Jump to content
  • 0

bestandsgrootte verachtvoudigd na update

klaver

Question

Beste forumleden,

Ik kom in deze duistere dagen hier nog eens mijn licht opsteken. Maar allereerst mijn beste wensen voor 2007 aan alle forumleden.

Ik heb onder windows xp en filemaker 5.5 en filemaker server een bestand lopen van ongeveer 20 Mb. Hier moesten wat aanpassingen aan gebeuren, dus nam ik een kopie, maakte de aanpassingen, gooide alle records weg en importeerde de data uit de oude versie.

Nu blijkt dit bestand ineens 160 Mb groot te zijn. Ik heb de optie "save a copy as - compressed copy" ook gebruikt, zonder noemenswaardig resultaat. De aanpassingen die ik gemaakt heb, waren niet zo spectaculair om deze verachtvoudiging te verklaren. Het betreffende bestand was - voor het importeren - nauwelijks groter geworden.

Overigens werkt het zaakje nog prima onder filemaker server. Ik heb het echter nog niet kunnen testen met meer dan 2 gebruikers.

Mijn vragen zijn: mag ik problemen verwachten, gezien de enorme toename van het bestand? Hoe valt deze toename te verklaren?

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Bedankt voor je snelle reactie, Peter.

In beide versies zijn er een 30tal velden waarbij indexing aanstaat. Dit kan dus niet de oorzaak zijn van de geheugentoename. Tussen haakjes: wat is het effect op de database als ik deze indexing afzet?

Overigens: wat bedoel je met gestockeerde velden?

Anderzijds zijn er in beide versies een 100tal containervelden, waarin via kleine zelfontworpen pictogrammen evaluaties worden weergegeven van bepaalde testen. Deze velden heb ik echter bij een vorige upgrade van het bestand bijgevoegd. Zou het kunnen dat dit zich pas bij deze upgrade manifesteert in een geheugentoename?

Ik heb om het effect van deze containervelden na te gaan, deze allemaal eruitgezwierd (met dank aan de uitvinder van de ALT-toets), en raad eens: het bestand is nu nog ongeveer 9Mb groot.

Rest mij dan nog de vraag hoe het komt dat de vorige versie van dit bestand (waarin deze containervelden reeds maanden in gebruik waren), slechts 20 Mb groot was.

Dus heb ik in de vorige versie eveneens de containervelden eruitgezwierd. Resultaat: van 19 naar 9Mb.

Dus wellicht zijn de containervelden de grote schuldigen. Blijft de vraag natuurlijk hoe het komt dat dit zich nu pas manifesteert?

In ieder geval zal ik deze containervelden systematisch moeten vervangen door tekstvelden en zal ik gebruik moeten maken van een (zelf ontworpen) lettertype.

• 0

Blij dat je het gevonden hebt.

Met gestockeerde velden bedoel ik dat de inhoud van deze velden ook daadwerkelijk in de database zit.

Een gewoon tekst veld is altijd gestockeerd. Een calculatie kan ongestockeerd zijn, in mijn engelstalige FileMaker heet die dan ook een "unstored calculation". Dat wil zeggen dat het resultaat van de calculatie niet in je database bijgehouden wordt, maar elke keer opnieuw even uitgerekend wordt als je ze nodig hebt.

Met container velden is dat hetzelfde - maar dan anders...:)

Je hebt alles in versie 6 dus ik moet ff diep nadenken hoe dat nu ook weeral was...

Importeer je icoontjes in een reeks van globale velden - dit terwijl je file NIET door de fmserver gehost wordt. Nu kan je de file terug hosten. Verwijs ernaar met een calculatieveld.

In de stijl:

If ( a = b ; icoon1_g ; icoon2_g )

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel hier.

Hierdoor zal er maar 1 versie per icoon echt bestaan in de database, en de rest zullen ongestockeerde calculaties zijn, verwijzingen naar die ene master van dat icoontje, in een globaal veld.

• 0
Een gewoon tekst veld is altijd gestockeerd.

Altijd ? Ja en nee. :-)

Tekst- en numerieke velden staan standaard "klaar om geindexeerd te worden", maar zijn het nog niet. De trigger om te indexeren is meestal een zoekopdracht waarin dat veld betrokken wordt. Vanaf dat moment is een tekst- en numeriekveld inderdaad altijd geindexeerd. Hoewel je dat ook weer kan uitschakelen.

5a758dc450e03_Picture1.jpg.9ef711a4ea034bba82ca72aa48ef1fbc.jpg

• 0

Ik denk dat ik een apart lettertype ga invoeren. Ik heb dit reeds met succes in een ander bestand gedaan. Dit lijkt me het eenvoudigste.

Ben ik wel nog even mee bezig.

Blijft de vraag hoe het komt dat deze geheugentoename zich nu pas manifesteert? Alhoewel ik er niet van wakker ga liggen, maar ik meen dat jullie over zulke onderwerpen graag discussiëren. :lol:

Overigens, ik werk nog (tot grote tevredenheid en wegens budgetaire beperkingen) steeds met FM 5.5 (niet met 6)..

In ieder geval bedankt voor het mee helpen denken.