Ga naar inhoud
  • 0

Import beeldbestanden - FMP stopt


McGuffin

Vraag

De import van beeldbestanden in een tabel gaat vaak goed, maar minstens zo vaak heeft FMP er grote moeite mee en loopt vast.

Het is een separate tabel met per record een container veld en wat velden om filenaam en directory uit het pad te destilleren.

Ik importeer alleen de referentie n h bestand en niet het bestand zelf. "Store container data externally" staat uit.

 

UPDATE: net ook tests gedaan met "Store container data externally" áán, maar het zelfde probleem treedt op.

 

Nu rond de 500 records, maar dat zal groeien naar ± het vijfvoudige.

Ik kan de situatie niet reproduceren, om zo de hick-up te vinden.

FMP sluiten en openen vóórdat ik een import of sync helpt. Dan heb ik geen probleem.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Mijn vraag is wat de beste strategie is om een 'beeldbank' in FMP te onderhouden?

Is de Troi File plug in niet geschikter voor deze klus of moet het gewoon met Filemaker kunnen.

 

dank

m

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat bedoel je precies met "importeren"? Importeer je van een FM-bestand of importeer je losse bestanden of importeer je de inhoud van een map? Hoe groot zijn de beeldbestanden en welke formaten (jpg, png, tiff, nef etc.)? Waar staatn de images, lokaal of in het netwerk. Dezelfde vraag voor het FM-bestand. Hoe groot zijn de bestanden?

Link naar reactie
  • 0

ik importeer lossen files in een mappen structuur in dezelfde dir als waar het fmp bestand staat

 

tabellen.fmp12

images/

../cat1

../cat2

etc

vrij eenvoudig dus

het is een variëteit aan bestanden, jpg, png, eps, tif, maar géén pdf..

file size van varieert ook, van 500k to 10mb

het fmp bestand is 25mb

 

uit veiligheid quit ik FM vóórdat ik de import of sync start

wat denk jij?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit eens even getest op mijn mac en daar zijn een paar honderd jpg's van gemiddeld 5 mb in een ogenblik geïmporteerd. Als ik die bestanden vervolgens in zijn geheel importeer, dan duurt het slechts 3 seconden en dan staan ze er allemaal in.

Ik heb 4 velden:

Image

filename

path

thumbnail

.... dat zijn de velden die standaard bij images uit een map importeren beschikbaar zijn. Ik indexeer niets en laat ook geen auto-enter zaken lopen.

Mijn mac is 2 jaar oud en is een i7 met een ssd, dus dat is een redelijk vlot ding, maar ook een wat tragere mac zou dit binnen 10 seconden moeten kunnen doen

Link naar reactie
  • 0

Menno triggerede me om wat meer research te doen.

Eerst wat tests gedaan met gedeeltelijke imports: één voor één directories toevoegen, om te zien of er een corrupt of afwijkend bestand aanwezig was.

Wat ik ook deed, import liep vast na een paar keer.

Daarna m'n computer, Macbook 2011, 10.10.5, old school 1TB hard disk, eens een paar uur aan een TechTool sessie gehangen.

De eerste imports daarna leken veelbelovend, het ging sneller, maar na 6 keer, toch weer vastlopen FMP...

FMPv13.9 cache heb ik op max staan: 512mb

 

Door toeval liet ik een keer het genereren van de thumbnail úit. Import behelsde toen alleen 'path' en 'file name'.

Dat ging razend snel en kon het véle keren achter elkaar herhalen (10+)

 

Op zichzelf ben ik zo wel uit de brand, dan maar geen thumbs, maar vraag me nog steeds af waarom eea vastloopt zodra er beeld aan de pas komt.

 

Iemand nog een ingeving?

Link naar reactie
  • 0

Vermoedelijk de conversie van de afbeelding.

JPG is een flink uitgebreid bestandsformaat met erg veel mogelijkheden qua compressie.

Filemaker moet de juiste filters hebben om de conversie te doen naar een kleiner formaat, best kans dat hier iets niet goed gaat.

 

Misschien telt zelfs de grootte van de originele afbeelding, iets wat b.v. Supercontainer ook een tijd gehad heeft.

Controleer maar eens op bestanden die groter zijn dan 10 Mb.

 

Andere foutkans: een verkeerd benoemd bestand.

Bijvoorbeeld een JPG die de extentie BMP heeft.

Daar kunnen programma's grandioos op onderuit gaan.

 

En misschien probeer je PDF's als JPG's in te lezen...

 

Zomaar wat handvaten waarmee je kan controleren of er onregelmatigheden in de files aanwezig zijn.

Link naar reactie
  • 0

@SuperWimmie: dank voor je info.

Er zitten idd een paar grote bestanden bij. Eén zelfs 75mb.

In m'n test vandaag heb ik die als eerste eens uit de reeks gehaald, zonder merkbaar verschil.

Het is een collectie aan formaten, eps, tif, png, alles zit erbij.

 

Het vreemde is dat de import eigenlijk altijd goed gaat als ik FMP net geopend heb.

Soms kan ik het een paar keer herhalen en loopt het pas na 5 maal vast. Meestal een keer of 2.

M'n eerste gedachte was dat het alleen aan de cache lag, die is tenslotte net gefluimde na opstarten.

Maar dit zal wel juist het gevolg zijn van een ander probleem.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...