Keeshart Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Ik dacht dat het mogelijk was totdat ik er achter kwam dat de ipad geen records kan exporteren in fmp12 formaat met de functie records exporteren. Het werkte in filemaker pro zoals ik wilde maar in de Go oplossing liep ik tegen de beperking aan. Het gaat om formulieren die een handtekening en een foto bevatten. Daar heb ik ondertussen ook base64 velden bij gemaakt maar wat ik ook probeer/bedenk ik krijg niet wat ik wil. De werkzaamheden gaan om het invullen van een formulier die door een andere collega verder behandeld moet worden. Ik wil dat record via de mail versturen naar de collega. Natuurlijk gaat dat prachtig met een server oplossing maar niet alle ipads beschikken niet over g3/4 en er is ook geen server ter beschikking. Is er een mogelijkheid? wie helpt mij in de goede richting. Quote Link to comment
0 menno Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Ik heb het niet zelf geprobeerd, maar je zou het volgende eens kunnen onderzoeken: Maak een export zoals je zou willen doen en maak het resultaat bestand leeg. Maak er een scriptje in dat bestand aan dat uit het normale bestand data importeert. Sla dit lege bestand op in een containerveld in een aparte tabel met slechts één record. Voortaan zoek je eerst de records op die je wilt exporteren, dan ga je naar de tabel met je lege bestand en daarin exporteer je de veldinhoud van het containerveld. Je gaat terug naar de gevonden set met records en je start vanuit daar het script in het lege bestand en importeert zo de records die je anders zou exporteren. Zeker weten doe ik het niet, maar ik verwacht dat iets dergelijs mogelijk moet zijn. Ben benieuwd of dit werkt, dus laat weten of dit werkt. Succes! Quote Link to comment
0 Peter Bouma Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Ben bang dat dat ook niet gaat werken, want je kunt op een iPad ook niet van het ene FM-bestand naar het andere importeren. Ik denk dat je toch uitkomt op een text-achtige export (csv ofzo) als tussenstap, met daarin de base64-gecodeerde handtekening/foto. Quote Link to comment
0 Peter Bouma Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Sorry, dat was niet precies genoeg geformuleerd: je kunt op een iPad niet van het ene lokale fmp12-bestand naar het andere lokale fmp12-bestand importeren. Wel van iPad naar server en omgekeerd, mits die import vantevoren in FM Pro is ingericht natuurlijk, want imports definiëren kan ook niet in FMGo. Quote Link to comment
0 menno Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Het is natuurlijk alleen een proof of concept, dus er mankeert van alles aan, maar de werking van het bijgevoegde bestand is als volgt. Het bestand heet: "TestWithExport" en heeft 2 tabellen. De ene tabel bevat de data, de andere tabel bevat één record met een containerveld met een leeg export/import-bestand met de naam "ImportHere". Als je "TestWithExport" opent dan zie je 3 knoppen. De eerste heet "Vullen met data" daarmee vul je het demobestand met willekeurige gegevens. De volgende knop heet "Open exportbestand" die werkt nu nog niet zolang geen exporbestand hebt gemaakt en dat doe je met de derde knop "Maak exportbestand". Het export bestand wordt eerst dmv export-field-contents in dezelfde directory neergezet als waar "TextWithExport" staat (en in is geopend), dan gaat het script naar de te exporteren data en daarna start hetzelfde script het importscript in "ImportHere" (het lege bestand dat net is geëxporteerd). De data wordt geïmporteerd en het bestand "ImportHere" wordt gesloten zodat je het kan versturen oid. Kijk in de lijst met lokale bestanden en daar tref je beide bestanden aan. Je kan dit eerst even testen op je desktop en daarna met een leeg bestand dat je naar je iPad of iPhone zet en daar zal het ook gewoon werken. Ik had deze techniek al eens gezien, maar wist niet of het nog steeds zou werken, maar gelukkig werkt het nog Op de iPadkan je nou eenmaal geen scripts schrijven en ook geen exports en imports definiëren, dat zal je altijd op de desktop moeten blijven doen. TestWithExport.zip Quote Link to comment
0 Peter Bouma Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Oeps, je hebt gelijk, het kan wel, van het ene FM-bestand naar het andere. Ik heb het door elkaar gehaald met de onmogelijkheid om in FMGo van de ene TO naar de andere te importeren binnen hetzelfde FM-bestand. Dat kan in de desktop-FM wel, bijv. om uit een TO van een externe bron (server bijv.) te importeren naar een bestandseigen TO. In FMGo moet dat buitenom, en dat kan inderdaad met de truc die Menno beschrijft. Dank voor het ophelderen. Quote Link to comment
0 Keeshart Posted November 11, 2015 Author Share Posted November 11, 2015 Menno bedankt. Zo te zien werkt het ik moet echter wel veel timmeren aan mijn app. Maar goed dat lukt wel. Export gaat dus in fmp12 formaat dan hoef ik ook de containers niet om te bouwen naar base 64 denk ik Importeren gaat wel op de ipad? Of moet dat ook met dezelfde omweg? In elk geval zeer veel dank voor deze tip en voorbeeld Quote Link to comment
0 Keeshart Posted November 11, 2015 Author Share Posted November 11, 2015 Peter, Ook jou wil ik bedanken weer wat geleerd. Magik dan ook nog even weten wat TO betekend? Quote Link to comment
Question
Keeshart
Ik dacht dat het mogelijk was totdat ik er achter kwam dat de ipad geen records kan exporteren in fmp12 formaat met de functie records exporteren.
Het werkte in filemaker pro zoals ik wilde maar in de Go oplossing liep ik tegen de beperking aan.
Het gaat om formulieren die een handtekening en een foto bevatten.
Daar heb ik ondertussen ook base64 velden bij gemaakt maar wat ik ook probeer/bedenk ik krijg niet wat ik wil.
De werkzaamheden gaan om het invullen van een formulier die door een andere collega verder behandeld moet worden.
Ik wil dat record via de mail versturen naar de collega.
Natuurlijk gaat dat prachtig met een server oplossing maar niet alle ipads beschikken niet over g3/4 en er is ook geen server ter beschikking.
Is er een mogelijkheid? wie helpt mij in de goede richting.
7 answers to this question
Recommended Posts