Ga naar inhoud
  • 0

wijk indeling op postcode


ad koster

Vraag

Voor onze vereniging heb ik het ledenbestand in een FileMaker database staan.

Iedereen staat er in met zijn of haar adresgegevens en nog een aantal andere zaken.

Nu wil ik het clubblad voortaan door een groepje leden laten bezorgen, want PostNL is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld in zijn tarieven.

De simpelste manier lijkt me om dat te doen op postcode.

 

Met een papieren uitdraai, gesorteerd op postcode, heb ik de wijken nu grotendeels ingedeeld.

Ik wil echter wijken aanmaken, omdat ik de clubbladen dan van stikkers kan voorzien met de wijknummers er op.

Als er nieuwe leden bij komen, worden die dan ook automatisch in een wijk gestopt.

 

Ik wil bijvoorbeeld de postcodes 2401 AA t/m 2403 ZZ onderbrengen in wijk 1, 2404 AA t/m 2406 BC in wijk 2, 2406 BD t/m 2407 AX in wijk 4, 2471 DE t/m 2471 FJ in wijk 12 enzovoort.

Ik dacht iets te kunnen doen met "Case", maar ik kom er niet uit.

Kan iemand op dit forum me misschien op weg helpen?

 

Bij voorbaat dank.

Ad Koster

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Even verder nadenkend over je vraag vraag ik me dan af wat nu als je wijk moet worden aangepast? Stel dat je bepaalde PC wilt aanpassen dan zou ik zelf denk ik werken met gewoon een script met een zoekopdracht en een veld instellen loop.

Dus zoek: 2401AA...2403ZZ en plaats dan in wijk nummer 1. Doe dit voor al je wijken en gewoon het script draaien en de wijken worden ingedeeld. Als de wijk moet worden aangepast is het even de zoek criteria aanpassen van de veranderde wijken , script opnieuw draaien en alles is weer in orde. Gedachte van Felix is een mooie nadeel is als er een wijk moet worden aangepast. Je moet dan de tabel nalopen en de nummers aanpassen. Ligt er maar net aan wat je makkelijker vind.

Voorbeeldje omdat dit duidelijker is :D

dataPostcode.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Behalve als ik het verkeerd begrijp, moet ik in beide gevallen (Felix en Pjotter) een database maken met alle mogelijke postcodes en daar het wijknummer achter.

Dus:

1010 AA

1010 AB

1010 AC

...

1010 ZA

1010 ZB

Enzovoort.

Ik vraag me echter af of het niet mogelijk is om een "lijst" te maken met "postcodes van 1010 AA...1112 DE" en daar dan achter te zetten om welk wijknummer het gaat.

 

Misschien kan dat helemaal niet, maar eigenlijk is dat een beetje mijn wens.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor een vereniging ook ooit iets gemaakt voor bezorgers. Uiteindelijk was het veel gemakkelijk om niet op postcode te selecteren maar om ieder lid een nummer van een bezorger te geven. Bij ons waren er namelijk teveel uitzonderingen, iets waar geautomatiseerde systemen vaak op vastlopen.

Voorbeelden:

Bezorger 1 nam een boekje mee die eigenlijk door bezorger 3 gedaan moest worden omdat de leden die de boekjes kregen bij elkaar werkten.

Aan de randen van postcodegebieden is het soms voor de ene bezorger veel makkelijker te bereiken dan voor de andere bezorger. postcodes zijn leuk, maar niet altijd op de meest logische manier in te delen.

Een bezorgnummer geven aan een lid was ook makkelijk omdat er een aantal per post verstuurd moesten worden (ex-leden, pers, etc.), deze leden kregen dan een nummer waar geen bezorger bij was. Maar waren dus wel makkelijk te selecteren.

 

Op bezorgnummer kon een relatie gelegd worden met het bezorgersbestand, zo waren ook lijsten makkelijk te maken.

Link naar reactie
  • 0

@hiker ik denk dat je daar wel een goed punt hebt. Had k nog niet aan gedacht.

Maar als ik terugkijk naar het grijze verleden, waarin we alles nog handmatig deden, dan bedenk ik me inderdaad dat hetgeen jij noemt, ook bij ons toentertijd wel zo was.

We werkten toen nog met getypte lijsten, en daar veranderde ook nogal vaak iets in, vanwege de redenen die je noemt.

 

Ik ga in eerste instantie toch de oplossing van @felix in mijn database inbouwen. Dat is simpel en misschien werkt de pc-indeling goed.

Daarnaast ga ik ook eens kijken naar jouw oplossing. Waarschijnlijk is de pc-oplossing daar een goede basis voor.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ad Koster

Link naar reactie
  • 0

Succes met je oplossing.

Bij de oplossing van mij (het script) hoef je geen aparte database te maken met alle postcodes? Je hebt alleen de namen van de leden en draai je script hierover en verdeel de wijken dmv het script Daarom zit er een voorbeeldje bij?. Bij de oplossing van Felix moet je inderdaad alle mogelijkheden inbrengen in een aparte database. (die complete database kun je trouwens ook maken via een script eenmalig) Het bijwerken na een aanpassing is echter dan ook veel werk.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...