hans erik Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Op de website van Soliant Consulting een heel interessante posting: http://www.soliantconsulting.com/blog/user-articles/205 over het gebruik van de char() functie voor het manipuleren van keuzelijsten. Maar ik vraag mij af: wat is de Char() waarde van de interne tabs die FileMaker in zijn tekstvelden gebruikt (de Option-Tab dus)? Of is die er niet? Ik zou dus heeeeeel graag een lijstje uit ExcecuteSQL() willen halen dat met een simpele substitute vervolgens een prachtige uitgelijnde lijst van kolommetjes geeft in een tekstveld. Dat zou immens veel problemen oplossen. Het kan ook met de webviewer en maar als je die afdrukt ziet het er niet uit. En het blijft de webviewer, dus niet in een brievengenerator te gebruiken. HE Quote Link to comment
menno Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Char ( 9 ) is de tab, maar daar zal je niets aan hebben. In keuzelijsten wordt de tab toch als spatie weergegeven. Je kan kan als je dat toch wilt beter proberen een niet-proportioneel lettertype (monaco, geneva etc.) gebruiken voor je keuzelijst en je keuzelijst zelf laten bestaan uit één samengesteld veld met daarin het eerste veld met vaste lengte opgenomen: waarde1 Volledige aanduiding1 wrd2 Volledige aanduiding2 value3 Volledige aanduiding3 en dat dan in je echte dataveld omzetten. Quote Link to comment
hans erik Posted June 15, 2013 Author Share Posted June 15, 2013 Het voorbeeld van de tip ging over een keuzelijst, maar ik bedoel een gewoon tekstveld. Je kunt met de tekstliniaal tabstops en indents aangeven. Nu zijn die tabs en de indent 'gewoon' eigenschappen van de alinea binnen het tekstveld (jammer overigens dat je die eigenschappen niet met een textformatting functie kunt instellen...). Maar als je met 'set Field' oid een stuk tekst overbrengt, gaan de 'tabkarakters' EN de instellingen daarvan gewoon mee. De vraag is dus: kan ik niet met een speciale Char() functie een tekstblok zodanig manipuleren dat het van 'plain text' verandert in 'opgemaakte tekst'? Of ietseenvoudiger, het inserten van een speciaal unicode karakter dat 'vertaalt' naar een tabstop. Het zou natuuurlijk nog handiger zijn als je een lap tekst gwoon CSS opmaak kan geven. Quote Link to comment
menno Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Ah OK nu begrijp ik wat je bedoelt: je wilt met een tab ook de positie/lengte van die tab meegeven. Ik heb geen idee. Quote Link to comment
Recommended Posts