Jump to content
  • 0

MS Access naar FM Server via ODBC

cipo

Question

Posted

Bij een klant heb ik een FM applicatie draaien maar de klant is ook parallel een ontwikkeling gestart in Access.

Sinds kort draaien ze op FM Server 13 en hebben we een ODBC opgezet tussen Access en FM.

Dat lukt aardig.

Enkel één iets is redelijk vervelend: de Access applicatie doet geen authenticatie van gebruikers... maw. elke gebruiker die de Access applicatie op zijn pc start, doet dit redelijk "anoniem". Moet bijgevolg niet aanmelden op de Access applicatie.

Om met een FM server te communiceren moet je wel via een gebruiker gaan. En dus krijgen we het fenomeen dat telkens Access een connectie maakt naar FM via ODBC er een login venstertje verschijnt... invullen van FM gebruikersgegevens en we kunnen verder, maar is het niet mogelijk dit te omzeilen? Login bv. te bewaren?

De ODBC is een alleen "lezen" communicatie dus op FM moeten we niet echt kunnen traceren wie wat wanneer gelezen heeft... dus 1 algemene gebruiker zou volstaan...

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik kan mij vergissen, maar ODBC biedt toch zelf een naam en wachtwoord aan om in te loggen?

Dit kan database afhankelijk zijn, maar zodra ik MS-SQL of MySQL op deze manier gebruik, heeft de ODBC driver een naam en wachtwoord opgave nodig.

Daarmee voorkom je de handmatige inlogprocedure.

• 0
Posted
Enkel één iets is redelijk vervelend: de Access applicatie doet geen authenticatie van gebruikers... maw. elke gebruiker die de Access applicatie op zijn pc start, doet dit redelijk "anoniem". Moet bijgevolg niet aanmelden op de Access applicatie.

Tsja, het is de vraag of dat een acceptabele gang van zaken is. Je zou dus eigenlijk onder ODBC zonder naam en wachtwoord willen aanloggen begrijp ik?