Ga naar inhoud
  • 0

Dropdown Menu


FrankyB

Vraag

Hai

 

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik heb een dringende vraag mbt het maken van een Dropdown menu in FMPA.

Dus niet een Eigen Menu voor het topmenu van FMPA, maar een Dropdown menu in de applicatie we aan het bouwen zijn.

Ik zie nergens de mogelijkheid om een menu te bouwen binnen de applicatie. Een Keuzemenu-veld komt dichtbij maar dat is geen 100% wat ik bedoel. Je kunt knoppen maken voor de navigatie binnen een applicatie, maar hoe maak je een Dropdown menu (met submenu´s) ? Via Scripts ?

 

Ik vind het ook vreemd dat ik er niets over kan vinden in de Handleidingen, op developpers-forum of hier.

Moet toch een veel voorkomend item zijn.

 

Zou enorm fijn zijn als iemand een tip heeft.

Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

FileMaker heeft (nog) niet alle functionaliteiten voor een heel uitgebreid menu, al kan je wel al veel bereiken.

 

Zo kan je een popover knop gebruiken met in de popover een slider. Die slider kan je dan portals laten bevatten met acties vanuit die records naar bijvoorbeeld een submenu in een andere slide. Met enige scripting en layoutwerk kan je daar wel leuke dingen mee maken... Je kan er ook extra slides voor informatie of korte acties in verwerken. Je kan het baseren op table en het dynamisch maken. Of Keuzemenu's in verwerken, ...

 

Ik heb een basic opzetje gemaakt voor je.

DropDownMenu.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Bedankt elmystica

 

Dit komt zeker in de buurt van wat ik zoek. Ik heb het al aangepast aan onze applicatie, kijken of ik het zo kan uitbouwen. Mocht je behoefte hebben aan het uiteindelijk eindresultaat dan stuur ik je die.

 

Op zichzelf wel vreemd at FM dit niet als basic-functionaliteit ziet. Zijn toch velen die hier behoefte aan hebben lijkt mij. Niettemin....volhouden met ontwikkelen dus :-).

Misschien vanuit het forum eens iets aanbieden als oplossing aan FM ?

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het echt niet zo evident voor FileMaker. Je kan wel formuleren hoe je het wil, maar technisch gezien blijkt dit toch een huzarenstukje te zijn. Bovendien is dat voor elke type applicatie opnieuw anders. FileMaker zoekt doorgaans de grootste gemene deler. Het biedt interface-elementen aan waarmee elke gebruiker van elk niveau wel iets kan. Maar meer geavanceerde applicaties vragen soms meer mogelijkheden.

 

Qua interface is FileMaker de laatste versies al heel wat geëvolueerd. Mocht je via scripts nu nog eens je objecten kunnen beheren (plaats, grootte, ... ) dan zou er terug een wereld open gaan. Of de mogelijkheid om layoutgedeelten naast elkaar te plaatsen in plaats van steeds onder elkaar...

 

Nog een laatste tip die ik vaak probeer toe te passen: als je vier niveaus ver moet klikken om naar je content te gaan, zit misschien je structuur fout ipv je menu ...

Link naar reactie
  • 0

Hai

 

Nee het is alleen hoofdmenu met 1 sublaag eronder, meer niet. Maar ik snap je argumenten mbt FM wel.

Veel content is altijd lastig aan te sturen.

Layouts naast elkaar zetten zou ook een vooruitgang zijn.

Afijn toch al 2 dingen die je als ´gemene deler´ zou kunnen zien. Zijn allebei zaken die veel voorkomen. Wij noemen er nu in 2 mailcontacten met elkaar al twee, Wie weet hoeveel ´gemene delers´ er al zijn.

Is er een database/forum die beschikbaar gesteld is voor dit soort ideeen cq brainstorm-issues ?

Soort Developpers-box ? Of kan dat via de FM Community ? Dan beoordelen ze daar meteen of iets meegenomen kan worden in nieuwe releases.

 

Lastig dat wel natuurlijk, maar toch :-)

 

Ik heb nog tig vragen :-) die ik zou willen stellen.

eentje daarvan is, waar in de software (met licentie) kan ik de naam Filemaker Pro Advanced weghalen ? Tweede vraag is Hoe kan ik (als ik via FM Server/ WebClient de applicatie in mijn website gekoppeld heb, een beheerders login maken ? Nu kan ik via mijn website alleen maar invoeren terwijl ik wel in de FM applicatie inlog met een account dat volledige rechten geeft.

We raken dan wel off-topic. Misschien persoonlijk mailen ?

Link naar reactie
  • 0

Hai Elmystaica en Felix

 

Zijn jullie van Filemaker zelf ? Of al lang actief op dit forum ?

 

Je mag er vanuit gaan dat ik nooit ´foute´ vragen stel en ze in principe nooit zo bedoeld zijn. Meer uitgaande van de positieve kant dan van de negatieve.

Niet nodig dus om het zo te kwalificeren als je niet van FM zelf bent en het inderdaad echt niet mag. Als dat zo is....geen probleem.

Je schaft een licentie aan en je maakt zelf applicaties met gebruikmaking van een FM licentie. Dat is de enige insteek die ik bedoel. immers je maakt zelf de applicatie. Verder behoeft dit geen reactie. Ik ben relatief nieuwe hier dus, laat mij maar ´domme´ vragen stellen. deze zal ik aan FM zelf voorleggen om te zien of dat echt niet mag.

 

Ik zou niet zo goed weten waarom je met dropdownmenu´s aan transparantie verliest, het is gewoon een handige manier van navigeren, thats all. Puur ter navigatie dus. Ik neem aan dat ik het met jullie, respectvol, oneens mag zijn :-) Het zal toch niet zo zijn dat als je zelf geen behoefte hebt aan een dropdown dat anderen maar een andere oplossing moeten zoeken ?

Navigatie is maar heel normaal lijkt mij in elk systeem. Het eigen menu van Filemaker kent immers ook dropdowns of anderszins hoofdmenu/submenu.

 

Verder hoop ik dat dit forum positief is, open en transparant waarin iedereen vragen of bijdragen kan doen aan iets dat er al is. Voor nieuwelingen in FM is niets ´natuurlijk´. In elke geval vind ik het fijn dat er snel gereageerd wordt. Dat is op veel fora wel anders.

 

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik ga vast veel leren van dit forum.

Link naar reactie
  • 0

De hond beet niet hoor, FrankyB, niet bang zijn.

 

Wat Felix bedoelde is dat FileMaker eigenlijk een ontwikkelingsplatform is, een framework, voor relationele databases. An Sich is het geen tool om programma's te maken. Je maakt een database-applicatie (een oplossing, volgens FM) die werkt binnen FM. Vandaar dat je ook de productnaam van FM behoudt. De FileMaker Software Licentie heeft het daar ook over, trouwens. Met een runtime kan je inderdaad wel zelf een naam kiezen voor je runtime. Maar daar tegenover staan enige beperkingen zoals Felix aangeeft.

 

Er zijn geen domme vragen hier, ik kan het weten :mrgreen: .

 

Jouw ideeën over insluiten van layoutgedeelten doet me denken aan php-includes. ;) En dat is iets dat ik ook moest leren in het begin. Ook navigatie mag je niet altijd vanuit websitestandpunten bekijken (Hoewel het ook daar al common sense is om niet langer honderd niveaus te stoppen in een menu). Je kan eigenlijk beter je workflow optimaliseren en daar voldoende tijd in investeren ipv complexe menu's te willen.

 

Wat jouw laatste vraag betreft, ga je best wat meer context aanbieden zodat het iets duidelijker is wat en hoe je wil doen.

 

(PS: ben idd wel benieuwd wat voor complexe navigatie je aan het bouwen bent, dus laat gerust komen ... )

Link naar reactie
  • 0

Hai

 

Ik ben niet bang uitgevallen :-)

 

We zijn al in een vergevorderd stadium met het bouwen van een beheersysteem incl WebClient, FM Server (via eigen VPS), gebruik via een eigen website en remote. Voert wat ver om nu precies aan te geven wat het gaat inhouden. Je zult het wel merken door de tijd heen via dit forum. Veel data dus in een gestructureerde omgeving als van FM. Een duidelijke scheiding in een beheerderskant en een gebruikerskant. Van oorsprong ben ik webdesigner, dus ik weet wat je juist moet afremmen qua Menustructuur. Voor ons is het wel even belangrijk om een gebruikerskant zo in te richten dat je navigatie ten goede komt aan het gebruik. Inderdaad dus niet andersom. Het framework moet ten dienste staan van de gebruiker.

 

Je opzetje van dat dropdownmenu biedt overigens nog veel meer ingangen naar scriptoplossingen, maar dat is iets voor later. Eerst deze maar inrichten met een Hoofdmenu en een paar second level submenu´s. Van daaruit zien we wel tot hoever dit moet cq kan gaan.

 

Uiteraard deel ik onze oplossingen ook. Tot later...for sure :-)

Link naar reactie
  • 0

Hi Informatics

 

Ik ben nieuw met FM.

Je gaf mij aan dat ik een plugin kon gebruiken. Deze heb ik gedownload althans de Trial versie. De fmx moeten nu geinstalleerd worden met een script in mijn database.

FM Pro Advanced 13 heeft een standaard script hiervoor, maar toch moet ik weer een script schrijven hiermee. Heb je voor mij een voorbeeld van hoe ik deze Trial va Dracoventions kan installeren ?

 

Bedankt alvast !

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frankie,

 

Ik importeer altijd de plugins tabel en het script uit bijgaand bestand naar

mijn systeem en dan werkt het.

Dit script is een universeel script waarmee je alle plugin's kunt installeren,

bij de Dracoventions plugins moet je de plugins in de juiste volgorde installeren

anders krijg je foutmeldingen, als je eerst de Menu Pooper installeert en daarna de

2empowerFM bestand dan gaat het goed.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1480010/Plugins%20menupopper.fmp12

 

Groet, Ruben

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...