Jump to content
  • 0

Invullen/opmaken 'attendance' list

JeanWM

Question

Posted

Kan wat ideeën gebruiken bij het brainstormen.

Om een lang verhaal kort te maken vergelijk ik het geheel met een 'studentopvolging'. Omdat in vele voorbeelden het 'studentengebeuren' gebruikt wordt en het anders wat te langdradig gaat worden om alles 'uit teleggen'.

We hebben volgende bestanden in overerving ;

Student : logisch wat hier in staat

Class : alle klassen met 'naam', kamer, uur enz. - portaal met opgave van studentgegevens

Teacher : alle gegevens over teacher - portaal met opgave tot welke 'classes' deze behoort

TeacherAssign : toewijzing van teacher aan Class

Registration : waar er een toewijzing van student is aan teacher en Class

Holidays : alle feestdagen met datumopgave

Classdates : opgave van alle classes met de datum waarop ze plaatsvinden - hier is enkel een relatie met de holiday file om op te geven wanneer een 'weekdag' een feestdag is.

Hoe kan nu op eenvoudige wijze de 'attendance' van de student gevolgd worden (bestaande uit 5 verschillende mogelijkheden - dat wordt dan een valuelist), wetende dat de lijst manueel opgemaakt wordt door de teacher op maandbasis.

Dit 'blad' wordt doorgegeven aan een 'iemand' die de gegevens in 'het bestand' moet zetten. Bijkomend is ook dat op maanbasis een beoordeling van de student genoteerd dient te worden op verschillende items : lezen, schrijven, huiswerk enz..

Deze gegevens staan ook op dat 'maandblad'.

Hoe kan dit allemaal gedaan worden binnen het kader van de reeds bestaande bestanden. Ik zie er niet tegenop om een bestand bij te maken. Wel om van het ene bestand naar het andere te moeten gaan om de gegevens in te vullen/bij elkaar te krijgen.

Ik heb al iets uitgewerkt dat 'werkt', maar zou graag wat ideeën/voorstellen van anderen horen/krijgen.

Alvast bedankt voor reacties.

Jean

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dag Jean,

Het lijkt me dat de registration file eigenlijk de planning is; de toewijzing van een student aan een bepaalde class op een bepaalde datum.

De "attendance" lijkt me een afgepunt record uit die registration file.

Waarom lijkt dit zo simpel? Ik zie waarschijnlijk de adder onder het gras niet.

Laat maar bijten, Jean.

• 0
Posted

Hi Peter,

Registration verbindt enkel teacher met class en student.

De teacher kan zien waar zijn classes zitten met welke student, en in de student file kan gezien worden, via relatie, in welke class en welke teacher iedere student zit/heeft.

De verbinding datum/class zit in de class/date file......

Eerste idee was om de attendance in de studentfile te maken. Maar dan moet op het einde van de maand telkens gezocht worden naar de student om de gegevens te kunnen invullen.

Vermits de informatie gegeven wordt op 1 blad/class, vind ik het gemakkelijker om 'ergens' deze info gewoon 'na mekaar' in te geven en via relaties alles netjes op z'n plaats te laten komen, rekening houdend met de reeds bestaande bestanden.

Het zou iets kunnen worden als een bijkomend bestand 'RollCall' of zoiets.

Maar voor ik de diepte van het water met beide voeten controleer, zijn ideeën welkom. Als je het tenminste niet erg vindt dat bepaalde voorstellen 'tegengesproken' worden.

JW

• 0
Posted

Aha, het begint te dagen. De Class file definieert alleen dat die class een vast uur heeft, maar de werkelijke datums van die class zitten in class dates.

De toewijzing van een student in registration zou dus scriptmatig records kunnen aanmaken voor elke student en classdate van een class. Veel records, maar is dat niet de file waar je uiteindelijk mee wil werken? Jouw beurt weer... :?

• 0
Posted

"Aha, het begint te dagen. De Class file definieert alleen dat die class een vast uur heeft, maar de werkelijke datums van die class zitten in class dates. "

:P Yep, het daaget niet alleen in het oosten.....

"De toewijzing van een student in registration zou dus scriptmatig records kunnen aanmaken voor elke student en classdate van een class. Veel records, maar is dat niet de file waar je uiteindelijk mee wil werken? Jouw beurt weer... "

:lol: Here we go.

In feite wel. Er zou op de een of andere manier een plaats moeten komen waar kan gezien worden wanneer (datum) - wie (student) - op welke manier (aanwezig,afwezig, te laat enz) - waar (welke class) - bij wie (teacher) - wat (resultaten van bv huiswerk, lezen schrijven enz) gedaan heeft.

Dit als verzamelpunt. En of dat nu in registration is of in een nog aan te maken bestand (indien dit gemakkelijker zou zijn) maakt niet veel uit, als degene die het geheel moet invullen maar 'het noorden niet kwijtgeraakt'....

Terwijl het geheel van deze gegevens 'bewerkt' kan worden met 'opzoeken' per item en het 'opmaken' van rapporten : zoals per class wie - wanneer, en al wat je maar kunt bedenken, want vroeg of laat gaat toch de vraag komen om dat te kunnen doen. Die ervaring hebben we toch al.....

Het is dus beter dit al min of meer te voorzien.

De individuele items (per student) zouden - denkelijk - via relatie in de studentfile terechtkomen.

Moesten deze zaken 'dagelijks' ingegeven worden zou het waarschijnlijk minder moeilijk zijn dan nu op maandbasis, waar de data (of is het datums ?) eerst moeten opgezocht worden.

De afdelingsverantwoordelijken weigeren pertinent hun manier van werken aan te passen. Daar valt dus niets te bereiken.... :evil:

Hop, dat was ik, nu jij weer :D (met dank voor reactie)

JW