Jump to content
  • 0

Mac en FileMaker

Johnny

Question

Het is wel droef gesteld: FileMaker updates om de haverklap, Mac updates naar Intel. Ik laat me verleiden een Mac mini te kopen (2 GIG intern, extra HD om op te starten op 7200 toeren, 1,8 GH Intel processor) omdat het allemaal zo lekker snel is geworden. Ik installeer FMpro 8,3 en start vol verwachting een van mijn solutions. TERGEND LANGZAAM!!! Wat een deceptie! Waar mijn 2 jaar oude laptop PC lekker door de applicatie heen flitst en al lang klaar is met een intensieve rekenklus, daar zwoegt en slentert de Mac als een boerenkar op een zandweg. Zelfs mijn Mac iBook G4 klaart dit karwei met gemak en veel meer snelheid.

Wie vertelt mij wat hier aan de hand is, en wat betekenen die termen Universal en PowerPc nou weer, die ik nu begin tegen te komen?

Ik dacht dat macs probleemloos waren, maar tot nu toe acht ik dat zwaar overdreven...

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Als je de proggies op de ibook probleemloos draai dan moet dit op de macmini precies hetzelfde zijn met 8.3? Werk je met 8.5 dan is deze universal en zal die nog beter draaien op de mini. Zelf draai ik een bestand op diverse mac's en pc's en ik ben zeer tevreden.Wat dit betekend voor jou weet ik niet maar als dit inderdaat zo traag is lijkt het er op dat er iets niet goed is geinstaleerd?

• 0

FMpro 8.3 en FMserver 8.3 draaien aanzienlijk langzamer op een intel mac. Geen performance, huilen met de pet op. Gooi je er een FMpro 8.5 en een FM server 8.4 op dan pas draait het naar behoren. Je moet dus echt die universal hebben als je op mac intel draait. FileMaker store NL maakt daar gretig misbruik van en vraagt voor een FMserver 8.4 update 299 euro. Terwijl de FileMaker store US daar 49 dollar voor rekent. Maar die kun je niet downloaden vanuit Europa.

De informatie die FileMaker hierover geeft is weinig verhelderend, je moet zo'n beetje zelf maar je conclusies trekken. Ik vind dat een vorm van je klanten maar laten aanmodderen.

Kortom: Na diverse kostbare updates (ik heb nog FileMaker 6, 7 en 8 in de kast staan, nu weer 8,5) begin ik een beetje genoeg te krijgen van FileMaker en hun pogingen om telkens weer veel geld te vragen. Moet ik nu al mijn klanten weer een verhaaltje gaan vertellen dat ze moeten updaten? Ze zien me al komen.

Ik ben zeer in mineur gestemd, heeft iemand nog iets positiefs te zeggen hierover?

• 0

Beste Johnny,

Je bent in een val gevallen die vooruitgang heet.

Met de overgang van ppc naar intel is de taal die onderhuids

uw computer aan de gang houd veranderd van ppc-taal naar

intel-taal.

NB: ppc = G3, G4 en G5, Intel-taal = voor intelmacs

Nu hebben zowel apple als de software ontwikkelaars een ant-

woord voor tussentijdse oplossingen.

Oplossing 1: Rosetta

Uw tolk.

Om oude programma's die ppc-taal begrijpen heeft apple in zijn

besturingsysteem een tolk ingebouwd die de codenaam Rosetta

heeft gekregen.

Alles wat uw programma (filemaker 8.03 ?) heeft te vertellen aan

de mac of alles wat uw programma wil weten van uw mac zal door

rosetta worden vertaald van ppc naar intel-taal.

Hier ondervindt je de vertraging die je merkt.

Oplossing 2: UB (universal binary)

Tweetalig.

Softwareontwikkelaars schrijven hun programma's zo dat ze beide

talen spreken en begrijpen. Zodat een nieuw aangeschaft pakket

zowel op een ppc danwel op een intel (zonder rosetta) werkt.

Voor sommige programma's is oplossing 1 een werkbare oplossing

Van de vertraging merk je nouwelijks wat omdat die nieuwe intel met

zijn grotere snelheid dan de ppc dit verschil redelijk compenseert zo-

dat het gevoel van snelheid redelijk tot goed lijkt.

Helaas levert Filemaker de uitzondering op de regel.

In jou geval betekend dat dus pech.

Filemaker heeft besloten om geen UB van filemaker 8 uit te brengen

maar een nieuwe versie 8.5 uit te brengen.

Voor jou dus 3 opties

Blijven werken met de slome versie.

Update naar 8.5 * ( ca 100 euro ex btw )

Of intel mini omruilen voor een G4 mini.

* of jou pakket het onder 8.5 rechtstreeks doet laat ik even de guru's

van clarify over.

In de hoop iets verduidelijking te hebben gegeven.

Quint

• 0

Ja duidelijk verhaal, bedankt voor je uitleg!

Ik vraag me het volgende nog even af: stel ik update fmserver 83 naar fmserver 84 (= universal toch?) kan ik mijn klanten dan zonder snelheidsverlies in FMpro 8.3 laten werken? Mij lijkt dat het intel/universal verhaal niet bij hen terecht komt....

• 0

Zelf ben ik nog niet in bezit van een intelmac.

Maar ik neem aan als jij de boel serveert dat het

in ieder geval scheelt als bij jou de server en de

software op elkaar is afgestemd.

De combinaties tussen nieuwe fm-server en oude

clients zal je ook aan de fm-guru's hier over laten.

Heb wel e.e.a. gezien over problemen in diverse

draadjes.

Quint

• 0

Even de babylonische spraakverwarring in versie nummers de wereld uit halen.

Er bestaat geen 8.3 en ook geen 8.4.

De laatste versie van de FileMaker Server is een 8.0v4.

Wie reeds een 8.0v3 (of 8.0vx) heeft hoeft dus ook geen upgrade te betalen. Zelf voor wie 8.0 clients heeft is een upgrade aan te bevelen.

FileMaker Server 8.0v4 is de eerste versie die je kan installeren op een Universal Binary.

De eerste Universal client is FileMaker Pro 8.5v1. Dit is een betalende upgrades. FileMaker Pro 8.0v3 is de recenste 8.0 versie en enkel voor Power PC of Rosetta. Deze blijft perfect werken met FileMaker Server 8.0v4.

Wat je gemaakt hebt onder FileMaker 8.0v3 zal nog perfect werken onder FileMaker Pro 8.5, dus je hoeft niks aan te passen. Je krijgt er alleen een pak leuke features bij.

Groeten,

Koen

• 0

Je hebt gelijk wat die nummers betreft, ik bedoel met 8.3 idd 8.0v3 etc.

De verwarring daarover kan niet te groot zijn, maar het is voor alle duidelijkheid beter om daar nauwkeurig in te zijn.

Een upgrade voor intel mac naar server 8.0v4 laat zich niet installeren ('niet voor intel mac') en dus moet je betalen voor de upgrade naar 8.0v4. Toch. Helaas.

Johnny

• 0
Kortom: Na diverse kostbare updates (ik heb nog FileMaker 6, 7 en 8 in de kast staan, nu weer 8,5) begin ik een beetje genoeg te krijgen van FileMaker en hun pogingen om telkens weer veel geld te vragen. Moet ik nu al mijn klanten weer een verhaaltje gaan vertellen dat ze moeten updaten? Ze zien me al komen.

Ja, software kost geld. Reken erop dat FileMaker elk jaar met een betalende upgrade op te proppen komt.

Je kan het hele proces vertragen, door niet in te gaan op die upgrades. Maar je kan het niet stoppen. Op de Mac is het een inderdaad een beetje erg de laatste tijd. Terwijl je op Windows nog steeds een 2000 versie kan draaien met FileMaker Pro 4, en dat met de nieuwste hardware, zit je op Mac geld te spenderen aan OS X upgrades, en de nieuwste Macs kunnen ook al geen Classic OS 9 meer draaien - cost of ownership is een term die ze bij Apple niet te veel in de mond moeten nemen.

Aan de andere kant: geef mij maar een Mac. Ik gebruik mijn machine om geld mee te verdienen, en heb er niets op tegen als die ook wat geld kost.

Een beetje off-topic; ikzelf ben heel tevreden met mijn nieuw MacBook. De oudere FileMaker versies heb ik onder Parallels op de MacBook geinstalleerd, en die draaien dus onder Windows, sneller dan mijn OS X gedeelte ze kan draaien.

Enige minpuntje is de netwerksnelheid van de Parallels software - toch in combinatie met FileMaker. Maar eens je een tijdje aan het werken bent, zit alles in cache, en draait het vrijwel even snel als op een gewone Windows bak.

Op de Windows kant heb ik alle anti-virus brol verwijderd, als tegengewicht hiervoor, surf ik alleen met de OS X kant, pak regelmatig een backup van de HD image van de Parallels installatie, en plaats mijn werkbestanden op de OS X kant - accesbaar via een netwerk drive op de PC kant.

FileMaker Pro 8.5 trekt de kasseien uit de grond qua snelheid op mijn OS X. Als ik bij Windows klanten moet werken, doe ik zelfs het meeste werk op de OS X kant, maar draai tegelijkertijd FileMaker Pro 8.5 Windows om de specifieke technologieen te kunnen programmeren en testen ( ODBC/SQL, Troi File plug-in/drive mapping, Auto-Update plug-ins, Outlook sync, ...)

Wat de performance betreft op Windows versus Intel Mac - die is gewoon hetzelfde nu. Ik heb simpele benchmark programmaatjes gemaakt, en die getest met FileMaker Pro 8.5 op OS X, Boot Camp en Parallels. Er zijn wat verschillen met de verschillende onderdelen, maar gemiddeld is het resultaat hetzelfde.

Wie met Boot Camp werkt op een Intel Mac, maakt de verkeerde keuze. Een beetje zitten herstarten om van OS te veranderen, u maakt een grapje, Apple?