zet je dan

 

<>

 

Er zijn ook nog handige maniertjes om de returns (en de omschrijvingen) weg te laten wanneer een veld leeg mocht zijn. Maar iemand met jouw kwaliteiten kan dat natuurlijk gemakkelijk zelf maken.

Link naar reactie
  • 0

Voor de laatste keer dan: dit werkt net als in InDesign, daar zal de tekst ook niet uitlijnen wanneer er geen tab in voor komt.

InDesign beheers je blijkbaar goed, dus kijk eens hoe het daar werkt en vergelijk dat met hoe het in FM werkt.

Juist, exact hetzelfde.

Je moet dus in je textveld een tab inbouwen via de link die H. Brendel zojuist gaf.

 

Ik stop verder met het beantwoorden van je problemen, je benadering is zeer negatief, je wilt niets aannemen omdat je er niet uitkomt, en het ligt allemaal aan FM.

Dus los eerst het echte problem op: het ligt aan jou en niet aan FM, benader het positie, FM kan alles tot het tegendeel bewezen is en in de handleiding staan voldoende voorzetten om er zelf iets creatiefs van te maken.

Indien je er dan nog iet uitkomt kun je natuurlijk altijd nog hulp vragen.

 

Succes met je applicatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik vertrek nog deze week naar China voor twee maanden. Het zal me niet veel moeite kosten om in de omgeving van Hongkong iemand te vinden die wel weet hoe je service kan verlenen en die voor een redelijke prijs datgene kan maken wat ik nodig heb.

 

Tabe.

 

Blijf vooral op het ivoren torentje zitten! Dat werkt commercieel super!

 

not

Link naar reactie
  • 0

Service verlenen? Iets maken voor een redelijke prijs?

 

Wat denk je dat het hier is? De helpdesk van een software bedrijf?

 

Wij beantwoorden hier gewoon vragen. Gratis en voor niks. En naar eer en geweten. Soms krijgen we daar iets voor terug, bijvoorbeeld een antwoord wanneer we zelf een probleem hebben. Dat werkt buitengewoon goed, omdat de meesten van deze forum-gebruikers een grote ervaring hebben. Sommigen gaan zover dat ze een voorbeeldbestandje in elkaar steken.

 

Overigens: wat jij wilt heet 'Inspringing' en dat staat gewoon beschreven in de Help.

 

Service... rot toch op man.

 

Vanaf nu: martin1006 --> killfilter

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...