Ga naar inhoud
  • 0

Nog te factureren items in een lijst


marcelboot

Vraag

Hoi, ik loop al een paar dagen te piekeren over het gebruik van een invoerlijst van items, die nog moeten worden gefactureerd.

het staat al volgt: tabellen producties, facturen en factuuritems. In de portal factuuritems binnen facturen wil ik een invoerlijst laten zien van producties, die nog niet zijn gefactureerd. Lijkt simpel maar ik draai in een rondje en krijg het niet voor elkaar. Ruzie met indexen en zo meer. Zal wel in de relatie liggen, lijkt me.

iemand een hint misschien?

Link naar reactie

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik begrijp de relatie tussen je tabellen Producties, Facturen en Factuuritems niet helemaal en ik waag me daarom nog niet aan een complete oplossing voor je vraag.

 

Wel begrijp ik dat je invoerlijst afhankelijk is van de status van de producties en/of factuuritems. Ik denk dat het de moeite waard is om de oplossing te zoeken in een invoerlijst die alleen waarden uit gerelateerde velden bevat. Als je in FM Help gaat zoeken op: "Voorbeeld van een invoerlijst die alleen waarden uit gerelateerde velden bevat" dan zie je hiervan een uitgewerkt voorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Zorg dat je op de een of andere manier bijhoud wat wel of niet is gefactureerd. (na betalen , betaald zetten als voorbeeld).

Maak een global field aan waar in staat niet betaald. Maak met dat veld een self join relatie met het veld betaald en als daar staat niet betaald is de relatie in orde en krijg je alle items te zien die niet betaald zijn

succes

Link naar reactie
  • 0

Pjotter, hier kom ik niet veel verder me.

Laat ik uitleggen wat ik heb gedaan.

In tabel 1(producties) staan de producties voor de klanten. Alles heeft een uniek nummer natuurlijk. Bij tabel 2 (facturen) wil ik de producties factureren als ze nog niet zijn gefactureerd, dus als er nog geen factuurnummer staat in een gerelateerd veld bij de producties (op basis van klantnr). Ik gebruik factuuritems als tabel 3. In de portaal in het scherm van facturen wil ik dus een record invoeren met een productienummer, dat bij die klant hoort en nog niet is gefactureerd. Daar loop ik dus vast, want ik krijg geen invoerlijst die die waardes laat zien. Welke relatie ik ook weet te verzinnen.

Hier komt dus de hulpvraag.

Heb je hier de oplossing of de route ernaar toe?

Link naar reactie
  • 0

Marcel.

Ik geef alleen aan hoe je in een portaal de niet gefactureerde items zichtbaar kunt maken ik heb jouw database niet dus ik weet ook niet of de relaties goed zijn opgebouwd en logisch zijn gemaakt. FM maakt vele wegen mogelijk naar Rome.

Je geeft aan dat je facturen wilt zien die nog niet gefactureerd zijn?

 

Tabel 1 is de productie (product dus )

Tabel 2 zijn je facturen. Uit je verhaal begrijp ik dus dat je geen factuur regels hebt maar dus maar 1 factuur maakt met een factuur regel (geen meerdere producten facturen op 1 factuur)

Tabel 3 is je klant

Je geeft aan dat je in factuur een portaal hebt van? producten? Klanten? Heb je een dubbele portaal met eventueel klanten en producten?

Je werkt dus vanuit de facturen en koppelt daaraan een klant en een product?

Is het niet verstandig om te werken vanuit je klant die een factuur krijgt van een productie?

Je maakt dan een layout voor een productie vul daar in wat er moet ingevuld worden met eventueel uren en prijzen? (dat zouden dan factuur regels kunnen zijn?) Dat eindbedrag is dan hetgeen je op je factuur wilt krijgen en die factuur wil je dan bij een klant zien.

Je factuur nummer maak je pas als je factureert begrijp ik. Je product heeft echter een uniek nummer. Zorg dat je factuur nummer als het nog niet is aangemaakt een apart nummer krijgt (60000?) maak dan een overzicht met een global field dat alle producties laat zien met het nummer 6000.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...