Jump to content
  • 0

script starten na het invullen van een veld (FM 6 en 7)

ferdi aka

Question

Recommended Posts

• 0

Vorige posters hebben (helaas) gelijk: standaard kan het niet.

Twee oplossingen die voor de hand liggen: een plugin (er zijn er verschillende, maar er zijn nadelen aan verbonden*) of scripting (maar dat script kan je enkel triggeren via een button...

----------------

* Het triggeren via een plugin maakt gebruik van de standaard valideringsmethode die FileMaker dan niet meer voor een echte validering kan gebruiken...

• 0

Hallo allemaal,

Nog een gratis plugin voor het activeren van een script dit keer wel ten koste van de validatie. Heb geen documentatie erbij. Gebruik de validatie regel om de plugin op te roepen. External ("FMcs-CallScript", parameter )parameter is de scriptnaam.

Groet,

WJ

RunScript.zip

• 0

Volgens de programmeur is de Runscript plugin ook geschikt voor de 7:

The instructions for the runScript plug-in have been updated show how to avoid that annyoing message box in FM7. All you have to do is add 1 like this: External ("FMcs-CallScript", "Test" )+1.

http://members.tripod.com/costello_ryan/

Weet iemand hoe ik deze plugin aan de praat krijg met FMP7?

Een demo file zou prachtig zijn.

• 0

Heb het intussen aan de praat, in zowel de 6 als de 7.

Het aan te roepen script wordt alleen geactiveerd indien alle velden zijn verlaten (zoals bij commit Records).

Wil je bewerkstelligen dat een script wordt aangeroepen middels een trekmenu dan kan je misschien beter de (eveneens gratis) S4H event plugin gebruiken (of ZippScript?).

Met de Menu plugin van Dacons kan je dit trouwens ook doen.

Een voorbeeld bestandje is bijgevoegd.

@ Moderators: link naar deze draad in categorie FMP7?

runscriptexample.zip

• 0

Ik heb de plugin ook aan de praat. Maar misschien heb ik dan een onnozele vraag. Als ik naast het veld moet klikken om een script te activeren, dan kan ik toch met dezelfde moeite op een knop klikken om een normaal script te activeren.

Ik begreep uit de vraagstelling en de voorgaande antwoorden dat het de bedoeling was om bij het verlaten van een veld - tab toets? - een script te activeren. Als je eerst moet klikken ergens op het scherm om een script te activeren dan zie ik de toegevoegde waarde niet.

Groetjes

Wim

• 0
Ik heb de plugin ook aan de praat. Maar misschien heb ik dan een onnozele vraag. Als ik naast het veld moet klikken om een script te activeren, dan kan ik toch met dezelfde moeite op een knop klikken om een normaal script te activeren.

Ik begreep uit de vraagstelling en de voorgaande antwoorden dat het de bedoeling was om bij het verlaten van een veld - tab toets? - een script te activeren. Als je eerst moet klikken ergens op het scherm om een script te activeren dan zie ik de toegevoegde waarde niet.

Echt zinvolle toepassingen lijken inderdaad dun gezaaid.

Ik neem aan dat (ook) jij na enig stoeien hebt ondervonden dat 'tab-en' naar een volgend veld geen activatie van het script geeft.

Ik vrees dat hetzelfde geldt voor ZippScript.

Hopelijk kan iemand dit weerspreken.

• 0
Ik neem aan dat (ook) jij na enig stoeien hebt ondervonden dat 'tab-en' naar een volgend veld geen activatie van het script geeft.

Ik vrees dat hetzelfde geldt voor ZippScript.

Hopelijk kan iemand dit weerspreken.

Bij deze dan.

ZippScript start wel degelijk een script bij het verlaten van een veld dmv TAB en wel op deze manier :

AutoEnteredField =
AutoEnteredField & zippScript_PerformScript( Get( FileName ); "Demo Script"; "Auto Entered Field = " & AutoEnteredField; ScriptControl )

en vooral : GRATIS !

5a758dc041cf7_Picture1.jpg.00bf19e4a841f59d1c2bfd8a7cdd7571.jpg

• 0

Het mooiste van deze(zippScript) plugin vind ik dat je een script kan starten op basis van een calculatieveld. Hierdoor onstaan er veel mogelijkheden.

Zo kan je een script activeren nadat er bijvoorbeeld twee/drie/vier/etc velden zijn ingevuld. Je kan een script starten als er aan een bepaalde waarde(n) is voldaan.

Nadeel: extra veld in database.

Nou ja voor wie het interessant vind.

Groet,

WJ

• 0
Nadeel: extra veld in database.

We betalen die velden toch niet met ons bloed, of wat? Dat is toch geen nadeel!

Wat wel jammer is in een toepassing die zou moeten lopen, is dat de script triggering niet werkt wanneer het veld gevuld wordt (1) met een SetField EN (2) binnen een loop.

Een klein figuurlijk standbeeldje voor wie dat kan oplossen...

• 0

Hallo AvD,

Ik vind een extra veld een nadeel misschien niet heel groot maar ja. Je moet zuinig zijn met de objecten in je database. Hoe minder objecten hoe beter. Betere beheersbaarheid. Zo krachtig mogelijke database met zo min mogelijk code :)

Script triggeren met een set field werkt wel.

Gr Willem-Jan

• 0

Een extra veld?, nou als het nodig is maak ik ze aan. De toepassing zal er echt niet langzamer van worden.

Ik heb bestanden gezien met duizenden records en honderden velden en alles is bloedsnel. Daarvoor mag je filemaker toch wel een pluim geven. Ik mopper best wel eens op het programma maar de snelheid heb ik niet veel op aan te merken.

• 0

Duizenden velden. Het probleem is niet dat filemaker er niet meeom kan gaan! Het probleem is dat het voor de ontwikkelaar moeilijk beheersbaar is.

-Veel zoeken

-Veel scrollen

-Onduidelijke velden (tenzij goed gedocumenteerd, helaas gebeurd dit weinig)

- Grote kans op fouten

- Moeilijk converteerbaar naar een nieuwe oplossing

- Etc

Weeg ieder veld wat je aanmaakt goed af. Hetzelfde geld voor scripts, kan ik dit script niet generieker maken zodat ik minder code nodig heb en het voor meer doeleinde kan gebruiken.

Groet,

WJ