Jump to content
  • 0

filemaker 4 aanschaffen

Wim Bongertman

Question

Ik gebruik naar volle tevredenheid filemaker 4. Hiervan heb ik een nederlandse versie en een developper set in het engels. Beiden laat ik in een netwerk met elkaar communiceren. Het programma wat ik hiervoor heb geschreven omvat mijn gehele administratie van mijn winkel (klanten - voorraad - facturering etc.) Nu wil ik nog een extra licentie aanschaffen om met een 3e pc in het netwerk te gaan. Hoe kom ik nog aan een filemaker 4 licentie? Het zou toch te gek zijn dat ik drie nieuwe licenties 6 aanschaf. Overiging wie kan mij vertellen wat een server versie is? Kan deze mischien draaien op mijn novell systeem?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Stuur een mailtje naar Hilde van FileMaker (hilde@smp.nl). FileMaker zit in Ternat, maar de mailserver staat in Nederland. Als je in Nederland woont, daar zitten ze in Maarssen.

Ik weet (heb vroeger bij FileMaker gewerkt) dat er soms een doosje over is, dat staat dan stof te vergaren ergens in een hoekje van een kast.

Vraag het gewoon.

Wat FileMaker Server onder Netware betreft, die is nooit voorbij het beta stadium geraakt. Niet beschikbaar dus. FileMaker Pro Server 3.0 is de versie die je nodig hebt, die werkt met FileMaker Pro 3 en 4.x, en bestaat voor Windows NT en Macintosh.

• 0

Bedankt voor de reactie,

Misschien een beetje dom van mij. Maar ik heb een novell netwerk, daarop kan ik filemaker server 3 voor mac of win nt2000 toch niet draaien? In een peer to peer windows netwerk draait alles naar tevredenheid, alleen is het lastige dat als de computer met het filemaker programma uit staat, dan de andere computer uiteraard ook niet beschikt over de gegevens. Natuurlijk kan ik de bestanden wel op de server plaatsen, maar dan kan ik maar met een filemaker versie tegelijk beschikken over de programma's en heb ik dus geen netwerk functionalieteit. In de huidige opzet meoeten alle p.c.'s aanstaan, dan werkt het. Maar het is een beetje primitief. De rest van de software draait onder visual Foxpro en draai wel keurig op de server onder Novell. Ik heb eigenlijk geen zin om ook nog een nt server te installeren.

• 0
ik heb een novell netwerk, daarop kan ik filemaker server 3 voor mac of win nt2000 toch niet draaien?
Nee dus. Dat is niet dom. Je hebt gewoon pech dat FileMaker het niet meer ondersteunt. Zo heeft FileMaker onlangs ongeveer hetzelfde geflikt met de Linux versie. FileMaker Server 5.5 draait alleen op de 7.0 en 7.1 versie van Redhat Linux. Al wie zijn server naar 7.2 of 7.3 geupgrade heeft, komt plots tot de constatatie dat het niet meer werkt. En FileMaker heeft hier (nog altijd) geen fix voor.
In de huidige opzet meoeten alle p.c.'s aanstaan, dan werkt het.
Als je alle filemaker bestanden op 1 PC zet, hoef je maar 1 PC te laten aanstaan. Dat is bijna een goede oplossing.
De rest van de software draait onder visual Foxpro en draai wel keurig op de server onder Novell.
Foxpro is heeft een andere architectuur. Het is geen client-server architectuur zoals bijvoorbeeld alle SQL servers - en FileMaker werkt ook zo. Zo moet je met Foxpro, Access en Paradox bijvoorbeeld zelf je record locking verzorgen, wat er op neer komt dat je veel meer moet programmeren. Bij een client-server heb je dat probleem niet, maar je hebt wel een server applicatie nodig.
Ik heb eigenlijk geen zin om ook nog een nt server te installeren.
Hoewel het geen perfecte oplossing is, is wat ik hierboven voorstel dan volgens mij de beste oplossing. 1 PC met alle bestanden erop, en laat die dan altijd op staan.
  • 0

Tot zover is het allemaal duidelijk. Dan heb ik dus geen filemeker server editie nodig. Ik laat een pc in het netwerk aanstaan en zet daar de bstanden op. De laatste vraag is dan voorlopig de volgende. Ik moet nu dus een extra licentie filemaker 4,0 aanschaffen. (dar heb ik er twee van) Ik heb ook een filemaker 5.0 licentie. Kan ik dan niet beter 2 filemaker 5 licenties (of 5.5 als dat ook net elkaar wil werken) aanschaffen. Maar wat is het verschil in de versie 4 of 5. Het is mij niet geheel duidelijk. Ik heb nog geen extra funtionaliteit in de 5 kunnen ontdekken die ik nodig heb

• 0

Toch nog een opmerking: een peer-to-peer-opstelling zoals hier aangeraden wordt, heeft wel het nadeel niet crash-bestendig te zijn, althans veel minder dan een (professionelere) server - client-opstelling.

Dan ook nog iets in verband met het gebruiken van versie 4. Ik weet natuurlijk ook wel dat het permanent moeten updaten door veel gebruikers als een "geldklopperij" wordt aanzien. Anderzijds zeggen eerlijke hardware-mensen dat je het minst problemen hebt als je software van het ogenblik draait op een besturingssysteem van het ogenblik op hardware van het ogenblik. Ik weet ook wel dat de ellende van de combinatie Jaguar - FileMaker 6 (ook Developer) het tegendeel schijnt te bewijzen :( .

• 0

Nog in verband met de versies, en als antwoord op de vraag:

het is inderdaad beter versie 5.5 aan te schaffen, maar dat vergt wel een conversie van de bestanden, zodat die uiteindelijk niet meer samenwerken met FileMaker 3 of 4.

5 en 6 werken daarentegen wel samen.

• 0

En 5.5 natuurlijk ook... :lol:

Voor mij waren indertijd de "resizable" (sorry vind hier niet een deftig nederlands woord) dialoogboxen een verademing. Verder vond ik versie 4 nogal onstabiel op NT4. (onder Windows 2000 draait 4 blijkbaar terug weer beter)

Als je FileMaker niet tot het uiterste gebruikt, dan is het inderdaad niet nodig om te upgraden naar 6. Maar dan moet je wel licenties vinden.

Zoals André aangeeft werkt de combinatie van 5, 5.5 en 6 wel, en dus lijkt dat inderdaad verstandig om te doen, wie weet moet je binnen een jaar of zo nog maar eens een licentie hebben, en dan is die nog moeilijker te vinden.

• 0
Stuur een mailtje naar Hilde van FileMaker (hilde@smp.nl). FileMaker zit in Ternat, maar de mailserver staat in Nederland. Als je in Nederland woont, daar zitten ze in Maarssen.

Ik weet (heb vroeger bij FileMaker gewerkt) dat er soms een doosje over is, dat staat dan stof te vergaren ergens in een hoekje van een kast.

Vraag het gewoon.

Bij filemaker hebben ze geen voorraad meer. Ik zoek nu op internet.