Jump to content
  • 0

Horizontale en Verticale lijnen in Lijstweergave

Donamd

Question

Posted

Ik heb een print layout in mijn toepassing waar de records tussen lijnen en kolommen worden getoond. De layout is opgemaakt met lijstweergave.

De layout bevat horizontale lijnen als scheiding tussen de records en met verticale lijnen heb ik kolommen gemaakt.

Dit lukt allemaal goed net zolang de inhoud van de velden zich beperken tot 1 regel.

Daarom ben ik de layout beginnen aanpassen en heb de horizontale en verticale lijnen verwijderd van mijn layout en tracht ik één en ander te bekomen door de randen van de velden aan te zetten en deze netjes te laten aanpassen aan elkaar om een soort tabel te creëren.

Het veld welk mogelijks inhoud bevat van meerdere regels heb ik groot genoeg gemaakt en dan aangegeven dat er een verschuiving dient te gebeuren bij lege regels.

Hier heb ik 2 problemen :

1. De velden die leeg zijn hebben geen kader rond het veld waardoor deze gaten vertonen in de tabel

2. Indien het bedoelde veld 2 regels beslaat, worden de naast liggende velden toch nog omkaderd op 1 regel.

Hoe los ik dit best op ?

Ik heb een voorbeeld bestandje toegevoegd waarin U ziet wat ik bedoel. Wel nog Schermweergave selecteren om het resultaat te zien.

Lijstweergave.fp7

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Bedankt voor de bevestiging.

Dit is Inderdaad wat ik in gedachten heb, maar dan met de verschuivende functie waardoor de lege regels niet getoond worden bij Schermafdruk.

Hierdoor moet ik niet blijven zoeken achter iets wat niet niet op te lossen is.

• 0
Posted

Bedankt voor het meedenke

Dit is slechts een oplossing in beperkte mate. Op het internet had ik na wat zoekwerk deze tip ook gevonden op een engelstalig forum.

Ze functioneert enkel als alle 3 velden even groot zijn.

Stel dat de grote hoeveelheid tekst in veld 1 staat en dat deze een breedte heeft van 5 cm, waardoor de tekst vb verspreid wordt op 4 regels. Indien het naast liggende veld maar een breedte heeft van vb 2,5 cm dan zal de nodige ruimte groter zijn dan deze van veld 1.

Waardoor dit ook geen oplossing biedt.

• 0
Posted

Werken doet het … alleen zal de layout een stukje complexer worden. Je moet alleen in lagen denken.

Wel zal je de lege records via een zoek functie of script trigger moeten weg laten.

Lijstweergave.fp7

• 0
Posted

Ik heb intussen dit in orde gekregen, maar wil natuurlijk weer een stapje verder gaan.

Mijn tabel bestaat intussen uit 10 kolommen. Om de leesbaarheid hiervan te verduidelijken en de layout te verfraaien zou ik van deze tabel nog volgende bijkomend willen bekomen.

De buitenste kader van de tabel zou ik een kader willen meegeven met een lijndikte van 2. En in de tabel zelf dient ook de randen van 1 kolom met lijndikte 2 voorzien worden.

Verder zou de achtergrond van 1 kolom een andere kleur achtergrond dienen te bekomen.

Bestaan hiervoor ook nog truckjes ? :)

• 0
Posted

Dan zal je volgens mij de velden aan de buitenkant moeten voorzien met deze instelling dus ook de onderliggende verborgen velden.

Voor het inkleuren vrees ik een beetje tenzij je de verborgen velden gaat kleuren en daarboven nog eens hetzelfde plaatst maar een kolom breedte verschoven en deze dan een witte achtergrond geven.

Als er teveel kolommen zijn zal je soms merken dat de witte tekst van de verborgen velden over de lijn zal gaan waardoor je onderbreking zal krijgen in je lijn dan wordt het wel een lastige om te editeren.

Glenn