Ga naar inhoud
  • 0

FM Go vs FMTouch


dudematters

Vraag

Ik zou hier graag een boompje opzetten over ervaringen met FM Go en FMTouch, de verschillen, de nadelen, de voordelen en de ervaringen in de praktijk. Ik heb zelf nog geen van beide en ben me aan het oriënteren op welk paard ik ga wedden. Persoonlijke voorkeur gaat naar FM Go, ik verwacht meer van de makers dan van 3de partijen. Mijn voorkeur gaat ook naar een iPad app, omdat je daar meer op het scherm kan zetten en interessanter lijkt voor veel toepassingen gemaakt met FM.

 

De limitaties die ik tot nu toe heb gelezen van FM Go (en ja, ik heb een f.r. ingestuurd) ten opzichte van FMTouch:

 

1. Niet mogelijk om klanten te laten tekenen in een container

2. Niet mogelijk om PDF's te genereren op de iPad/iPhone

3. Off-line gebruik, lastig met sync.

Link naar reactie

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Belangrijker verschillen.

 

FM GO is van filemaker FM TOCH niet.

FM GO vraagt niet om een ddr en extra handelingen.

FM GO gedraagt zich als een filemaker client.

FM GO heeft een realtime verbinding !! Geen sync nodig, record locking !

De mogelijkheden van FM GO zijn vele male groter doordat je rechtstreeks met de database kan communiceren.

Voorbeeld:

Je wilt een zwaar rapport tonen op de iPhone, dit kun je niet op het apparaat zelf doen. Maar je kunt wel een record maken in een tabel waarin staat dat een server side script een rapport moet maken als dit server side script klaar is zet het een flaggetje. Script triggers werken in fmgo dus een een script met een timer check of het vlaggetje gezet is. Is dit het geval dan geef je de gebruiker een custom dialog dat het rapport klaar staat.

 

Maar het belangrijkste verschil tussen fmtouch en fmgo is dat je met fm go altijd de juiste informatie hebt! Niet oude informatie, een sales persoon heeft dus altijd de juiste prijs bij zich.

 

Groet

 

WJ

Link naar reactie
  • 0

Bedankt zover voor de reacties. Ik zou graag nog wat praktijk voorbeelden hebben, al is dit wellicht nog erg kort.

 

Ze hebben beide zaken die de ander eigenlijk ook zou moeten hebben, tenminste, ik zou ze graag in FM Go zien;

 

1. Off-line gebruik, je hebt immers niet altijd een internet connectie. Dus een goede sync functie als extra alternatief voor direct verbinden, ook al gaat daar de voorkeur naar uit.

 

2. Tekenen in een container. Natuurlijk kan er iets omheen gebouwd worden, maar dat is mij te omslachtig, dit moet ingebouwd zijn.

 

3. Genereren van een PDF, dan zou je alsnog een service/verkoop/order bon gelijk kunnen mailen en laten tekenen als je bij een klant zit.

 

Een VPN connectie is natuurlijk snel geregeld, dit is iets wat de iPhone of iPad zelf of via een VPN client kan regelen, als het netwerk verbonden is zie ik hier geen problemen. Er zijn iPhone VPN clients gratis beschikbaar in de AppStore.

Link naar reactie
  • 0

FileMaker Go gebruikt via m'n Ipad 32 MB. Een applicatie in FM 8.3 van een klant op de server geopend. Wat heen en weer gegaan. Loopt lekker, niet snel, maar redelijk. Applicatie gesloten. Volgende dag: klant belt dat zijn werkstations vastlopen tijdens het sorteren (openingscript). Door de applicatie te openen zonder seververbinding was de zaak weer in orde.

 

Ik had ook nog wat andere applicaties geopend met FileMaker Go. Daar traden geen problemen op na het herstarten.

 

Mijn conclusie: FileMaker Go werkt wel, maar is nog in ontwikkeling. Let op met bestaande applicaties. Openen gaat prima, maar zorg voor backups!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, FileMaker Go vraagt gewoon een andere benadering, net zoals IWP... het is gewoon onmogelijk om dezelfde rekenkracht te verwachten.

 

Op dit moment ontkoppel ik bij het inloggen, en kijk of het een desktop/laptop is of een iPhone of iPad. Indien iPhone of iPad komt de gebruiker in een "lite" versie van zijn applicatie terecht.

 

Zoals Pieter zegt hangt veel af van de hoeveelheid en soort informatie die je toont. Het wordt met de iPhone en iPad nog belangrijker om data goed te gaan groeperen, en enkel en alleen die data op 1 layout te tonen, die ook echt iets met elkaar te maken heeft. Met een beetje een goede UI ben je zo vertrokken en geef je je client wel een aangename gebruikerservaring op de iPhone of iPad.

 

Ook je scripts moet je anders benaderen, probeer heel je datatransactie te voltooien met 1 commit (tip van Todd Geist), want een gebruiker kan ten allen tijde een script onderbreken. Als je alles met 1 commit doet, dan herstelt FileMaker automatisch wat er allemaal al gebeurd was.

 

Persoonlijk ben ik zeer tevreden over dit product en voor een eerste release is dit echt mooi! Het kan altijd beter en sneller natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een iPad gekocht, in de VS (scheelde bijna 170 euro inclusief toetsenbord-dock), het 16MB Wifi model.

3G vindt ik persoonlijk niet zo interessant, is mijns inziens nog niet snel genoeg. Wacht wel op een 4G versie.

Voor nu heb ik dus een device waar ik op kan ontwikkelen.

 

Nu zit ik nog steeds erg te twijfelen of ik FM GO ga aanschaffen of de laatste versie van FMTouch; mijn overwegingen tot dusver;

 

Pro FMTouch

FMTouch is veel goedkoper (7,99 t.o.v. FMGO 31,99) (Niet zo heel belangrijk, maar toch)

FMTouch host bestanden ook lokaal op de iPad (dit vindt ik wel een heel erg belangrijk onderdeel, je hoeft niet altijd met een server te werken)

 

Con FMTouch

Is geen echte Filemaker App (Vindt ik heel erg belangrijk, ik werkt het liefste alleen met FM vanwege compatibiliteit)

 

Pro FMGO

Is wel een echt onderdeel van Filemaker, updates en verbeteringen zullen bijna altijd goed werken met FM Databases

Geen Sync-gedoe

 

Con FMGO

Prijs (mineur)

Niet off-line te gebruiken

Beperkingen met sommige zaken als hierboven door anderen geschreven

 

 

ARGHHHHHHH, wat is nu verstandig ?!?!?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Je kan op drie manieren een database, met filemaker GO, op je iPhone/iPad tonen:

1. lokaal zet de database op je iPhone/iPad.

2. met je computer, via wifi, database moet open staan.

3. met de server, via wifi of internet.

 

Dus jouw opmerking dat het niet kan offline is niet juist.

 

Vr.gr.

 

Fred

Link naar reactie
  • 0

Nou, net twee iPad applicaties gebouwd met FM Go.

 

Eéntje om stand-alone te kunnen werken, een heel simpel pakketje om formulieren op te stellen en af te drukken.

Maar dat werkt werkelijk prachtig!

 

De ander is veel geavanceerder.

Via een server worden wedstrijdstanden bijgehouden en op weer een ander apparaat wordt een 15 m2 groot LED scherm aangestuurd.

De iPads (3 in totaal) worden gebruikt om op het wedstrijdterrein de gegevens in te voeren.

Een iPad 2 wordt ingezet om op het terrein foto's te maken.

Via de Wifi worden de connecties gelegd naar de server, die direct gegevens op het LED scherm toont (heerlijk: Kiosk mode!).

De iPads hebben waterdichte hoezen gekregen. Je neemt het mee als een zwaar A4'tje om er alles op in te vullen.

 

Het heeft een zeer diepe indruk achtergelaten bij onze klant. De Push technologie biedt voor deze oplossing enorme mogelijkheden.

Reeds afgeronde gegevens krijgen een kleurtje mee, ook dat gaat helemaal vanzelf op alle iPads goed. Alle wedstrijdleiders zien direct de laatste ingave, zonder er iets voor te moeten doen.

 

Het grote verschil in het maken van de applicaties tussen PC en iPad is het maken van veel grotere knoppen. Soms moet je een aparte layout opstellen om knoppen beter bestuurbaar te maken.

Verder reageren knoppen niet altijd even direct.

Plugins werken niet, maar daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt.

 

Maar verder... ik heb er geavanceerde oplossing mee kunnen bouwen die hun tijd ver vooruit zijn. Mooi spul, zeg!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net een wedstrijd test gedraaid, nog zonder de server. Dat gaat goed. Aan het eind van de avond nog 65% accu over op de iPad 1.

 

Hoe het gaat met Wifi, grote kans dat deze verbinding meer energie verbruikt.

Aan de andere kant hoeft de iPad niet altijd aan te staan, alleen bij invoer eens in de 5 minuten.

 

De volgende wedstrijd gaan we met Wifi proefdraaien, nog zonder het grote LED scherm, om de totale situatie ter plaatse te ervaren.

Als de software in de nieuwe situatie voldoet, dan gaat het LED scherm er op.

 

Stap voor stap wordt het een geavanceerde oplossing.

Link naar reactie
  • 0

wel ik vrees er een beetje voor...

 

wij hebben een systeem laten draaien, iPad opende de file remote... en je zag bijna letterlijk het percentage aftellen...

 

ben benieuwd naar jouw ervaring. Maar ik vrees dat die connectie echt gewoon batterij eet, en dat je beter asynchroon werkt, met op de juiste momenten een update naar/van de server.

Link naar reactie
  • 0

Vanavond de hele avond getest, maar geen problemen. Het maakt voor mijn gevoel helemaal niet zoveel uit, maar ik heb nu direct naast de router gewerkt. Als de afstand groter wordt, kan ik mij voorstellen dat het meer vermogen vraagt.

Ik ben om 18:30 uur gestart met de test en om 22:30 uur daarmee gereed gekomen. Alles werkt en ook nog zeer stabiel.

De accu staat nu op 72%, een iPad1.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...