Jump to content
  • 0

Global and repeat....

JeanWM

Question

Posted

Ik zit al een tijdje te boteren op een ge-erfd bestand (5 jaar oud, zonder documentatie, weet zelfs niet van wie het komt) dat moet aangepast worden.

Er wordt gebruik gemaakt van een global field met 3 repetities, 3 kleuren.

Zou moeten aangepast worden tot 5.

Maar ik vind dat ding nergens !

Het veld staat wel in veld definities.

Als ik ga kijken/zoeken via Acces Privileges - Overview, zou ik via Layouts moeten kunnen zien welke velden er in welke layout staan, en omgekeerd op welke layouts welke velden staan.

Maar dat global veld blijft 'grijs', en via veld wordt geen enkele layout aangegeven.

Ik heb al voor de grap in iedere layout elk veld één voor één weggedaan, denkende dat het ergens (heel klein) zou verstopt zijn... noppes.... :cry:

En toch functioneert de kleurtoepassing van het global veld..... :evil:

Kijk ik slecht en zie ik het niet, of is het zo simpel dat ik er gewoon niet aan denk....??!!

8O

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik denk dat je toevallig op één van de grappige eigenschappen van FileMaker gestoten bent: global fields worden op een specifieke manier gestockeerd, niet zoals gewone velden. Dat betekent dat ze enkel op een lay-out moeten staan wanneer het nodig is ze manueel in te vullen. Indien dat niet nodig is (omdat je ze bijvoorbeeld invult via scripting met SetField of zo), dan hoeven ze niet ergens fysiek zichtbaar te zijn.

Straffer nog: een global die op een lay-out staat en ingevuld werd, mag daarna gewoon van die lay-out verwijderd worden. De waarde blijft dan behouden, maar het veld is wel naar zijn tijdelijke verblijfplaats in het Rijk der Spoken.

Wat doe je dus nu? Kies een leuke lay-out, zet dat veld daarop met alle gewenste repetities, vul het zoals je wil, en haal het dan weer van de lay-out weg.

Ik hoop dat niemand me kwalijk zal nemen dat ik dit verklap...

• 0
Posted

Ik denk het tweede :wink: .

Voor het overige wordt er op deze planeet heel wat over FileMaker gepraat. Het komt er dan ook op aan zoveel mogelijk oren zo lang mogelijk open te houden op zoveel mogelijk plaatsen. Ik denk dan vooral aan de FileMaker lists (en dat zijn er heel wat), de newsgroups, de forums enzovoort. Daar kruipt natuurlijk heel wat tijd in en je moet het dan natuurlijk nog allemaal onthouden. Ik zou daar anecdoten over kunnen vertellen.

• 0
Posted

Ha, nonkel André vertelt... ja!ja!ja!...(kruipt op de knie van nonkel André, die bedaard zijn pijp opsteekt, enz.. enz...)

't Is zo'n beetje wat we met dit forum proberen - nee niet die vader-zoon relatie, maar een soort van FileMaker-cultureel doorgeefluik maken.

Waar de manual ophoudt, moeten forums als dit overpakken, tenzij je graag dure kursussen volgt, maar Jean jij weet dat natuurlijk al, wat zit ik hier mijn toetsenbord nodeloos te verslijten. :wink: