Jump to content
  • 0

waarde berekenen

sander kemper

Question

Posted

ik ben opzoek naar een formule

heb in een veld een keuzelijst gemaakt men kan kiezen uit "voegmortel" "straalmiddel" "impregneer" of "FHB11" nu wil ik in het veld wat daarna komt automatisch het verbruik per

M2 uitrekenen er is ook een veld met "aantal M2" deze dient ingevuld te zijn bijvoorbeeld 100 als men dan voor "straalmiddel" kiest is het verbruik 100/12 het antwoord zou dan moeten zijn 8,5. in het volgende veld kan men de eenheid kiezen bijvoorbeeld "zakken" "KG" "LTR" dit zou ik ook willen koppelen aan de keuze van het materiaal.

Wie kan mij helpen

THXS

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dag Sander,

welkom op dit forum. Jouw vraag leidt je meteen naar de wortels van filemaker nl: standaardgegevens opslaan om dynamische gegevens te verwerken.

De verschillende soorten mortels en hun eigenschappen, in jouw geval het oppervlakteverbruik, kan je opslaan in een constanten-tabel. Het verbruik van een bepaald materiaal ligt vast.

De oppervlakte die je wilt besmeren/bespuiten/voegen etc. etc. is iedere keer anders.

In het voorbeeldje heb ik zo'n basistabel gemaakt, die heet materiaal. Daarin staan de naam, die je verderop in een keuzelijst gebruikt en het verbruik per vierkante meter (heb daar wat onzin ingevuld)

De andere tabel, verbruik, bevat je "project-onderdeel" daarin kan je de oppervlakte invullen en uit de keuzelijst het materiaal kiezen. Daarin wordt dan je totale materiaalbehoefte berekend (en afgerond op 1 decimaal)

Kijk voor het bouwen van de db's eens in de help: www.filemaker.com/help/13/fmp/nl/html/create_db.8.2.html#1027557

Relaties leggen: http://www.filemaker.com/help/13/fmp/nl/html/relational.11.1.html#1027502

MateriaalVerbruik.fmp12