Ga naar inhoud
  • 0

KLembord


Marius1

Vraag

Dit is een vraag die ik al eerder gesteld heb. Ik denk dat ik toen te weinig info gegeven had, dus bij dezen nog een keer.

 

In mijn boekenprogramma (gchBoeken.fmp12) staat in elk record een pdf van het betreffende boek. Die pdf’s staan in een aparte map en in het record verwijs ik naar de bijbehorende pdf.

Daarnaast wil ik een plaatje laten zien van het boek. Die plaatjes (jpg’s) staan in weer aparte map en in het record verwijs ik naar de jpg. De naam van dit plaatje moet uniek zijn en ik heb daar het RecordID voor genomen.

Ik heb op het record een item staan dat het ID laat zien van het record: dit heb ik gedaan met {{RecordID}}. Dit RecordID gebruik ik dus als naam voor het jpg-bestandje. Als ik het jpg in een capture-programma heb gemaakt, moet ik die naam ingeven. Die moet ik nu nog steeds intypen aan de hand van het vakje ID op het scherm. Inmiddels zijn dit 5 cijfers geworden, dus dat is wat lastig en typfoutgevoelig.

image.png.5bff06ff3a67787173523fc904151fae.pngRecord uit gchBoeken.fmp12

Wat ik zou willen vragen is dit:

is er een mogelijkheid om (met een knop bv, maar het zou ook anders kunnen) het ID naar het klembord te brengen, zodat ik niet dat hele ID hoef over te typen als ik het jpg een naam geef, maar kan volstaan met Ctrl-V?

 

Ik heb zo’n knop gemaakt met daarachter het script: Copy [gchBoeken::ID].

Deze knop produceert inderdaad een RecordID op het klembord, maar bij elk volgend record geeft hij hetzelfde getal.

 

NB: ik ben een volslagen beginneling in het programmeren in Filemaker, dus graag een down-to-earth antwoord.

 

image.png

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De copy opdracht stamt nog uit de begintijd van FileMaker. Om deze scriptopdracht goed te laten werken dient het te kopieren veld op de layout te staan. Dat is bij jou niet het geval. Zet dus gchBoeken::ID als edit veld op de layout, desnoods buiten beeld, of  (mijn voorkeur) in de plaatst van {{RecordID}}.

Die symbolen met die dubbele accolades gebruik je eerder op printlayouts en niet op gewone formulier layouts.

Link naar reactie
  • 0
16 uren geleden, Banach zei:

De copy opdracht stamt nog uit de begintijd van FileMaker. Om deze scriptopdracht goed te laten werken dient het te kopieren veld op de layout te staan. Dat is bij jou niet het geval. Zet dus gchBoeken::ID als edit veld op de layout, desnoods buiten beeld, of  (mijn voorkeur) in de plaatst van {{RecordID}}.

Die symbolen met die dubbele accolades gebruik je eerder op printlayouts en niet op gewone formulier layouts.

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, dat is dus niet het recordnummer. Oplossing is nu om een nieuw veld te maken met als naam zoiets als RecordID meek er een berekeningsveld van en gebruik als berekening Get (RecordID). Plaats vervolgens dit veld op je layout. In de het kopieerscript gebruik je dan Copy [gchBoeken::RecordID].

Link naar reactie
  • 0

Als het je om werkvermindering gaat kan je ook overwegen om helemaal niets te doen aan externe opslag (i.e. plak gewoon het plaatje), of 'externe containers' in te stellen. Stel jezelf de vraag waarom je die mappen wilt: misschien heb je een goede reden.

Mocht je per se nog betekenisvolle bestandsnamen willen (stel jezelf wederom de vraag: waarom?),  dan kan je met base64encode/decode bestandsnaam inbrengen. 

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik geen goed vergelijkingsmateriaal omdat ik foto's, pdf's en allerlei andere documenten simpelweg altijd in de database zelf opsla. Eventueel via externe containers. Ik heb daarbij nimmer vervelende vertragingen waargenomen. Niet in het zoeken van bepaalde records noch het presenteren of wijzigen van records.

Het enige nadeel kan zijn dat bij heel veel opgeslagen documenten de backup veel ruimte in beslag kan nemen en ook de nodige tijd kan duren. Maar daarvoor hebben we de mogelijkheid van extern opgeslagen containers.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...