Ga naar inhoud
  • 0

Velden laten verdwijnen


Luc De Groote

Vraag

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Aan conditional formatting had ik ook moeten denken. Het geeft min of meer het gewenste resultaat maar je blijft door de 'verdwenen' velden gaan natuurlijk als je bv. de tabtoets of enter gebruikt om naar het volgende veld te gaan. Afhankelijk van de lay-out instellingen zijn de verdwenen velden (of de omtrek ervan) in sommige omstandigheden toch nog min of meer zichtbaar. Toch een goed idee.

Ook de script trigger is interessant, zeker voor kleinere layouts. In mijn geval (zeer grote layout) lijkt het me omslachtig om toe te passen.

Bedankt!

 

Van verlanglijstjes gesproken: (tekst)velden die automatisch vergroten wanneer dat nodig is lijkt met ook handig. Nu moet je op een layout de maximale grootte instellen (verlies van schermoppervlakte wannneer die dan achteraf niet of niet helemaal gebruikt wordt) en kan je alleen in het rapport er voor zorgen dat die grootte evt. verkleint. Omgekeerd lijkt me handiger.

Link naar reactie
  • 0

Wat ook een optie is om met tab's te werken.

Vanaf FM12 is het (scriptmatig) navigeren van en naar verschillende tabs veel makkelijker geworden.

Je hoeft dan niet voor iedere stap variant een gehele nieuwe layout te maken.

Je kunt zelfs in FM12 de tab 'oren' onzichtbaar maken zodat je zo een conditionele 'oppervlakte' kan creëren.

 

Het schaalbaar zijn van velden is wel mogelijk in FM. Je kan in ieder geval velden laten 'groeien', als je het venster vergroot of verkleind.

Verder kan je natuurlijk ook een scrolbar in je veld opnemen. Of ook weer een condional formatting gebruiken dat als er meer dan X tekens in een veld staan je er aan herinnerd wordt dat er nog meer tekst is dan je op dat moment ziet.

 

Wat betreft tabtoets, je kunt velden uit de tabvolgorde weghalen, zodat je er niet meer doorheen kan tabben.

 

Dynamisch schaalbare velden > HELEMAAL MEE EENS!

 

Happy Coding

 

R

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron,

 

Is het mogelijk om een voorbeeldje te hebben van de uitleg in je eerste paragraaf. Ik vrees dat ik niet kan volgen. :( Zeker de tab'oren' intrigeren me maar ik versta langs geen kanten waar je het over hebt.

Wat de rest betreft: het laten groeien van velden door het vergroten van een venster en de scroll bars zijn natuurlijk als iets maar het dynamisch aanpassen van velden zou m.i. toch een grote plus zijn.

Link naar reactie
  • 0

Met dat laatste ben ik het wel eens. 'Verbeteringen' mogen geen 'verslechtering' teweeg brengen. :wink: Hoewel ik maar een beperkt gebruik maak van FM heb ik me ook al serieurs geërgerd aan de traagheid en helaasheid der dingen in FM 12. Beter een strakke lijn die goed werkt dan een prachtig versierde tool die je met de hand moet in gang duwen.

Maar misschien kunnen bepaalde dingen toch zonder de performance negatief te beïnvloeden? Word en Excel passen hun layout ook automatisch aan, aan de inhoud van hun 'velden' maar misschien is dat niet vergelijkbaar ....

Link naar reactie
  • 0

Ga dat laatste een keer uitproberen.

 

Heb intussen ook gesnopen wat tab'oren' zijn, het zijn de oren van een tab :roll: Ik heb een engelstalige versie en zoeken naar 'tab'oren' levert daar niet veel op ...

Heb echter niet de indruk dat alleen de oren (tab control) onzichtbaar kunnen gemaakt worden maar meteen de hele tab. Maar 'k zal nog een keer verder zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind persoonlijk dat het gebruiken van de tabcontrol de allerbeste manier is om velden en andere layout-objecten te laten verdwijnen/verschijnen.

 

Voordelen t.o.v. andere manieren:

Je kunt meer dan twee tabs gebruiken, zodat je meer verschillende objecten kunt tonen, bijvoorbeeld n.a.v. een keuze uit 3 of meer mogelijkheden.

Datgene wat niet wordt getoond is ook niet klikbaar en eventuele tooltips worden alleen getoond als het object er ook is.

Je kunt velden opnemen in de tabvolgorde, als een veld niet zichtbaar is wordt het overgeslagen.

Er is geen extra relatie nodig, zoals bij de portal-trick.

 

Een zg. 'verborgen' tab maak je zo in FM 12:

Maak een tabcontrol in je layout en geef elke tab een eigen objectnaam.

Verwijder alle thema-opmaak van het tabcontrol object

Kies als vulling: geen

Kies als lijndikte: geen

Kies in het menu Format > Size voor lettergrootte 1 (aan te maken als Custom size)

Kies als tabbreedte: 0 pixels, in samenhang met de lijndikte 0 zorgt dit ervoor dat de tab niet meer aanklikbaar is.

 

Zolang het nodig is om in de tab te werken laat ik de lijndikte op 1 staan, kleur zwart en de tabbreedte zet ik op 20. Zo kan ik de tabs zien en kiezen. Als ik klaar ben gaat het weer terug op 0.

 

Maak een script dat naar de juiste tab gaat, al naar gelang de situatie vereist.

Dit script stel je in als OnRecordLoad in de layout en als OnObjectChange op het veld dat voor de keuze bepalend is.

 

Ik gebruik dit heel vaak, en als je het een paar keer gedaan hebt valt het erg mee.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...