Ga naar inhoud
  • 0

Omloopsnelheid


Gerard Exis

Vraag

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hatsaflats,

 

dank voor je tip. Ik heb de eerste optie uitgevoerd die jij hebt aangedragen, werkt inderdaad goed, krijg alleen als rekenresultaat dagen ipv maanden, heb laten delen door 30.

Het hoeft niet echt nauwkeurig te zijn, gaat mij erom dat ik een beetje het voorraadniveau per artikel kan gaan afstemmen op de omloopsnelheid.

 

nogmaals dank, op naar de volgende ronde :mrgreen:

Link naar reactie
  • 0

Ik lees het een beetje verkeerd misschien, maar waarom wil je het aantal maanden weten? Dan bereken je hoelang het duurt voordat de voorraad van 100% naar 0% gaat?

Om de omloopsnelheid te bepalen heb je naar mijn idee een vaste tijd nodig en is je variabele de voorraad.

Waarom niet elke 1e van de maand een staatje uitdraaien met hoeveelheden? Weet je exact de omloopsnelheid.

Of variant erop: elke 1e van de maand de verschillen met de vorige 1e van de maand vastleggen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hiker,

 

fijn dat er mensen zijn die meedenken.

Ik verkoop in Roemenie en Hongarije circa 4000 verschillende artikelen (verdeeld over 3 webshops).

Er zijn hier geen groothandels, dus ik moet mijn eigen voorraad goed bewaken in verband met transportkosten en tijdsduur (ik rij gemiddeld 1x per maand naar Nederland om te laden c.q. inkoop te doen. Natuurlijk wil ik zo goed mogelijk voorraad hebben, dus zo weinig mogelijk "incourant" .

 

Dus ik dacht aan het volgende: ik bekijk hoeveel stuks ik van een bepaald artikel per maand verkoop (gemiddeld). Omdat ik met de voorraad circa 1 maand moet overbruggen lijkt mij dit een goed uitgangspunt. Ik koppel aan een product een startdatum (moment van toevoegen aan mijn assortiment), vervolgens ga ik vanaf dat moment bijhouden hoeveel ik gemiddeld per maand verkoop, echter ik verkoop natuurlijk een artikel de ene maand meer dan de andere, dus hoe meer maanden ik heb om te vergelijken, des te beter de info wordt. Omdat er natuurlijk ook nog onderling (tussen Roemenie en Hongarije) "geleend" wordt meet ik aan de hand van verkoopaantallen vanuit de facturen, niet vanuit het voorraadniveau, om onjuiste info te beperken.

 

Op deze wijze hoef ik nooit een staatje uit te draaien, de gemiddelde verkoopaantallen staan in de layout van waaruit ik de bestellingen (inkoop) doe, dus volgens mij wordt deze gegevens een behoorlijke winstpunt voor mijn ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt: "hoeveel stuks ik van een bepaald artikel per maand verkoop"

Dat is dus aantal/maand. Maand is dus het vaste gegeven en hoef je niet te berekenen. Het gaat er dus om je aantal goed te berekenen.

Maar als jou methode voor jou goed werkt dan is dat uiteraard goed. :D

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal zoals jij dat aangeeft, natuurlijk is het super secuur om het aantal verkochte artikelen in de maand januari of februari etc.. te bekijken over de hele maand.

Ik denk dat ik niet juist heb aangegeven hoe ik het wil zien, ik verkoop in januari 3 stuks, februari 5 stuks en maart 1 stuk, dan zie ik met de wijze waarop ik het nu heb dat ik gemiddeld 3 stuks per "periode" van een maand verkoop, de tolerantie die ik hier aangeef om het minimale voorraadniveau te bepalen is afhankelijk van het artikel.

Ik ben van mening dat ik een beter inzicht op deze manier krijg als per maand de aantallen apart te bekijken, nogmaals uit jouw reactie maak ik op dat ik het niet helemaal juist heb geformuleerd over de gegevens die ik wens te zien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...