Jump to content
  • 0

Vooraard materialen updaten

martindes

Question

Ik ben inmiddels bezig aan een nieuwe database welke ik moet gebruiken voor het bedrijf waarvoor ik werk die computertassen maakt.

Ik zeg dit erbij omdat ik duidelijk wil hebben dat ik inmiddels bezig ben om mijn Filemaker database professioneel te gebruiken.

Ik heb hierin de volgende tabellen die voor mijn vraag van belang zijn

Projecten

Materiaal Line Items

Productie Line Items

Project Lineitmes (hierin staan de materialen die ik heb toegevoegd vanuit de Materiaal Line Items)

Stel dat een computertas 8 zip-pullers bevat en het aantal te produceren tassen is 10.000. Bij elkaar dus 80.000 zip-pullers.

Daarbij heeft de computertas ook twee schouder stukken nodig. Dat zijn er dus 20.000

In de lay-out Projecten heb ik twee portalen.

Portaal 1 bevat de materialen die voor de tas gebruikt worden. Op elke regel komen dus de verschillende componenten te staan en het aantal. Dus er is één regel met 80.000 zip-pullers voor dit voorbeeld. En één regel met de schouderstukken met het aantal 20.000

In het tweede portaal staan de dagelijkse productie aantallen.

Nu zou ik graag de voorraad van de zip-pullers en schouderstukken meteen willen updaten wanneer ik een aantal geproduceerde tassen heb ingevoerd in de productielijst.

Dus bijvoorbeeld.

Op dag 1 worden er 1.000 computertassen gemaakt. Dat betekent dat er op die dag 8.000 zip-pullers en 2.000 schouderstukken gebruikt zijn.

Die zou ik meteen willen updaten op hetzelfde moment onder dezelfde knop waarmee ik de portaal regel toevoeg in de productie lijst.

Ik heb het geprobeerd met een variabele en een script om het veld in de materiaal lineitems up te daten maar mijn script voegt bij slechts één record de waarde in.

Want uiteraard moeten de aantallen voor alle items van het project up to date zijn.

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dat is inmiddels duidelijk voor me.

Blijft over de puzzel om van de éne tas met al die onderdelen ook een overzicht en een up to date voorraadlijst te krijgen.

Dus op dag 1 worden er 1.000 computertassen gemaakt.

Dat betekent bijvoorbeeld dat er die dag 8.000 zip pullers zijn gebruikt.

Die puzzel is nog niet helemaal duidelijk voor me.

Ik zou graag een lijst willen hebben waarin ik voor elke dag kan zien welke materialen er gebruikt zijn op basis van het aantal computertassen die gemaakt zijn.

De voorraad bijwerken dat zal me wel lukken (denk ik)

• 0

Ik zal het nog even iets duidelijker uitleggen

1.000 tafels

4 poten per tafel

1 blad per tafel

Actuele voorraad voordat de productie begint

4.000 tafelpoten

1.000 tafelbladen

5 tabellen

Projecten

Transactie lineitems (de mutaties in de voorraad met de velden Amount_in en Amount_out)

Productie lintitems (het aantal geproduceerde tafels)

Material lineitems (omschrijving van de tafelpoten en tafelbladen inclusief de actuele voorraad die vanuit de transactie lineitems komt)

Project lineitems (met de onderdelen die voor de tafel gebruikt worden)

In de material lineitems staat een record met "Tafelpoot" en een record met "tafelblad"

In de project lineitems krijg je twee records. Eén voor de tafelpoten en één voor het tafelblad. De tafelpoten met een totaal aantal van 4.000 stuks. De tafelbladen met een totaal van 1.000 stuks.

In de productie lineitems wordt het aantal gemaakte tafels ingevoerd.

Dag 1 worden er 100 tafels gemaakt.

Er komt dan één record in de productie lineitems met met aantal 100.

Dat aantal moet dan inclusief de vermenigvuldiging van de benodigde aantallen in de transactie lineitems worden ingevoerd.

Dus

Voor de tafelpoten komt er dan een transactie Amount_out bij van 4 x 100 = 400

Voor de tafelbladen komt er dan een transactie Amount_out bij van 1 x 100 = 100

De voorraad na het invoeren van het aantal van 100 geproduceerde tafels in de productie lineitems zou dan moeten worden

Tafelpoten 4.000 - 400 = 3.600

Tafelbladen 1.000 - 100 = 900

Kan dat met een script gedaan worden die getriggerd wordt zodra het aantal in de productie lineitems is ingevoerd?

• 0

Ik ben inmiddels zover dat ik een zoekopdracht heb gemaakt naar de project lineitems van de materialen waar ik alle info in heb die ik nodig heb.

Van de gevonden records zou ik nu een batch moeten kunnen maken om van die gevonden materialen nieuwe records te maken in de voorraadmutaties.

Daar kom ik niet uit. Ik heb het geprobeerd met een loop maar dan maakt hij alleen records aan voor het eerste materiaal dat hij vindt.

Wat is de manier om van die gevonden records nieuwe corresponderende records te maken in de voorraadmutaties?

Ik heb genoeg aan de basis van het script. De rest vogel ik liever zelf nog uit.

• 0

Beste Martindes

voorraadbeheer is niet zo simpel en zeker niet om je rapportering performant te houden. Ik zelf heb altijd een aparte tabel waar ik mijn stock bewegingen heb staan die dan wordt aangestuurd door de inkopen en aankopen modules.

Dit is echter niet "live". Deze tabel wordt om de x tijd geupdate op de server. In jouw geval zou dat willen zeggen dat die dan gaat lopen over de projecten en gaat kijken hoeveel laptoptassen er verkocht zijn. Dan gaat die kijken waaruit zo een laptoptas bestaat en gaat dan de lijnen aanmaken in de stock tabel.

Zo krijg je dan in die tabel:

VER001: verkoop 3 laptopzakken op 10/10/2015 (1 laptopzak = 1 rits, 1 zak en 2 drukknoppen)

AAN001: aankoop 20 drukknoppen op 15/10/2015

Source                  Item                     Qty                Datum
VER001                 Laptoprits             -3                  10/10/2015
VER001                 Laptopzak             -3                  10/10/2015
VER001                 Drukknop              -6                  10/10/2015
AAN001                 Drukknop              20                 15/10/2015
...

Op die manier kan je dan makkelijk gaan nakijken wat je stock was op bepaalde momenten door zoek functies en goede summary fields te gebruiken.

Ik draai dit niet live, omdat het niet nodig is, als ik de stock wil weten hoef ik niet per se de laatste 3 verkopen of aankopen te weten. Als ik dat wel wil, dan laat ik het script draaien die de stocktabel aanvult en weet ik dat ik hier even op moet wachten.

• 0

Dank je.

De basis begrijp ik wel.

Het gaat er bij mij nu even hier om.

Ik heb 5 tabellen.

Projecten

Project Lineitems (dit zijn de onderdelen die voor het project gebruikt worden en komen uit de material lineitems)

Productie mutaties

Material lineitems

Voorraadtransacties

Nu

In de portaal van projecten staan de project lineitems. Dus de uitsluitingen etc. Inclusief het benodigde aantal.

In de portaal productie mutaties voer ik het aantal geproduceerde tassen in voor elke batch. Dus bv voor elke dag.

Ik heb nu een script waarmee ik de betreffende lineitems kan filteren. Stel ik heb 4 onderdelen dan krijg ik een zoekresultaat van die 4 project lineitems. Ik heb dan al de FK van het materiaal, het gebruikte aantal van dat onderdeel etc.

Nu wil ik vanuit die gevonden reeks de mutaties aanmaken in de tabel voorraadtransacties. Daar komen de aantallen dan in het veld amount_out zodat de voorraad wordt aangepast.

Met mijn huidige loop maakt hij alleen het eerste record aan.

Dat snap ik dus niet.