Jump to content
  • 0

gegevens binnenhalen via ODBC

plato

Question

in een Oracle databank bij een klant zitten "contact" fiches die geëxporteerd moeten worden naar Filemaker. het is echter geen eenmalige bulk export, maar telkens wanneer er een nieuwe record in de Oracle databank gemaakt wordt, moet deze individueel geëxporteerd worden naar Filemaker.

en nu de vraag : ik kan de data ophalen via ODBC in MS acces., maar kan dat ook rechtstreeks in Filemaker ? en zo ja, hoe kan ik bepalen welke record ik wens te importeren en welke niet ?

aan alle wizards en filemaker guru´s reeds een dikke bedankt !

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik heb nog wel ergens een programma zitten dat ik ooit als tool gebruikt heb om SQL commands naar FM databases te sturen.

Het is een 'graphical utility' (iemand de Nederlandse naam voor dit ding), waarbij je de'libraries van SQL commands kunt gebruiken.

Alle SQL commands die door FM ondersteund worden kunnen gebruikt worden, zoals: Create Table, Drop Table, Select, Insert, Update, and Delete.

Het is zowat 2 MB, te groot om hier te posten, dus indien iemand belangstelling heeft.....ge weet mij wonen....

• 0
'graphical utility' (iemand de Nederlandse naam voor dit ding), waarbij je de'libraries van SQL commands kunt gebruiken

Je kan ook MS Access in deze zin gebruiken. Via 'Design query' kan je op een grafische manier je query samenstellen, je kan de SQL code (View > SQL View) kopiëren en plakken in bv. in de FileMaker 'Execute SQL' script step. Bij ingewikkelder queries kan het natuurlijk wel zijn dat je het Access SQL dialect nog lichtelijk moet vertalen. Ook vierkante haken verwijderen!

-- Jeroen

• 0

Je hoeft natuurlijk niet hiervoor Access te installeren... De meeste MS patientien onder ons hebben wel een Excel in hun Windows installatie.

Daar kan je ook database queries uit maken.

Eens office de benodigde extra componenten geinstalleerd heeft, vindt je op je harde schijf een applicatietje dat MSQUERY32.EXE heeft, en dat is een eenvoudig maar handig tooltje... dan hoef je zelfs excel niet op te starten.

• 0

ik kan zowel met acces als met MYQUEREY.EXE de oracle data aanspreken, maar hoe kan ik het opzetten dat ik in filemaker alleen de gewenste regel importeer. rekeninghoudend met het feit dat mijn ( computerkennis loze) klant dit met een klik op de knop wil doen... zonder ingewikkelde querys te trekken

• 0
maar hoe kan ik het opzetten dat ik in filemaker alleen de gewenste regel importeer.

allez, plato, dat kunnen wij toch moeilijk in jouw plaats verzinnen? :?

Hoe kan ik het beste antwoorden? In een SQL-statement om records op te vragen heb je typisch:

de SELECT-clausule waarin je de velden opgeeft die je wil opvragen

de WHERE-clausule waarin je bepaalt welke records je nodig hebt. Dat is de plaats waar je je 'magic' tevoorschijn moet halen. Ergens heb je een identificatie nodig die zowel in Oracle als in FileMaker bestaat: een record ID, een gebruikersID, de datum van laatste import. Dat moet je te weten komen.

In de 'Import Records'/ODBC script step stel je dan een query samen die deels statisch is (copy/paste uit MS Query...) en deels dynamisch. Een voorbeeld:

stel dat je op basis van een contactnr in FileMaker alle contactgegevens uit Oracle moet ophalen. In Oracle heet de tabel 'Contacts' met als primary key 'ContactID'. Er is in FileMaker een veld ContactID in de tabel Contacts en je weet welke ID je wil opvragen.

Je SQL zou er dan zo kunnen uitzien:

"SELECT Naam, Adres, enz... FROM Contacts WHERE ContactID=" & Contacts::ContactID

Met deze info zou je een import scriptje moeten kunnen maken waarmee je klant via een druk op de knop de gewenste contact kan importeren.

Groetjes,

Joris Aarts