Ga naar inhoud
  • 0

koppelen tussen 2 FM bestanden


tismacfan2

Vraag

Beste,

 

Is het mogelijk om 2 FM bestanden te koppelen en zo ja hoe doe je dat

Wij hebben een lijst met al de gegevens van onze klanten.

Graag hadden we uit deze gegevens onze factuur gemaakt, maar personen die de lijst met klanten kunnen inzien,hoeven geen toegang te hebben tot de facturatie. Vandaar dat we het niet in één bestand willen steken

 

dank U voor de uitleg

Pascal

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Pascal,

Dat is zeker mogelijk al vanaf zover ik weet met FMP. (3.0?). Je moet een relatie leggen tussen de twee tabellen en wel zodanig dat als je bv in de factuur database zit je een relatie nummer ingeef uit de andere tabel (klanten) en in de factuur krijg je dan de mogelijkheid om die gegevens "optie halen". Het is niets anders als een relatie leggen en maken. Daar zijn op dit forum echt te veel voorbeelden van dat hou je niet voor mogelijk. Ook de help file van FMP voorziet in dit soort vragen gebruik die eens zou ik zeggen :D , zoek bv eens op relaties er gaat een wereld voor je open.

Link naar reactie
  • 0

Je praat over :

Ik zal dat inderdaad eens bekijken, maar ik las ook de mogelijkheid dat je bvba layouts via beveiliging kan instellen dat ze niet raadpleegbaar zijn

zou dat dan een mogelijkheid zijn om alles toch in één bestand te maken en de zogenaamde factuurafdeling enkel via wachtwoord te laten bereiken?

 

Is inderdaad mogelijk maar heeft in feite niets met het koppelen te maken van je twee bestanden. Hoe is de beveiliging nu dan geregeld?

Nu zijn de factuur en de klanten tabel toch ook benaderbaar blijkbaar anders wil je ze niet koppelen die beveiliging die daar in zit zal je gewoon kunnen gebruiken na wat aan te passen denk ik? (ben trouwens wel benieuwd hoe je elke keer facturen maakt als je klanten tie gekoppeld zijn? elke keer opnieuw de klant invullen voor een nieuwe factuur?)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben begonnen met het maken van een factuur startende van de voorbeeldfactuur vanuit F'M en met de hulp van mensen op het forUm ze kunnen aanpassen naar eigen behoefte.

De vraag die ik stel mbt koppelen heeft een andere reden.

Op het werk hebben we nu een lijst in excel met al onze dossiers. Die door iedere werknemer op het bureel te gebruiken en aan te passen is. Nu hadden we graag deze lijst in een Fm bestand gemaakt. Dat is niet zo moeilijk, maar de volgende stap zou zijn een soort van facturatieprogramma te maken die de gegevens zols naam, adres etc uit ons bestan dossiers te kunnen halen en zo onze facturen op te maken. Het spreekt natuurlijk voor zich dat niet iedere werknemer inzage moet krijgen in de facturen. Dus ben ik beetje zoekende hoe ik, dit best aanpak (gekoppelde bestanden, werken met afgeschermde layouts of eventueel nog andere suggesties.

 

 

Vandaar mijn vraag

Mvg

Pascal

Link naar reactie
  • 0

Pascal het is me duidelijk, ik begreep ook niet waarom je plotseling begon over beveiliging en koppelen omdat ik er vanuit ging dat je twee bestaanden tabellen had met daarin hun bevoegdheden al. In feite begin je dus met FMP je hebt de start oplossing van de factuur gezien en je denkt dat FMP iets is voor jullie. Je moet eens gewoon het excel bestand openen in FMP zodat automatisch de tabel wordt gemaakt met de juiste namen. Vervolgens die tabel importeren in je factuur bestand en ga dan pas denken aan koppelen van die twee tabellen. Kijk op het forum hoe je relaties maakt en hoe deze zichtbaar worden. Als je dit allemaal voor elkaar hebt kun je eens gaan denken aan beveiligen want tot nu toe heb je dit ook niet gedaan in excel en FM facturen blijkbaar. Ik zeg altijd neem kleine stapjes voor je probeert te rennen...... :D

Link naar reactie
  • 0

SuperWimmie, je hebt het over dat koppelen van twee bestaande soms wel een oplossing is.

Ik begrijp even die opmerking niet ? Koppelen van bestanden heeft toch altijd zin als je data wilt uitwisselen dat staat volgens mij toch los van eventueel het scheiden van data en layout? Als je dit er ook bij wilt hebben zal het wel erg lastig worden voor onze topic starter om dit te volgen ben ik bang :)

Link naar reactie
  • 0

@ Pjotter:

 

Zo diep wil ik inderdaad niet gaan.

 

Het ging (volgens mij) over het laten wijzigen van layouts door gebruikers.

Dus niet door programmeurs.

 

Als je alle layouts in 1 bestand laat zitten en je staat voor gebruikers het aanpassen van layouts toe, dan kan je e.e.a. beveiligen.

Per layout kan je aangeven of het wel of niet gewijzigd / verwijderd mag worden.

 

Maar...

Via het dupliceren van layouts komen gebruikers ineens in de mogelijkheid om heel veel functionaliteit te beinvloeden.

Zo beschikken ze over alle tabellen die ze met normaal werken nodig hebben, kunnen al snel zonder scripts records verwijderen, kunnen scripts aanroepen via de knoppen die daar in zitten.

En dat is niet altijd wenselijk.

 

Vandaar dat een splitsing van bestand wel handig kan zijn.

In het tweede bestand geef je dezelfde gebruiker hele andere rechten.

Zoals:

a. Een beperkte set van tabellen / records waarmee ze mogen werken

b. Wijzigen van records of verwijderen van records zijn niet toegestaan

c. Scripts zijn in beperkte mate aanwezig

d. Het dupliceren van bestaande layouts wordt beperkt

e. Het aanmaken van nieuwe layouts is alleen mogelijk op de Table Occurrences die je in het tweede bestand hebt opgenomen

 

Ik heb er mooie oplossingen mee gebouwd, die in de praktijk ook nog eens heerlijk stabiel blijken te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ok ik begreep je bedoeling wel maar volgens mij had de topic starter het over:

"het niet kunnen raadplegen van een bepaalde layout"

(dus bepaalde schermen niet te benaderbaar en onzichtbaar). Het eventueel laten aanpassen van de layouts is volgens mij helemaal niet aan de orde. Zoals ik het begrepen heb is het gewoon een zeer eenvoudige koppeling en eventueel een bepaalde layout niet zichtbaar voor algemeen inzien. Ik denk dat dit al lastig genoeg zal zijn voor de Tismacfan2.

Link naar reactie
  • 0

haha, inderdaad nog niet lopen eer ik kan gaan.

Wij werken nu als volgt. ik heb binnen excel een lijst met al onze klanten. (bestand 1)

dan heb ik een bestand factuur in excel ( mijn factuur die ik eerder aanhaalde in dit topic had nog niks te maken met deze constructie. Dit was een factuur voor

iemand die zelfstandig werkt alleen en het dus geen probleem is dat zijn klanten en factuur in één en zelfde bestand zitten)

nu kan ik in dat bestand factuur gaan verticaal gaan zoeken in mijn bestand dossiers. Dus geef ik in mijn factuur het dossiernummer in, dan worden de gegevens die in deze rij staan opgehaald uit mijn excel klanten naar mijn excel factuur.

 

ik kan de excel dossiers aanpassen, maar heb geen inzage in e excel factuur

 

Dus dacht ik dat dit makkelijker zou kunnen in filemaker, want die excel factuur is nu ook niet echt je dat qua gebruiksvriendelijkheid

Vandaar mijn vraag koppelen. Als ik nu in filemaker een bestand klanten heb en een bestand factuur, hoe kan ik dmv bvb ingeven klantnummer in de factuur

de gegevens uit mijn filemaker bestand klanten halen.

 

maar ik vermoed dat ik hierna http://www.filemaker.com/help/13/fmp/nl/html/odbc_ess.20.3.html al een stap verder geraak (waarschijnlijk wat Pjotter me probeerde duidelijk te maken met importeer je klantenbestand

 

mvg

Pascal

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...