Ga naar inhoud
  • 0

PDF opslaan in Container en verzenden via e-mail


JanDaems

Vraag

Gegroet,

 

Ik zou graag "met 1 druk op de knop" een record omzetten naar een PDF bestand welk met een unieke naam (record ID) in een container wordt opgeslagen en welke dan ook als bijlage verschijnt in een e-mailbericht dat ik via mijn mailclient wil versturen.

 

Momenteel wordt het PDF bestand lokaal op mijn harde schijf opgeslagen, maar is het probleem dat andere gebruikers niet aan dit lokale bestand kunnen.

 

Ik ben weer in blijde afwachting van de mogelijke tips en oplossingen.

 

Groeten,

Jan

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik zou graag "met 1 druk op de knop"
Dat kan met een script.

 

een record omzetten naar een PDF bestand welk met een unieke naam (record ID)
Bepaal in het script middels het instellen van een variabele wat de naam moet zijn. Daarbij is Get ( TemporaryPath ) een heel handig hulpmiddel om het bestand niet ergens achter te laten. En gebruik die variabele in de script stap Save as PDF.

 

in een container wordt opgeslagen
Insert file is de scriptstap daarvoor.

 

en welke dan ook als bijlage verschijnt in een e-mailbericht dat ik via mijn mailclient wil versturen.
Dezelfde variabele die je gebruikt voor het aanmaken van de Pdf kan je ook opgeven bij de bijlage in de Send Mail script stap.

 

HTH

 

rmw

Link naar reactie
  • 0
Dezelfde variabele die je gebruikt voor het aanmaken van de Pdf kan je ook opgeven bij de bijlage in de Send Mail script stap.

 

HTH

 

rmw

 

Ik ben al een paar uurtjes aan het proberen.. alles werkt (pdf factuur aanmaken en in container laten zetten) alleen de pdf uit de container als bijlage in het mailbericht zetten lukt niet. Het path klopt wel. Zowel als "Post verzenden" en met "URL openen" via de adresbalk (mailto).

 

Nu lees ik dat mailprogramma's dit als beveiliging niet doorlaten, klopt dit ?

 

Weet iemand nog een mogelijkheid ???

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet kan je ook niet direct vanuit een containerveld een bijlage in een email-bericht plaatsten. Daar moet je eerst de inhoud van de container exporteren naar bijvoorbeeld weer temporary. Uit een andere post van jou zie ik dat dat in jouw geval zou zijn:

/C:/Users/mikezwet/AppData/Local/Temp/S10/

en dus moet de variable $pdfpad worden gevuld met:

"filewin:" & Get ( TemporaryPath ) & "pdfbestand.pdf" 

zodat je resultaat wordt:

filewin:/C:/Users/mikezwet/AppData/Local/Temp/S10/pdfbestand.pdf

als je die variabele ook weer gebruikt voor de attachment in de senmail-script-stap zit je goed.

Link naar reactie
  • 0
Voor zover ik weet kan je ook niet direct vanuit een containerveld een bijlage in een email-bericht plaatsten. Daar moet je eerst de inhoud van de container exporteren naar bijvoorbeeld weer temporary. Uit een andere post van jou zie ik dat dat in jouw geval zou zijn:

/C:/Users/mikezwet/AppData/Local/Temp/S10/

en dus moet de variable $pdfpad worden gevuld met:

"filewin:" & Get ( TemporaryPath ) & "pdfbestand.pdf" 

zodat je resultaat wordt:

filewin:/C:/Users/mikezwet/AppData/Local/Temp/S10/pdfbestand.pdf

als je die variabele ook weer gebruikt voor de attachment in de senmail-script-stap zit je goed.

 

 

Precies zo gedaan maar helaas bestandje zit er niet bij in de mail.

 

Ik heb daarom ook maar de SMTP ingesteld via een gmail account. Ik heb dan geen kopie in m'n sent-box maar het voordeel is weer wel dat iedereen het kan gebruiken ongeacht welk mailprogramma ze hebben.

Link naar reactie
  • 0

Als dat wél werkt is het prima, toch?

 

Welk email-programma gebruik je en op OS zit je? Er zijn ongeveer 9 smaken windows waarop FM11 kan draaien (inclusief de home editions 12 oid), dus maakt wel uit. Maak je deel uit van een windows domein of niet? Ik ben nieuwsgierig omdat dit bij mij op windows 7, 8, 8.1 en 2008R2 icm outlook prima werkt.

Link naar reactie
  • 0
Als dat wél werkt is het prima, toch?

 

Welk email-programma gebruik je en op OS zit je? Er zijn ongeveer 9 smaken windows waarop FM11 kan draaien (inclusief de home editions 12 oid), dus maakt wel uit. Maak je deel uit van een windows domein of niet? Ik ben nieuwsgierig omdat dit bij mij op windows 7, 8, 8.1 en 2008R2 icm outlook prima werkt.

 

 

Win8, FM13 en Thunderbird.

Link naar reactie
  • 0

Met die stap zoekt filemaker simpelweg de verschillende paden, totdat er iets wordt gevonden en dat wordt meegestuurd naar de email-client en dus altijd maar maximaal één bijlage is zo mogelijk.

Je hebt een paar mogelijkheden:

  • Zorgen dat je de bijlagen bij elkaar voegt (zip/rar/gz oid).
  • Een plug-in gebruiken voor het versturen van mail: 360Works-Scriptmaster (gratis), 360Works-email, smtpit (cns-plug-ins),mailit (dacons)

Er is zijn ook mogelijkheden om web-services te gebruiken zie http://buzz.beezwax.net/2012/11/02/sending-html-email-from-filemaker maar dat schiet mogelijk jouw doel voorbij.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...