Jump to content
  • 0

Vraag ivm dagen

zorro

Question

Posted

Ik heb een start datum ( datum1) waarbij ik bv 4 WERKdagen wens bij te tellen. Om zo een eind datum (datum2) te bekomen. Ik heb dit vrij eenvoudig kunnen oplossen via een script waarbij een loop functie de dagen afloopt tot de gewenste datum. Indien er een zaterdag of zondag tussen is zal er 2 dagen bijgeteld worden.

Werkt prima, maar ik moet dan verschillende velden bijmaken.

Nu is mijn vraag heeft er niemand een formule om dit direct te berekenen.

Onderstaande formule geeft het aantal werkdagen weer, indien datum 1 en 2 gegeven zijn.

(Int((datum2-6)/7)-Int((datum1-6)/7))*5+

If(Mod(datum2-6;7)-2>0;Mod(datum2-6;7)-2;0)-

If(Mod(datum1-6;7)-2>0;Mod(datum1-6;7)-2;0)-1

Nu zou ik datum2 willen berekenen. Kan dit?

17 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Buiten de zaterdagen en de zondagen heb je natuurlijk ook nog de feestdagen en zelfs de bedrijfsgebonden niet-werkdagen (zoals opendeurdagen en dergelijke). Dat maakt dat je probleem niet in een formule te vatten is, en dat enkel de kalendermethode betrouwbare resultaten geeft.

• 0
Posted
Buiten de zaterdagen en de zondagen heb je natuurlijk ook nog de feestdagen en zelfs de bedrijfsgebonden niet-werkdagen (zoals opendeurdagen en dergelijke). Dat maakt dat je probleem niet in een formule te vatten is, en dat enkel de kalendermethode betrouwbare resultaten geeft.

Dat klopt maar ik wens feestdagen niet te vatten aangezien deze zeer variabel zijn ivm onderaannemers ea. Ik zou geholpen zijn door enkel zaterdage en zondagen weg te kunnnen laten.

mvg

Z

• 0
Posted

Ja.

Delen door 5 en de integer eruit halen dat aantal maal 7 + het restant kom je dan op een zaterdag of zondag moet je er nog 1 of 2 dagen bij doen.

Groet,

WJ

• 0
Posted
Ja.

Delen door 5 en de integer eruit halen dat aantal maal 7 + het restant kom je dan op een zaterdag of zondag moet je er nog 1 of 2 dagen bij doen.

Groet,

WJ

Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je de code kunnen laten zien, AUB

Mvg

Z

• 0
Posted

Indien je Developer of Advanced habt kun je er een functie voor gebruiken.

Ik heb er eentje, maar er zit een foutje in die ik (nog)niet kan 'herstellen'.

• 0
Posted

Leuk gedaan murtje.

Ook een leuk geintje met GetNthRecord.

Is dat je bij het gebruik van een tooltip boven je op je navigatie knoppen de volgende en vorige record al laat zien.

• 0
Posted

Ik werk met filemaker 8.0 advanced

Zeer knap gedaan Murtje !!!!!!!!!

Miscchien zal ik dit toch toepassen maar ik blijf toch curieus naar WJ zijn oplossing was om enkel de zaterdag en zondag weg te laten :)

• 0
Posted
Hij is geniaal he, onze murtje. Eigenlijk is dat ook wat onzen André voorstelde. Het is veel gemakkelijker om met een kalender te werken dan ingewikkelde wiskundige constructies te maken.

Dit is inderdaad zo.

Ik had een soortgelijke oplossing gevonden in het rijke archief van Clarify ( anno 2003) nl.

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=932&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=werkdagen

Ik zocht een "eenvoudige" manier zonder relaties en scripts om zaterdagen en zondagen weg te filteren.

Z

• 0
Posted

Zorro,

ik heb het snel even in een calc gegoten. Ik vind de oplossing van Murtje ook mooier. Maar als je niet iederjaar opnieuw wilt instellen en niet geintresseerd bent in andere vrije dagen is dit toch misschien praktischer.

Groet,

WJ

Werkdagen.fp7

• 0
Posted

Even de custom functie uit de file gehaald - om te zaak wat te verduidelijken voor de mensen die geen Advanced versie hebben.

Custom functie EindDatum ( Startdatum ; AantalWerkdagen )

Let(
[
HeleWeken= Int(AantalWerkdagen/5)*7;
RestAantal = AantalWerkdagen-Int(AantalWerkdagen/5)*5;
Einddatum = Startdatum + RestAantal + HeleWeken
];

Case(
DayOfWeek ( Einddatum )= 7;Einddatum+2;
DayOfWeek ( Einddatum )= 1; Einddatum+1;
Einddatum )

)

WJ, dit is poezie. -- peter

• 0
Posted

Volgens mij klopt er wat niet.

Wanneer je bijv. als startdatum 14-9-2006 invult en aantal werkdagen 7, wordt de einddatum 25-9-2006. Dit klopt.

Maar wanneer je de werkdagen 8 of 9 neemt blijft de einddatum op 25-9-2006.

Dit is ook het geval bij de aantal werkdagen 3,4 en 13,14