Peter Wagemans Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 (edited) Basics deel 1: structuur van een FileMaker database zit er zowat op, tijd voor deel 2. We hebben hier een paar kandidaten: - velden en calculaties - relaties - layouts maken - ...? Probleem hier is dat al die dingen met elkaar te maken hebben. Telkens weer zag ik in deel 1 dat de antwoorden doorweven waren met begrippen die nog niet "gezien" waren. Zelfs als ik de schoolmeester begon uit te hangen. Wat is volgens jullie een goed onderwerp voor deel 2? Edited June 22, 2006 by Guest Quote Link to comment
Michel5 Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 Mijn suggestie is om na de structuur verder te gaan met relaties. Omdat naar mijn idee de relaties voor een groot deel het type veld en calculatie bepalen? Bij het vraagteken, scripting? Quote Link to comment
burggraaf Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 Omdat naar mijn idee de relaties voor een groot deel het type veld en calculatie bepalen? Uitgaande van een beginneling: als je niets van velden en calculaties weet weet kun je ook niets met relaties. Ik zag wat nostalgische beelden van Peter van 'Vroeguh...' Vroeguh kon Filemaker ook niets kon met relaties... Wellicht is het een idee om aan de hand van een éénvoudig voorbeeld (bijvoorbeeld een simpel adressenbestand) dit topic voort te zetten? Quote Link to comment
johan Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 Ja, dat is een goed idee!... Ik wil hier zelf juist mijn adressenbestand op een hoger niveau brengen! Nu heb ik namelijk alles nog maar in 1 tabel zitten maar sinds de confituursessie weet ik dat dit echt niet is zoals het hoort! Er moet een tabel zijn voor de personen en eentje voor de bedrijven.... En in de bedrijven-layout had ik dan graag een portaal steken waar ik de contactpersonen per bedrijf kan laten verschijnen.... Mag ik al een vraagje stellen? .... Als elke persoon of elk bedrijf maar één adres heeft kom ik dan toe met 2 tabellen?... Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted June 22, 2006 Author Share Posted June 22, 2006 De meningen zijn verdeeld. Ik heb er een poll van gemaakt. Leve de democratie! Quote Link to comment
pjotter Posted June 22, 2006 Share Posted June 22, 2006 Nou de poll is duidelijk 100% van de stemmers tot nu toe gaat voor velden en calculatie Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted June 23, 2006 Author Share Posted June 23, 2006 172 views, 8 stemmen. Er zullen iets meer mensen geinteresseerd moeten zijn - en dus stemmen, voor ik hiermee begin. Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted June 24, 2006 Author Share Posted June 24, 2006 Causa finita est. Quote Link to comment
Stardust Posted July 11, 2006 Share Posted July 11, 2006 Terug van weg geweest ... is het stil gevallen ondertussen? Johan schreef: Mag ik al een vraagje stellen? .... Als elke persoon of elk bedrijf maar één adres heeft kom ik dan toe met 2 tabellen?... Johan, je maakt een tabel met bedrijven waarin de adressen staan en een tabel met personen gekoppeld aan de bedrijven. Is het echter nodig om twee tabellen te gebruiken? Wanneer het gaat om een eenvoudig adressenbestand is dit m.i. niet nodig. Heb je daarentegen nog grootse plannen met deze gegevens lijkt het me zinvol om nu reeds de gegevens over verschillende tabellen te verdelen. Nu ben ik benieuwd naar de talrijke reacties die zullen volgen ... het werk van Peter mag niet zomaar stil vallen! veni, vidi, vici Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted July 12, 2006 Author Share Posted July 12, 2006 Terug van weg geweest ... is het stil gevallen ondertussen? Een beetje wel. Er is een nieuwe thread gestart over velden en calculaties, maar die heeft nog geen reakties gehad, en ligt zieltogend in een hoekje. Ik wacht wel af. Misschien omdat iedereen met vakantie is. Quote Link to comment
Stardust Posted July 13, 2006 Share Posted July 13, 2006 Ondergetekende gaat naarstig op zoek naar de nieuwe thread ... dergelijk werk mag en kan niet gestopt worden. Quote Link to comment
Recommended Posts