Jump to content
  • 0

FM Hosting


Konkel Noen

Question

Posted

Situatie nu :

locaal Mac-only netwerkje met FM Server 5 en drie clients FM Pro 5.0

23 gerelateerde fp5's (een administratief werkinstrument), samen goed voor 11MByte

 

Nu wens ik daar 4 FM Pro clients aan toe te voegen, alleen zitten die geografisch op een andere locatie (waarvan eentje in Frankrijk).

 

Welke weg te volgen ? Welke is de beste oplossing ?

Recommended Posts

  • 0
Posted

Niet echt genoeg... Over hoeveel bandbreedte kan je beschikken?

(ik bedoel dit dus letterlijk - rekening houdend met de portemonnee)

 

Er zijn nogal wat internet account formules beschikbaar. Wat je daar hebt is niet optimaal. De vraag verlegt zich volgens mij een beetje naar je internet account. Pas als die aan een minimum voldoet - en dat minimum bepaal jezelf, maar je moet er de ongemakken dan ook bij pakken.

  • 0
Posted

Het mag eventueel wel een euro kosten.

Wat ik wil is een stabiel en vlot werkend systeem zoveel als mogelijk in eigen handen.

Het mag niet om de haverklap gaan uitvallen zoals die ADSL-verbinding nu.

Voor de rest heb ik spijtig genoeg weinig benul wat er zich voorbij een router allemaal afspeelt. Ik kan niet echt antwoorden op je vraag.

Stel dat je carte blanche krijgt.

  • 0
Posted

Beste Konkel,

 

De beste oplossing voor Filemaker (e.a.) hosting hangt af van vele factoren, die zeer kunnen verschillen.

 

Als niet elke gebruiker op eenzelfde LAN zit, heb je drie mogelijkheden:

 

1. Iedere site (bv filialen van een bedrijf) zijn eigen FM, met data-uitwisseling tussen de verschillende sites. Meestal geen goede oplossing, want je data is nooit echt up to date, er moeten moeilijke (lees: dure) synchronisatiemodules worden geschreven, enz. Ik geef hier verder geen commentaar op, andere kunnen je daar beter advies over geven.

 

2. De FM zelf "hosten", d.w.z. op één van de sites de FM beschikbaar maken voor de remote gebruikers, wat vaak wordt genoemd "je Filemaker op het Internet zetten".

 

3. De FM hosting uitbesteden, dwz hij staat niet meer fysiek op één van de sites van de gebruikers maar op een centrale plek waar álle gebruikers er aan kunnen, nl bij de Hosting Provider.

 

De echte kwestie is dus: wanneer host je zelf, wanneer laat je het doen?

 

Dit hangt af van vele factoren. Dit zijn er IMHO enkele die je moet afwegen in het beslissingproces:

 

- Het aantal gebruikers: hoe meer gebruik (meer gebruikers, of meer intensief gebruik), hoe meer bandbreedte je nodig hebt. Als je twee remote gebruikers hebt dan gaat dat nog over een adsl of zo, bij intensief gebruik heb je hogere bandbreedtes nodig.

 

- De "verspreiding" van de gebruikers: hoe groter % van de gebruikers remote zijn, hoe meer bandbreedte je gebruikt. Anders gezegd: als je zelf host, betaal je alleen voor de bandbreedte van de remote gebruikers. Als je laat hosten, betaal je voor de bandbreedte van alle gebruikers.

 

- Zekerheid, stabiliteit: je moet inschatten hoe stabiel het allemaal moet zijn. Hoe stabieler, hoe hoger de kosten qua infrastructuur (routers, switches, backup, reservemateriaal, redundante internetconnectiviteit, anti-virus, enz enz). De hosting provider biedt hier natuurlijk schaalvoordelen. Kan je er echter mee leven dat die ADSL zo af en toe uitvalt, dan overweeg je het zelf te doen. Vergeet echter niet je als developer schriftelijk te laten vrijstellen van garanties... anders is het jouw schuld.

 

- Security: hoe beveiligd moet het zijn, en hoeveel kost zo'n firewall als je 'm zelf koopt (installatie en onderhoud inbegrepen)? Is er VPN nodig?

 

- Filemaker-infrastructuur en hosting-expertise. Een zeer belangrijk punt: ga je alles (FM, FM server, Web Connector, etc) op 1 server zetten, of maak je gebruik van de gefijntunede gedeelde infrastructuur van een hosting provider die gespecialiseerd is in FM hosting? Of wil je liever een dedicated server die voortdurend wordt aangepast? Heb je de nodige licenties van alle componenten? Of gebruiken we misschien Terminal server of Citrix? Filemaker development en Filemaker hosting zijn twee verschillende beroepen... maar misschien kan je een specialist inhuren?

 

- Monitoring en interventies: de meeste providers hebben iemand standby om in te grijpen of onderhoudswerkzaamheden uit te voeren (filetje vervangen op de FM server, ...). Als we het zelf doen, is er dan iemand beschikbaar om die werken uit te voeren?

 

- Combinatie met andere applicaties: misschien kan je de hosting combineren met een mailserver of een website of zo? Dat kan het totale kostenplaatje beinvloeden.

 

Dit moet je dus allemaal afwegen in het beslissingsproces. Gesteld dat je zelf weet hoe het in mekaar te steken, of je kan er iemand voor inhuren (anders heb je geen keuze en moet je het laten hosten), quantificeer je elk element, bv:

 

- ik heb 5 gebruikers op de LAN, en dan nog eens 3 keer 5 gebruikers in filialen. Die remote users verbruiken allemaal "x" trafiek, dus heb ik minstens 15 maal x = y kbit capaciteit nodig. Bij hosting door een derde wordt dat 20 maal x = y kbit capaciteit.

 

- het systeem mag maximaal x maal per jaar x minuten uitvallen, dus heb ik een aansluiting van het type "z" nodig (adsl, sdsl, frame relay, evt twee ISPs, ...), met bovenstaande y kbit capaciteit. Bereken de kostprijs van je connectivity, bv op drie jaar. Vergeet de aansluitingskosten niet.

 

- Neem de minimumeisen qua kwaliteit, stabiliteit, security, enz, en bereken de kost van de infrastructuur die je daar voor nodig hebt: aanschaf materiaal en werkuren installatie. Vergeet de toekomstige kosten niet: updates, onderhoud, interventies, ...

 

- Hoeveel tijd ga je bezig zijn om het zelf op te zetten, of hoeveel kost de specialist? Hoeveel gaan de regelmatige interventies kosten, bv het onderhoud van het operating systeem en zijn regelmatige security patches en zo? Denk aan de SQL-bom van verleden weekend...

 

- Hoeveel bespaar ik eventueel door de combinatie te maken met andere applicaties? Bv als je investeert in je eigen infrastructuur, hoef je geen webhosting meer te betalen, dan kan je misschien dan ook zelf doen.

 

Tel al het bovenstaande op, bereken op bv drie jaar, en vergelijk met de prijs van de hosting provider.

 

Simpel, niet? :)

 

De Foemper

  • 0
Posted

Een mogelijks alternatief, dat wij gebruiken tussen onze vestiging in Kortrijk en Mechelen :

 

Kortrijk : FMS 5.5 MacOS 9.2; 30 Clients FM6 en FM5.5 (28 Mac & 2 PC)

Mechelen : 13 Clients FM6 en FM5.5 (8 PC & 5 Mac)

 

Verbinding :

- Kortrijk ADSL met vast IP-adres; thuis of in Mechelen ADSL of Telenet met variabel IP

- Kortrijk een PC met Windows Terminal Server en VPN router

Inloggen :

- Mechelen VPN router; PC kan gewoon inloggen, Mac kan inloggen met RDC (gratis)

- Van thuis : Mac OSX noodzakelijk om de VPN tunnel te bouwen, inloggen met RDC

- Kortrijk : Rechtstreeks op de FMS

 

Het grote voordeel van dit systeem is dat je op een relatief kleine bandbreedte, zelfs met 10 gebruikers, geen vertraging ondervindt. En je behoudt alle functionaliteiten van FileMaker, je hebt geen extra programmatiewerk nodig in FileMaker.

 

Wil je meer info, want dit is nogal schematisch, geeft dan een seintje.

Koen

  • 0
Posted

Waar zal ik beginnen?

 

Wij werken reeds 10 jaar met filemaker als kloppend hart in onze administratie. Alles wat je maar denken kan wordt in filemaker bijgehouden. Adressen, offertes, orders, leveringen, facturen, rappels, stockbeheer, prijslijsten van leveranciers, telefonische helpdesk, herstellingen, budgetteringen en budgetcontroles, rendementsgrafieken en ga zo maar door (alles samen zo'n 100 Files goed voor 800Mb). Naast filemaker gebruiken wij niets anders in de administratie van ons bedrijf (43 personen).

 

Sinds vorig jaar hebben wij een vestiging in Mechelen. Wij moesten dus op zoek naar een manier om zeer vlot data te kunnen inputten en raadplegen in ons systeem. Na veel zoeken en experimenteren zijn we op Windows terminal server (WTS) (=min of meer gratis) gekomen.

Wat is dat? heel eenvoudig uitgelegd komt het hier op neer : In het moederbedrijf staat een PC met WTS met daarop een VLA filemaker geïnstalleerd (die op zijn beurt files opent vanop de FMS). Remote kan je (via tunneling, zie verder) inloggen en een sessie openen. Je start eigenlijk op die WTS de filemaker op en neemt (virtueel) het scherm over op de remote locatie. Diverse personen kunnen gelijktijdig zo'n sessie opstarten op diezelfde WTS. Vandaar dat je een VLA Filemaker nodig hebt. Voor de Mac gebruikers onder ons kan je dit een beetje vergelijken met Timbuktu , maar hier kan je meerdere sessies tegelijkertijd starten.

Het enige dat hier eigenlijk over het netwerk (telefonie) wordt verstuurd zijn schermafbeelding, muis bewegingen en toetsen aanslagen. Dit gaat dus werkelijk vliegensvlug, je merkt nauwelijks dat je remote werkt. Het openen van de gerelateerde bestanden gaat zelfs sneller (Mac) dan als je lokaal zou inloggen!

Deel 2 van de configuratie : VPN

Aangezien we alle data via een adsl of sdsl lijn versturen, passeren we het internet, dus enige beveiliging is hier wel nodig. In het moederbedrijf heb je een adsl-lijn nodig met een vast IP en een router waarin je VPN wordt opgebouwd. In het zusterbedrijf volstaat een gewone ADSL starter en een router. Voor thuis heb je die router niet nodig, dat kan software-matig.

Deel 3: RDC Remote Desktop Connection (gratis en van Microsoft?!?!) voor Windows en MacOSX

Met die RDC log je in op de WTS en open je, je eigen sessie en krijg je het virtueel bureaublad van de WTS, je start FMP (vla) op, connecteer met de Host en je bent vertrokken.

 

Enkele issues :

- Je werkt als Mac gebruiker in een Windows omgeving dus Windows-shortcuts!

- Je kan ook alle andere programma's opstarten op die PC die WTS ondersteunen.

- Apple-Q, sluit de RDC af (dit is de frontapplicatie) Filemaker blijft volledig openstaan; Als je de volgende dag weer inlogt staat filemaker nog altijd zoals je hem hebt achtergelaten! Je moet dus eerst alt-F4 doen (om filemaker te quitten) en dan apple-Q om de sessie te stoppen.

 

Deze oplossing biedt ons nu de mogelijkheid om alle administratie van zowel Mechelen als Kortrijk in één databasestructuur te doen, zonder enige extra programmatie binnen filemaker. Verkopers met een laptop kunnen waar ook ter wereld Live inloggen in het systeem van zodra ze een internet verbinding hebben.

 

Wil je nog meer info, kom dan op 21 feb naar de FSA-meeting, en daar kunnen we er nog eens over klappen.

 

Koen

  • 0
Posted

Een prima voorbeeld van de DYI-oplossing, dank voor de bijdrage.

 

Eén kleine kanttekening:

Windows terminal server (WTS) (=min of meer gratis) RDC Remote Desktop Connection (gratis en van Microsoft?!?!) voor Windows en MacOSX

Koen

Terminal Server is geenszins gratis. Het is onderdeel van W2k server, en die is niet gratis. En als je TS wil gebruiken, moet elke client nog eens een TS Client Access License (TSCAL) hebben. En (ja, ook de Macs) hebben een Windows CAL nodig.

 

Een dergelijke configuratie kost dus duizenden euro's aan Microsoft licenties.

  • 0
Posted

Op gebied van gratis of niet gratis, heb ik hier even nagevraagd :

je hebt uiteraard je Windows 2000 server lic nodig vb 10clients ongev 1400euro, volgens mijn collega zitten daar 5 Terminal Server Lic. inbegrepen. 5 extra TS Lic zouden ongeveer 800 euro kosten.

Nu Bill moet toch ergens zijn boterham verdienen hé.

  • 0
Posted

Terminal Services van Win geven dan nog het voordeel dat je eigenlijk maar 1 server moet beheren. Ik raad het vaak aan voor kleine klaslokalen... Een toepassing Filemaker kan dus inderdaad ook op die Server draaien. Voordeel is overigens dat je clients erg oud mogen zijn. In het geval van windows clients heb ik zelfs nog gewerkt met 386 clients!! (toestellen van 10 jaar geleden dus) die via Terminal services meteen Windows2000 applicaties konden draaien... Nadeel was echter dat de betere remote client (remote desktop clients) minstens windows95 verwachtten. Maar in principe kan je effectief met windows 3.11 ook op de server via de eigen pakketjes van Server 2000.

 

En wat de prijs betreft: Zeker in onderwijsmiddens, een stukje minder dan de genoemde kosten hierboven, gezien de apparte prijsvoorwaarden

  • 0
Posted

Dus je ziet het, alleen al de TS en W2k licenties moet je serieus bekijken. Zo moet een Mac client bv ook een Windows CAL kopen, maar een W2k Professional dan weer niet.

 

Een goed voorbeeld van het feit dat er dus heel veel elementen meespelen (zie mijn vorige posting), die je allemaal moet wikken en wegen in je matrix product-performantie-prijs.

 

Mijn ervaring is dat er vaak al te licht wordt mee omgegaan, zo van "we zetten dat even op een ADSL, en leuk, het werkt".

 

BTW, in het Foemper-lab starten we een informele vergelijkende test TS-Citrix met o.a. Filemaker, om bv te zien of de extra kost van Citrix kan gecompenseerd worden door het lagere bandbreedte-verbruik. Als het de Clarify-lezers interesseert, kan ik de resultaten misschien op het forum posten?

 

De Foemper

  • 0
Posted

Koen,

jouw voorstel werkt fantastisch. Ik heb zo'n verbinding getest met ISDN en 2 gebruikers en zelfs dit gaat nog heel aardig! (Afgezien van de bel-kosten natuurlijk!)

 

Ik heb nog wel een vraagje aan EasyKoen:

 

Met wat voor configuratie werkt jouw Terminal Server? Welke processor? Hoeveel geheugen? etc..

  • 0
Posted

En Koen,

 

kun je ook nog wat meer vertellen, hoe je dat precies doet met het opzetten van een VPN. in combinatie met Terminal Server? (misschien niet zoveel te maken met Filemaker, maar in dit geval toch erg interessant) Ik heb het via Terminal server al wel draaiende gekregen, alleen niet via een VPN. Zet je de VPN op in Windows 2000 server? Ik ben qua VPN een leek!

  • 0
Posted

Ik vrees dat ik van het opzetten van de VPN-tunnel zelf niet veel kaas heb gegeten... Daar kennen mijn collega's veel meer van. Configuratie van routers is niet aan mij besteed. Dit is een van onze bedrijfsactiviteiten, ik denk niet dat ze (mijn collega's) deze info hier op het forum zullen zetten. Geraak je toch niet verder, neem dan gerust rechtstreeks met mij contact, dan kan ik je misschien verder doorverwijzen.

 

koen.vanhecke@onlinegrafics.be

  • 0
Posted

Die Terminal Services-configuratie schijnt dus goed te werken. Maar hoe zit het met het printen? Kan dat ook? Immers, voor zover ik begrepen heb, wordt enkel scherminformatie doorgegeven. Als we op afstand willen printen terwijl de bestanden niet locaal aanwezig zijn, dan moet toch ook al die print-informatie doorgestuurd worden? Hoe werkt dat dan precies?

  • 0
Posted

Je installeert op de PC waar terminal service draait, de printers (als administrator). Enige beperking als ik goed werd ingelicht, is dat de printers zichtbaar moeten zijn via IP (en dat je dus het IP nummer van de printer moet kennen). Appletalk zou niet ondersteund worden :?: .

Nadien kan je als client gewoon de printer selecteren bij de printinstructie.

  • 0
Posted

Dank, Koen, voor het snelle antwoord. Maar toch zou ik nog meer duidelijkheid willen, als dat kan.

Er wordt me verteld dat Terminal Services zo snel werkt omdat de locale gebruiker eigenlijk een thin client is die enkel scherminfo toegestuurd krijgt, terwijl hijzelf enkel muisinfo verstuurt. Als ik op File - Print klik, wordt ervan uitgegaan dat ik een printer activeer die op de locatie van de server staat, dus bij een hosting provider. Maar ik wil het papier hier uit de printer zien rollen, langs de client side. Die informatie moet toch naar hier komen en een locale printer hier aansturen. Voor een complex rapport kunnen dat toch verschillende mega's zijn. Hoe werkt dit dan als we van het "thin client"-principe uitgaan?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...