Ga naar inhoud
  • 0

Het laten communiceren van FP 8 met Excel


rigo

Vraag

Wie heeft er ervaring met het laten communiceren van FP 8 i.c.m. excel?

bijv. in excel staat

 

1+1=2

In Filemaker wil ik dan 2 getallen invullen (1+1) waarbij excel het moet uitrekenen en waarvan het resultaat weer te zien is in een filemaker sheet.

 

Dit is een simpel voorbeeld, maar voor ingewikkelde berekeningen is excel heel geschikt. Een communicatie tussen beide zou toppie zijn...

 

Ik hoor het graag als er mensen zijn die me kunnen helpen.

 

Groet Rigo

 

[afgesplitst van nieuws item door administrator]

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Het ontgaat me totaal waarom je naar excel zou gaan en met een resultaat terugkeren naar Filemaker. Enkel maar om Excel te laten rekenen ?

 

Weet ze wel te bedenken, wil er alleen niet aan :)

 

Heb een klant die een heel scala aan spreadsheets heeft met prijs verschillende calculaties. In principe ondoenlijk om daar allemaal calculatielayouts binnen Filemaker te maken. Deze zou ze het liefst graag allemaal gekoppeld hebben. :)

 

Een spreadsheet geeft je veel natuurlijk veel meer vrijheid (kolommetje erbij, rijtje erbij, som van een kolommetje hier etc) en is voor klanten in principe toch wat overzichtelijker als een database...

 

Dus... ben er geen voorstander van, begin er ook niet aan, maar begrijp 't wel :)

Link naar reactie
  • 0
Heb een klant die een heel scala aan spreadsheets heeft met prijs verschillende calculaties. In principe ondoenlijk om daar allemaal calculatielayouts binnen Filemaker te maken. Deze zou ze het liefst graag allemaal gekoppeld hebben.

Deze kunnen toch perfect en VEEL overzichtelijker in FM opgeslagen worden.

Een spreadsheet geeft je veel natuurlijk veel meer vrijheid (kolommetje erbij, rijtje erbij, som van een kolommetje hier etc) en is voor klanten in principe toch wat overzichtelijker als een database...

In Fm kan je diezelfde toch spreadsheets aanmaken met eenzelfde overzicht en nu zelfs sleep mogelijkheden ?

Link naar reactie
  • 0
Deze kunnen toch perfect en VEEL overzichtelijker in FM opgeslagen worden.

 

Op zich kan alles da's 't punt natuurlijk niet. Maar niet zo eenvoudig ligt het niet (zou je de volledige situatie voor moeten kennen) en ook nog niet zoals de klant 't eigenlijk wil... En neem maar van mij aan, als er geen vorm van standarisatie is wil je dat echt NIET in FM.

 

In Fm kan je diezelfde toch spreadsheets aanmaken met eenzelfde overzicht en nu zelfs sleep mogelijkheden ?

 

Da's maar hoe je het bekijkt op zich kun je het wel aanmaken. Maar FM is toch echt geen Excel (o.i.d.) of andersom. Heb ook hele leuke 'databaseapplicaties' gezien in Excel (je kunt als je wilt echt heel veel doen met Excel).

 

't Hangt dus heel sterk af van de (gewenste) situatie... :)

Link naar reactie
  • 0

Op Mac kan het uiteraard via applescript. Je kan zelfs volledige formules van Excel in tekst gieten en die via applescript door excel laten uitrekenen.

Ook de inhoud van een bepaalde cell opvragen kan.

 

Maar de ervaring leert dat dat niet snel is en erg afhankelijk van de versie van je systeem, FM en Excel.

 

Tenzij je op Win werkt, is dit nog een overweging waard.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het ooit laten maken / zien werken onder Delphi.

 

Het betrof hier een calculatiepakket met de uittrekstaten die in Excel te maken waren.

 

Uittrekstaat is een meetstaat van alle hoeveelheden. Door de variatie in formules is daar in Delphi (en ook Filemaker) onmogelijk tegenaan te programmeren, dus is Excel een uitkomst.

 

De koppeling werd gelegd middels OLE van Windows. Het is daarmee mogelijk om een gegevensbereik te benoemen in Excel en deze te koppelen aan een specifiek veld in een specifiek record in Delphi. Door de Excelsheet ook nog eens op een vast gedefinieerde plaats op te slaan, was het mogelijk alle velden in Excel te koppelen aan willekeurige calculatieregels in Delphi.

 

Werkelijk fraai en functioneel.

 

Maar technisch erg complex!

Allereerst door de verschillende versies van Excel, zelfs de taalversie is in dit geval een probleem gebleken. Daarbij komt dat je een goed ontwerp moet bedenken om Excel sheets op te nemen in het totale datamodel.

Bij het wijzigen van Excel moeten er opnieuw gegevens doorgevoerd kunnen worden naar de kernapplicatie.

De gebruiker moet natuurlijk bere-simpel koppelingen kunnen leggen en achteraf kunnen herleiden!

Niet zo'n gemakkelijke klus, helaas...

 

Helaas heb ik het in Filemaker nog niet kunnen bereiken, maar ik zal de dag prijzen dat zoiets mogelijk wordt!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...